PFC fråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Pajander

PFC fråga

Inlägg av Pajander »

Hej, skapar en ny tråd då rubriken i den gamla tråden ej stämmer så väl överens längre med problemet.

Jag har räknat fram en dc-dc omvandlare baserad på flyback topologi och Power Integrations switch kretsar. Problemet jag har upptäckt nu är att den inte alls belastar nätet särskilt bra utan skickar ut väldigt mycket störningar. För att komma undan det problemet så har jag kommit fram till att jag behöver en aktiv PFC, nu till mitt problem;

Jag har valt att titta närmare på IR1150 som PFC kontroller men har nu en fråga som jag inte tycker verkar tas upp någonstans i apnote eller datablad.

Uppkopplingen jag försöker få till är: Nät -> EMI filter -> PFC steg -> galvaniskt skiljande DC-DC konverterare -> steg bestående av lite microprocessorer och annat tjaffs -> last

För beräkning av kringkomponenter runt ICn så har jag använt mig av en trevlig webapplikation som IR förser en med på http://www.irf.com/design-center/mypower/index_pfc.html där ser man även topologin av PFC steget.

Mitt problem består i att IR1150 behöver en VCC på mellan 15 och 20 Volt samt drar en ström på maximalt 40mA, hur genererar jag det på bästa sätt (minst komponenter och billigast)?. Jag har ju sådanna spänningar efter DC-DC omvandlaren men dessa ska ju vara galvaniskt avskiljda från primärsidan.

MVH Pajjen
peter555

Inlägg av peter555 »

Den enkla lösningen är att lägga ett motstånd till + efter likriktning. Detta kommer dessvärre att bränna massor med effekt. En mer sofistikerad variant är att ha ett större motstånd till + som används för att starta upp omvandlaren. Sedan lägger man till en extra lindning på spolen som får mata kretsen när den snurrar. Jag tror att de medvetet undvikit att visa några exempel eftersom det i ena fallet leder till urusel verkningsgrad och i andra fallet komplicerar designen en hel del. Skicka en fråga till IR och se om de har några förslag.
xxargs

Re: PFC fråga

Inlägg av xxargs »

att ha en slavlindning på switcharen är nog standardlösningen.

Starten är lite knepigare - lösningar jag har sett är att man laddar upp en ganska stor konding via en hög motstånd och när spänningen är tillräkligt så aktiveras switchar(na) och kondingen fungerar som en resivoar för att switcharna skall kunna hålla igång under några ms tills smatningen från slavlindningen tar över - ilbland brukar switchkretsarna i sig har väldigt specifierad ingångsspänning på matningssidan innan de sätter igång.

På det sättet får man också 'hick mode' och bara provar i väldigt korta pulser om tex utgången är kortsluten då det aldrig blir någon spänning över slavlindningen som kan mata...

Med detta så bli slavlindningen och dess kopplingsfaktor samt kondingens storlek viktig designparameter så att man klarar strömrusning vid start etc. samt gör delen efter som likriktar slavlindningen spänningstålig (shuntreglering) så att inte switchkretsen grillas då spänningarna kan variera ganska mycket mellan tomgång och fullast tex.

Det här behöver du främst ägna dig åt själva switchkretsen, medans PFC-kretsen bara behöver gå när det fins slavspänning om den inte är av spärrande natur. utan spänning

---

tittade på länken - sschemat som visades där visade en krets som inte på något sätt 'läser' av inkommande AC-envelop och anpassar strömmen efter detta - vet inte hur detta kan kallas PFC-kretsar då just att ström och pänningen på ingången skall förlja varandra som är själva 'finnessen' med PFC IMHO...
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag tittade på din DC/DC omvandlare, och där borde du kunna ta ström från feedbacklindningen och mata PFC´n. Som sas innan så borde det räcka med att komplettera med en shuntregulator.
Pajander

Inlägg av Pajander »

Tror du det går bra? mätte på labbuppkopplingen och där har jag 12V trms på feedbacklindningen och IR1150 kresten vill ha en matning på 15-20 V.

Mailade IR och dom snackade bara om en extralindning på induktansen. Jag skulle dock gärna använda en standardkomponent där. Uträkningen via IRs hemsida vill att det ska vara en 2mH induktans som ska ha en "Peak inductor current" på 2,31A

Vad säger ni om möjligheten att istället koppla in en liten kretskortstrafo likrikta och glätta för att ge matning till IR1150 kretsen?
peter555

Inlägg av peter555 »

Det var ju illa att den vill ha så hög spänning. Det finns inte någon annan krets som kan gå på lägre spänning ? Jag tyckte att det nämndes här att din krets inte är optimal vad gäller PFC kompenseringen heller så det kanske är skäl att titta efter något annat. Ett alternativ kan annars vara att du lägger på några extravarv i serie med feedbacklindningen och tar spänning därifrån. Naturligtvis kan du mata med en liten PCB-trafo men det känns klumpigt.
Skriv svar