Designa bandpass filter?!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Designa bandpass filter?!

Inlägg av Cenorpa »

Hellooo.

Ska försöka designa ett bandpass filter och hittade denna kalkylator på internet:
http://www.captain.at/electronics/active-filter/

Nu måste jag bara fråga så att jag inte har missförstått något.
Fc är centerfrekvensen som det ska släppa igenom?
B, bandbredden som ska tolereras att bli igenomsläppt?
A, gain. Färstärkningen ?
C = kondensatorvärdet.

Så om jag väljer:
Fc = 10
B = 4
A = 1
C = 100

Så är toppen på bandgenomsläppningen på 10Hz , bandbredden 4, dvs den släpper igenom från 8 - 12Hz, och 1 = ingen förstärkning?

Har jag missförstått något?
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Tror inte det. Filtret kommer bli gigantiskt fysiskt sett tror jag.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

ser helt ok ut och med rimliga värden på motstånden

kanske hadde valt större kondingar men det är en smaksak och inget annat

med högohmiga ingångar på op och låga frekvenser så är det helt ok, lite sämre op och högre frekvenser vill jag helst inte ha så högohmiga motstånd

men bara välj lämplig op, ej 741 och andra reliker :D
pagge
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av pagge »

Micke: Tänk på att C är angett i nF inte i F (gjorde den missen själv först).
Cenorpa: Sen kan du använda min resistansräknare i signaturen om du vill försöka implementera exaka motståndsvärden :).
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Ovanstående var bara ett exempel men runt 10 - 15Hz är det som filtret ska släpppa igenom.
Angående resistansräknare så fanns det ju en smidig funktion på samma sida jag länkade till, bara att välja serie och köra på:)

Vilken op rekomenderar ni till frekvenser runt 15hz ? Borde väl gå med nån standard, det är ju inte så höga frekvenskrav som ställs.

Ska laborera lite när jag kommer hem tror jag. Men den där dumma tongeneratorn verkar ha pajjat så får se hur det blir...
Fungerade sist när jag använde den för nått år sedan men nu tror jag att nån i smyg har släppt ut den magiska röken...

Angående din resistansräknare pagge, så får jag inte upp den. Blir en helt blank sida. Fast iof så är js avstängt på denna dator. (jobbdator)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

TL072 kanske.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vid 15Hz så kan du ta vilken op som helst. Alla op förstärker från DC och uppåt. Vid högre frekvenser bör man se till att hitta en op som minst klarar 10ggr den högsta frekvens man jobbar med. Beror naturligtvis på tillämpning.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

TL072 är ett bra val. Jag testade NE5532(P) till en liknande grejj, men den gav inte lika bra resultat.

Namnet NE5532 har jag stora problem med. Kommer aldrig ihåg vad den heter, så jag får alltid leta igenom mina OP-kretsar varje gång jag ska skriva beteckningen. :roll:
Användarvisningsbild
Cenorpa
Kontakt:

Inlägg av Cenorpa »

Okaj, hade testat det nu på en gång om inte den där j*vla tongeneratorn varit paj. Jag blir så trött på saker som går sönder / är sönder precis när man behöver dom.

Men då vet jag iallafall att jag är på rätt väg med designen iaf.
Har ett par TL074, eller 84 som jag kan testa med sen. Men först måste jag ju ha någon signal att köra in i filtret så jag kan kolla med oscilloscopet hur det fungerar.
Nån som är proffs på att laga tongeneratorer? :)

Antagligen är det en transistor som gått sönder. Det är en gammal skrutt uppbyggd av bara analoga komponenter, massa motstånd och konsensatorer och ett antal transistorer. Men den verkar ha tagit förtidspension eller nått...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

om inte annat så annvänd datorn som tongenerator
xxargs

Inlägg av xxargs »

Cenorpa skrev:
< snipp >

Antagligen är det en transistor som gått sönder. Det är en gammal skrutt uppbyggd av bara analoga komponenter, massa motstånd och konsensatorer och ett antal transistorer. Men den verkar ha tagit förtidspension eller nått...
En sådan är ju reparerbar ju!!! - det är värre med en sådan med bara en mångbening blaffa i mitten och med lässkyddad mjukvara...

---

Kolla sådana 'primitiva' grejor som att det fins spänning i den och att omkopplarna fungerar - ofta är det omkopplarna som glappar om man inte använder grejorna något så när regelbubdet - en burk kontaktsprej är ingen dum investering även om en behandling inte hjälper mer än närmaste året typ.
Skriv svar