förstärkare med TDA7240 från a-netz.de
-
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 18 november 2006, 23:30:01
- Ort: Åland
förstärkare med TDA7240 från a-netz.de
Hej
Jag läste lite på den här sidan http://www.a-netz.de/audioamp.en.php men jag undrar om man bygga förstärkaren direkt från pcb layouten i eagle?
( http://www.a-netz.de/download.php?file= ... 040827.zip )
Dvs att det bara är att koppla in ljudet, högtalarna och strömmen och det fungerar?
Mvh
Jag läste lite på den här sidan http://www.a-netz.de/audioamp.en.php men jag undrar om man bygga förstärkaren direkt från pcb layouten i eagle?
( http://www.a-netz.de/download.php?file= ... 040827.zip )
Dvs att det bara är att koppla in ljudet, högtalarna och strömmen och det fungerar?
Mvh
-
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 18 november 2006, 23:30:01
- Ort: Åland
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31537
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Om du kollar i databladet för IC-kretsen på sida 1,
http://www.tranzistoare.ro/datasheets/105/378745_DS.pdf
så ser du i schemat att det inte behövs mer än det som finns på sidan du hittat. Alltså: löd ihop och koppla på bara.
Skulle man vara tvungen att koppla in något ytterligare hade han nog skrivit det på sidan.
http://www.tranzistoare.ro/datasheets/105/378745_DS.pdf
så ser du i schemat att det inte behövs mer än det som finns på sidan du hittat. Alltså: löd ihop och koppla på bara.
Skulle man vara tvungen att koppla in något ytterligare hade han nog skrivit det på sidan.
-
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 18 november 2006, 23:30:01
- Ort: Åland
-
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 18 november 2006, 23:30:01
- Ort: Åland
ja, det fungerar ju... Inte bra, men det fungerar
Bilder:


Problem:
Det sprakar skit mycket när den inte får någon signal men så fort man startar en låt så slutar det. Den är oxå tyst om man såtter på en låt som är tyst i början, men så fort man trycker på stop så börjar det spraka.
Det är dock lite bättre i vänstra kanalen.
Undrar vad det kan vara, det blir alltid så här när jag bygger förstärkare
Länkar till större bilder:
http://img365.imageshack.us/img365/1791 ... torzd3.jpg
http://img353.imageshack.us/img353/1552 ... tortq9.jpg
Bilder:


Problem:
Det sprakar skit mycket när den inte får någon signal men så fort man startar en låt så slutar det. Den är oxå tyst om man såtter på en låt som är tyst i början, men så fort man trycker på stop så börjar det spraka.

Det är dock lite bättre i vänstra kanalen.
Undrar vad det kan vara, det blir alltid så här när jag bygger förstärkare

Länkar till större bilder:
http://img365.imageshack.us/img365/1791 ... torzd3.jpg
http://img353.imageshack.us/img353/1552 ... tortq9.jpg
-
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 18 november 2006, 23:30:01
- Ort: Åland
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26586
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Sprakljud kan betyda risiga lödningar eller dålig kontakt i kontakter.
Det kan också betyda att det kommer in (eller ut) likspänning i förstärkaren.
Du råkar inte ha ett oscilloskop så du kan titta på hur sprakljudet "ser ut"?
edit: Oskärmade kablar brukar inte ge sprakljud, däremot brukar kablar med dålig jordledare kunna spraka.
Sedan vore det bra om du flyttade nätspännings-sladden så den kommer in till höger istället (brevid den högra kylflänsen i den översta bilden).
Ger kretskortet brevid transformatorn tillräckligt stabil spänning?
Det kan också betyda att det kommer in (eller ut) likspänning i förstärkaren.
Du råkar inte ha ett oscilloskop så du kan titta på hur sprakljudet "ser ut"?
edit: Oskärmade kablar brukar inte ge sprakljud, däremot brukar kablar med dålig jordledare kunna spraka.
Sedan vore det bra om du flyttade nätspännings-sladden så den kommer in till höger istället (brevid den högra kylflänsen i den översta bilden).
Ger kretskortet brevid transformatorn tillräckligt stabil spänning?
låter nästan som en DC-offset som ligger fel - någon konding på någon ingång som inte är upp-biaserat tro - - då får man en likriktarverkan vid starkare signaler så att man sas. är inom ingångens fönstret för dom svagare signalerna efter en stark signal en stund - då kan man få att inget händer vid svaga signaler förrän efter en stakt puls/transient och kan fada bort igen efter ett tag igen med mer eller mindre dist.
är DC-nivåerna vid ingen signal på alla förstärkarens ingångspinnar korrekta - och är det någon skillnad med ljud? tänk på att mutimeterns last kan vara stora i dessa sammanhang och en laddning över en liten konding kan klinga bort på några sekunder så fort multimeterproben nuddar - kan vara bra att ha lite musik igenom systemet så att man hör ev förändringar när man mäter...
är DC-nivåerna vid ingen signal på alla förstärkarens ingångspinnar korrekta - och är det någon skillnad med ljud? tänk på att mutimeterns last kan vara stora i dessa sammanhang och en laddning över en liten konding kan klinga bort på några sekunder så fort multimeterproben nuddar - kan vara bra att ha lite musik igenom systemet så att man hör ev förändringar när man mäter...
-
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 18 november 2006, 23:30:01
- Ort: Åland
nej - det tänker inte jag göra, det är jag som inte lyckat förklara tillräkligt bra istället...
---
Säger så här istället (utan att ha mätt på kretsen)
Vad har du för spänning på pinne 1,2,3 5,7 på kretsen mätt med vanlig digital multimeter inställd på DC-läge, kolla också pin 6 (matningspänning) vilken spänning den visar. - notera värdena
är det lika på båda kretasrna??? varierar spänningarna??? - vad händer när du spela lite musik eller ton - sjunker spänningen mycket på pin 6
Ingen av dessa bör vara noll volt eller jordat - (med undantag pinne 2 som jag inte vet om utgången skall vara jordad eller öppen för att förstärkaren skall fungera - händer det något om du pillar på pin 2 med fingret (typ brum) - då kanske den här ingången måst kopplas till jort eller plus för att vara stabilt).
Ingen av ovanstående bör heller hoppa eller poppa i spänning när du rör på sladdar etc. kontrollera att det är rätt polaritet över alla elektrolytkondingarna så att de inte är felvända - för då kan det bli jättekonstigt (obs. mäts upp med multimeter och inte bara tittas på!!! +-sidan skall alltid ha högre spänning än minussidan på elektrolytkondensatorerna, om tvärt om - vänd på kondingen...) -
händer det något med DC-spänningarna när du spelar, dels när det låte bra, dels när det låter illa.
varifrån matar du insignalen/musiken - har du någon potentiometer som justerar volymen på ingången?
---
Jag gissar att du ha glappkontakt eller felvända kondingar fortfarande eller att kretsen kanske är skadad av dom tidigare övningarna.
oscilloskop är förståss bra att ha, men om du kör tex 100 - 200 Hz sinus (prova även med 440 och 800 Hz om multimetern klarar att mäta detta) (skapa en sådan inspelning med coolwave eller liknande och bränn ut på skiva/mp3 eller kör direkt från datorn) så kan du mäta med AC-läget på din digitala multimeter - och då är frågan vad det visar på pinne 5 och 7 - bör vara samma värde, kolla om båda är lika om du paralellkör från samma insignal. Om du inte vill ha en högtalare bröla under testerna så kan du ansluta en 8 - 16 Ohm motstånd istället som utgångslast - helst skall den tåla lite effekt på några watt.
---
fortsätt felsöka - finns inget som lär och biter så bra som de egna felen och misstagen och att man själv har ägnat tid åt att leta fram dessa.
använd inte något stort blybatteri som strömförsörjning - det är bättre med 8 st R6-akalinebatterier i hållare medans du exprimenterar - då dom inte lämnar så mycket ström om något skulle vara fel.
det bästa är förståss en strömbegränsningsbar labbagregat.
---
Säger så här istället (utan att ha mätt på kretsen)
Vad har du för spänning på pinne 1,2,3 5,7 på kretsen mätt med vanlig digital multimeter inställd på DC-läge, kolla också pin 6 (matningspänning) vilken spänning den visar. - notera värdena
är det lika på båda kretasrna??? varierar spänningarna??? - vad händer när du spela lite musik eller ton - sjunker spänningen mycket på pin 6
Ingen av dessa bör vara noll volt eller jordat - (med undantag pinne 2 som jag inte vet om utgången skall vara jordad eller öppen för att förstärkaren skall fungera - händer det något om du pillar på pin 2 med fingret (typ brum) - då kanske den här ingången måst kopplas till jort eller plus för att vara stabilt).
Ingen av ovanstående bör heller hoppa eller poppa i spänning när du rör på sladdar etc. kontrollera att det är rätt polaritet över alla elektrolytkondingarna så att de inte är felvända - för då kan det bli jättekonstigt (obs. mäts upp med multimeter och inte bara tittas på!!! +-sidan skall alltid ha högre spänning än minussidan på elektrolytkondensatorerna, om tvärt om - vänd på kondingen...) -
händer det något med DC-spänningarna när du spelar, dels när det låte bra, dels när det låter illa.
varifrån matar du insignalen/musiken - har du någon potentiometer som justerar volymen på ingången?
---
Jag gissar att du ha glappkontakt eller felvända kondingar fortfarande eller att kretsen kanske är skadad av dom tidigare övningarna.
oscilloskop är förståss bra att ha, men om du kör tex 100 - 200 Hz sinus (prova även med 440 och 800 Hz om multimetern klarar att mäta detta) (skapa en sådan inspelning med coolwave eller liknande och bränn ut på skiva/mp3 eller kör direkt från datorn) så kan du mäta med AC-läget på din digitala multimeter - och då är frågan vad det visar på pinne 5 och 7 - bör vara samma värde, kolla om båda är lika om du paralellkör från samma insignal. Om du inte vill ha en högtalare bröla under testerna så kan du ansluta en 8 - 16 Ohm motstånd istället som utgångslast - helst skall den tåla lite effekt på några watt.
---
fortsätt felsöka - finns inget som lär och biter så bra som de egna felen och misstagen och att man själv har ägnat tid åt att leta fram dessa.
använd inte något stort blybatteri som strömförsörjning - det är bättre med 8 st R6-akalinebatterier i hållare medans du exprimenterar - då dom inte lämnar så mycket ström om något skulle vara fel.
det bästa är förståss en strömbegränsningsbar labbagregat.
-
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 18 november 2006, 23:30:01
- Ort: Åland