Hej!
Verkligen jättekul att se att det finns forum som lever!
Tack för de snabba svaren!
Noxin: Jag vet att det går att göra så, men jag hade tänkt gå vidare med att automatisera processen, så att även fotona tas automatiskt i slutänden. En annan anledning är att jag vill och tycker det är kul.
Groover: Absolut, jag skall kika mer på den länken!
bengt-re: Bergans såg ut att ha en del roliga saker ja, det landar nog på ett färdigbyggt drivsteg verkar det som. Siktar på att det hela helst inte får gå på mer än 3000-4000kr max. Helst hade man ju sett att delarna kostade mindre än 1000kr men det kanske är svårt, särskilt om man vill ha något färdigbyggt.
Vad tror ni om att styra stegmotorn via USB, man kommer närmre mitt primära kunskapsområde då = högnivå-programmering (c / c++ / c#).
Hittade nämligen följande inlägg på detta forum som i praktiken ser ut att passa mitt ändamål:
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... p?p=190443
Vad gäller stegmotorsrutiner för ex. MicroC (antar att detta är mjukvaru-drivsteg). Finns det något ställe att ladda ner sådant på!?
Är det någon som har lust att förklara lite enkelt vad för funktion ett drivsteg har och hur det fungerar i praktiken.
EDIT: Andax var snäll nog att förklara för mig vad drivsteget gör: Bestämmer i vilken ordning strömmen skall gå till stegmotorn så att man uppnår direction/step funktionalitet.
Som jag förstått det hela så styrs väl stegmotorn av en puls (av / på) där varje puls i sin enklaste form flyttar stegmotorn ett helsteg (ex. 1.8 grader).
Om tiden det tar att komma från läge 1 till läge 2, vi säger 10/1.8=~6 steg är ovesäntlig och man struntar i ev. upprampning, så borde det väl bara vara att peta ut 6 pulser ifrån styrkretsen till ULN2003 som i sin tur "speglar" det till motorn.
Om ovanstående stämmer så kommer en följdfråga, hur fort kan man mata ut signalerna till motorn?
Med mina obefintliga kunskaper om styrkretsar och realtidsystem så är det väl så att en enkel styrkrets har en viss frekvens, där man förenklat kan säga att frekvensen kan mätas i antalet instruktioner per sekund.
Ett exempel på hur jag tänker:
Man har ett program där man utför 10 dummy-instruktioner efter varandra för att sedan börja om från början.
Tiden det tar mellan att instruktion 1 (den första i raden) anropas igen har ett samband med frekvensen på styrkretsen.
Jag antar att det finns möjlighet att pausa / idla ett valfritt antal ex. millisekunder med någon funktion / instruktion. Det närmsta jag kommer är ex. Thread.Sleep(milliseconds) på högnivå.
Det skall noteras att jag har en vän som kommer att guida mig när det väl kommer till kritan att koda styrkretsen, men jag vill gärna förstå lite grundläggande innan.
Hoppas på några mänskliga svar, annat än länkar till "grundkurs i ellära och mekatronik"

Tack så hemskt mycket på förhand!
/ mvh Patrik