Nybörjare - vad behöver jag för att förverkliga min idé

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Robotix
Kontakt:

Nybörjare - vad behöver jag för att förverkliga min idé

Inlägg av Robotix »

Hej!
Glad amatör inom området.

Jag hade tänkt göra ett turntable (ett runt bord som snurrar mittaxeln) där man kan ställa en sak och sedan fotografera den ifrån givna vinklar för att på så sätt skapa en 3D-bild av objektet.

Slutresultatet är tänkt att användas för produktfotografering, där 36 bilder (~10 grader/bild) tas av en produkt och sedan importeras i ett VR-program (Flash). Exempel hittar ni här: http://www.yofla.com/flash/3d-rotate/ex ... xampleId=6

Jag vet att det finns alternativ att köpa, men det är ju ingen sport ;-)
Plus att man kanske kommer liiiite billigare undan om man gör det själv.

Så här långt har jag kommit i mina funderingar kring vad som kan tänkas behövas:

* 1st. stegmotor med rimliga helstegsgrader
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=9645.htm

* 1st. ULN2003 krets för att klara av stegmotorns krav på ström.
http://users.tpg.com.au/gramo/Site/uln20031.htm

* 1st. mikrokontroller för att styra ULN2003-kretsen
Här har jag ingen aning om vad som kan passa bäst, PIC, ARM, etc.?

* 1st. strömkälla
Hur jag kopplar detta är jag inte säker på.

* 1st. lätt bord att sätta på axeln på motorn.
Eller borde man köra någon kugghjulslösning här för att undvika knepiga knäckande krafter!?

Hoppas att jag gjort mig förstådd och att någon vill hjälpa mig att komma igång.

Tack på förhand,
Patrik
Nihilim

Inlägg av Nihilim »

Det blir mindre besvärligt att programmera om du väljer en drivkrets med step/direction interface. Personligen gillar jag AVR controllers, du kommer ganska långt med 8bit och 8 (max16) mhz.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Skall du bara göra detta så är en PIC 628, en ULN 2003 och typ MicroC, PicBasic eller något annat språk med färdiga segtmotorsrutiner perfekt.

Har du lite mer pengar på köp bra segmotor och riktigt stegmotordrivsteg ifrån http://www.bergan.se/cgi-bin/store/commerce.cgi
Han har mer saker än vad som finns på sidan. SEn styr du drivsteget fårn din MCU istället - enklare och kommer att fungera snabbare.

EDIT. Köp en för stor motor - det är bättre med mycket kraft än lite kraft...
Användarvisningsbild
Noxin

Inlägg av Noxin »

Varför gå över ån efter vatten?
Skaffa en lämplig, roterbar skiva, gradera den i 10° intervaller, snurra fram manuellt och fota!

/Klas
Användarvisningsbild
Groover
Kontakt:

Inlägg av Groover »

KAnske du kan få lite inspiration från denna

http://www.volunteerlabrat.com/default. ... anner.html
Robotix
Kontakt:

Inlägg av Robotix »

Hej!
Verkligen jättekul att se att det finns forum som lever!

Tack för de snabba svaren!

Noxin: Jag vet att det går att göra så, men jag hade tänkt gå vidare med att automatisera processen, så att även fotona tas automatiskt i slutänden. En annan anledning är att jag vill och tycker det är kul.

Groover: Absolut, jag skall kika mer på den länken!

bengt-re: Bergans såg ut att ha en del roliga saker ja, det landar nog på ett färdigbyggt drivsteg verkar det som. Siktar på att det hela helst inte får gå på mer än 3000-4000kr max. Helst hade man ju sett att delarna kostade mindre än 1000kr men det kanske är svårt, särskilt om man vill ha något färdigbyggt.

Vad tror ni om att styra stegmotorn via USB, man kommer närmre mitt primära kunskapsområde då = högnivå-programmering (c / c++ / c#).
Hittade nämligen följande inlägg på detta forum som i praktiken ser ut att passa mitt ändamål: http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... p?p=190443

Vad gäller stegmotorsrutiner för ex. MicroC (antar att detta är mjukvaru-drivsteg). Finns det något ställe att ladda ner sådant på!?

Är det någon som har lust att förklara lite enkelt vad för funktion ett drivsteg har och hur det fungerar i praktiken.
EDIT: Andax var snäll nog att förklara för mig vad drivsteget gör: Bestämmer i vilken ordning strömmen skall gå till stegmotorn så att man uppnår direction/step funktionalitet.

Som jag förstått det hela så styrs väl stegmotorn av en puls (av / på) där varje puls i sin enklaste form flyttar stegmotorn ett helsteg (ex. 1.8 grader).
Om tiden det tar att komma från läge 1 till läge 2, vi säger 10/1.8=~6 steg är ovesäntlig och man struntar i ev. upprampning, så borde det väl bara vara att peta ut 6 pulser ifrån styrkretsen till ULN2003 som i sin tur "speglar" det till motorn.

Om ovanstående stämmer så kommer en följdfråga, hur fort kan man mata ut signalerna till motorn?
Med mina obefintliga kunskaper om styrkretsar och realtidsystem så är det väl så att en enkel styrkrets har en viss frekvens, där man förenklat kan säga att frekvensen kan mätas i antalet instruktioner per sekund.

Ett exempel på hur jag tänker:
Man har ett program där man utför 10 dummy-instruktioner efter varandra för att sedan börja om från början.
Tiden det tar mellan att instruktion 1 (den första i raden) anropas igen har ett samband med frekvensen på styrkretsen.
Jag antar att det finns möjlighet att pausa / idla ett valfritt antal ex. millisekunder med någon funktion / instruktion. Det närmsta jag kommer är ex. Thread.Sleep(milliseconds) på högnivå.

Det skall noteras att jag har en vän som kommer att guida mig när det väl kommer till kritan att koda styrkretsen, men jag vill gärna förstå lite grundläggande innan.

Hoppas på några mänskliga svar, annat än länkar till "grundkurs i ellära och mekatronik" ;-)
Tack så hemskt mycket på förhand!

/ mvh Patrik
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag redigerade bort session id (sid=...) från url:en, det bör inte ligga där pga säkerhetsskäl.

Har du kollar med kjell & co, med flera? Om jag inte minns helt fel nu så brukar man ju kunna få en färdig stegmotordrivare som man kopplar till datorn för runt femhundringen, eller är jag ute och cyklar nu?

Jag skulle iaf rekomendera dig att inte använda en microkontroller. För ett sånt här enkelt projekt är det bara jobbigt om man inte har tidigare erfarenhet av microkontrollers. Till ditt projekt finns det ju färdiga drivare.

När det gäller hastigheten på motorn så snackar vi ju rätt många varv per sekund, så det är inga problem. Motorn kommer snurra så pass snabbt att föremålet på plattformen inte hänger med. Har du däremot någon _kraftig_ utväxling så är det ju en annan sak. Men det handlar nog fortfarande om tusentals pulser per sekund, och inte några fåtal.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Släng på en rund bordsskiva på en gammal skivspelare och gör små hål i kanten på borsskivan för varje 10-grad.
Sedan sätter du en IR-barriär som styr kameran som triggas varje gång den passerar ett hål i bordet.
Så kan du borra 360 hål och sedan kan du stå och titta på medans det hela sköter sig självt. Helt utan uC. :)
Robotix
Kontakt:

Inlägg av Robotix »

Hej allihopa!

Tackar så mycket för svaren.
En alternativ lösning som presenteras är att man har en videokamera som filmar en jämt roterande skiva. Nackdelen med detta, vilket gjort att jag inte ser det som en bra lösning, är att dels har kameran betydligt sämre upplösning än en kamera, dels är det svårare att arbeta med en videoström och sist men inte minst - slutresultatets storlek är väldigt mycket större på grund av antalet bilder.

Jag har kikat en hel del på olika lösningarna när det kommer till presentation av den infångade datan och en bra tradeoff mellan kvalite och storlek är just 36 högupplösta bilder.
En annan faktor är att kameran behöver ca. 5 sekunder på sig att justera fokus, vitbalans, etc. per bild. Därför passar det bra med en stegmotor som kan stanna på givna positioner och sedan fortsätta.

Det jag har tillgång till är ett ARM-utvecklingskort, detsamma som det min kompis arbetar med. Vad gäller programvaran så kan nog min kompis hjälpa mig med det som behövs, men jag vill lära mig mer om detta och det är därför jag väljer en kanske mer komplicerad lösning än vad som behövs.

Så det jag tänkte köpa till nu är ett drivkort samt en stegmotor.
1. Drivkort: något av dem från Bergans (vilket passar bäst)
2. Stegmotor: skall jag köpa en från Bergans eller är någon av Elfas bättre, ser ut att vara motsvarande eller till och med samma!?
3. USB-styrning kanske kan vara det jag måste ha i framtiden, istället för ARM-lösningen, eftersom jag egentligen behöver säga till kameran när motorn har nått ett läge.
Kommer troligen att arbeta med en kamera från Canon eftersom Canon har ett SDK för att styra kameran via USB/FireWire.

Jag kikade på styrkort från Kjell o co. och de är ju billiga. Jag köper hellre lite för dyrt och bättre än att jag köper något billigt som inte räcker till (framtida experiment kanske).
Här är träfflistan från Kjell o co. för motorstyrning.

En annan sak jag funderar på: jag antar att drivkretsar för stegmotorer gör att man INTE behöver en ULN2003 krets!?
Vad gäller hastigheten på stegmotorn så är det väl så att man justerar den med hjälp av frekvensen / tiden mellan pulserna väl? Det behövs väl ingen utväxling?

Ha det bra!
mvh Patrik
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Kör på motorer och drivkort från bergan.se, jojje som driver det är scysst och finns här på forumet.

Om du absolut vill köra usb så kan du bygga ett sådant här kort:
http://www.cncdudez.com/usb-par.html , eftersom det finns dokumenterat
hur du komminucerar med det så är det inte svårt att skriva ett litet
program på datorn som gör det du vill.
Senast redigerad av Meduza 13 juli 2007, 21:18:15, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Får ej länken att fungera
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det beror på att det sitter ett kommatecken efter. Ta bort det. ;)
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Har fixat länken nu.
aked

Inlägg av aked »

Ett enkelt sätt är att är att skaffa nätaggregat ,stegmotor och driverkort med in/utgångar på + lämplig tandremstransmission och styra hela klabbet med Mach3/ Mvh Åke
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det du behöver är programvaran till Kemo's Stepper motor-interface, tex M106W.
Ett helt fantastiskt program som gör exakt det du är ute efter (tror jag iaf :) )

Jag har nu även lösa kontrollerkort.

Bild
Skriv svar