PIC -> MODEM styrsignaler??
PIC -> MODEM styrsignaler??
Hejsan!
Jag skulle få en PIC 16F628 att skicka lite AT kommandon till ett modem för att koppla upp mig mot min dator. Men så kom jag till styrsignalerna.
Tex:
Request to send
Clear to send
mm.
Jag vet vilka dom är och i vilken ordning dom ska arbeta.
Problemet är att jag inte vet om dom är V24 ellernågot annat eller hur jag ska koppla in dom ledningarna till PICen.
Här finns ritningen på själva serie kom. modulen som fungerar bra till datorn, om man inte använder styrsignalerna (dom är inte inkopplade)
http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2266/byggsats/v24.htm
Hårdvara för styrsignalerna behövs!
Jag skulle få en PIC 16F628 att skicka lite AT kommandon till ett modem för att koppla upp mig mot min dator. Men så kom jag till styrsignalerna.
Tex:
Request to send
Clear to send
mm.
Jag vet vilka dom är och i vilken ordning dom ska arbeta.
Problemet är att jag inte vet om dom är V24 ellernågot annat eller hur jag ska koppla in dom ledningarna till PICen.
Här finns ritningen på själva serie kom. modulen som fungerar bra till datorn, om man inte använder styrsignalerna (dom är inte inkopplade)
http://www.isk.kth.se/kursinfo/6b2266/byggsats/v24.htm
Hårdvara för styrsignalerna behövs!
Så en PIC ska få ett modem att ringa till ett annat modem
som sitter kopplat till din "dator" (vad nu det är för något) ?
Styrsignalerna har samma signal nivåer som TX/RX.
Med en MAX232 har du extra signal i varje riktning.
Behöver du fler kan du ta två MAX232.
Vad styrsignalerna "gör" måste finnas hur mycket som
helst som t.ex google kan hitta.
som sitter kopplat till din "dator" (vad nu det är för något) ?
Styrsignalerna har samma signal nivåer som TX/RX.
Med en MAX232 har du extra signal i varje riktning.
Behöver du fler kan du ta två MAX232.
Vad styrsignalerna "gör" måste finnas hur mycket som
helst som t.ex google kan hitta.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Tja, du behöver inte koppla allt till PICén. Är du säker på vad du gör så går dt alltid att bygla RTS-CTS och så vidare. Använd en MAX-232 eller liknande om du skall vara seriös. Kör du 232án så har du dubbla in och dubbla ut - så inga problem att koppla in en handskaningssignal till PICén om du vill.
Ii princip. Eftersom du vet vad signalerna är så kan du lista ut hur du skall bygla dem för att få det att fungera. Enda orsakern till att du kan behöva använda styrsignalerna är om PICén inte hinner med att behandla mottaget data i samma takt som datat kommer in.
Nu kommer jag inte ihåg om man kan läsa ut hur full Rx-buffern är på 628án, men om man kan det och om man behöver handskakning så brukar man sänka CTS när bufffern är 80% full och höja den igen när buffern är nere på 0 eller säg 40% full igen så att man får viss hysteres. Sen om man kan göra det mht latency-krav och liknande är en annan sak.
Ii princip. Eftersom du vet vad signalerna är så kan du lista ut hur du skall bygla dem för att få det att fungera. Enda orsakern till att du kan behöva använda styrsignalerna är om PICén inte hinner med att behandla mottaget data i samma takt som datat kommer in.
Nu kommer jag inte ihåg om man kan läsa ut hur full Rx-buffern är på 628án, men om man kan det och om man behöver handskakning så brukar man sänka CTS när bufffern är 80% full och höja den igen när buffern är nere på 0 eller säg 40% full igen så att man får viss hysteres. Sen om man kan göra det mht latency-krav och liknande är en annan sak.
> Rx-buffern är på 628án
Vilken "Rx-buffert" ?
I princip/i praktiken finns det ingen hårdvarubuffert, det får lösas i
koden, och där bestämmer man ju själv hur stor det måste vara,
var on/off nivårerna ska ligga o.s.v.
Enklast är att köra Xon/Xoff så slipper man extra styrsignaler helt.
D.v.s enbart TX/RS fast med full flödeskontroll.
Vilken "Rx-buffert" ?
I princip/i praktiken finns det ingen hårdvarubuffert, det får lösas i
koden, och där bestämmer man ju själv hur stor det måste vara,
var on/off nivårerna ska ligga o.s.v.
Enklast är att köra Xon/Xoff så slipper man extra styrsignaler helt.
D.v.s enbart TX/RS fast med full flödeskontroll.
Testade att ansluta PICen till datorn och ställa in så att den skulle använda styrsignal "maskinvara" i hyperterminalen.
Jag byglade RTS-CTS DSR-DTR. på PICens kontakt och försökte att få dena att skicka tillbaka teckenena från datorn.
Mjukvaran i PICen är ok, stänger man av styrsignalerna i daton fungerar allt....
Jag byglade RTS-CTS DSR-DTR. på PICens kontakt och försökte att få dena att skicka tillbaka teckenena från datorn.
Mjukvaran i PICen är ok, stänger man av styrsignalerna i daton fungerar allt....