Bygga om megafon
Bygga om megafon
Jag fick en gammal megafon med en sur förstärkar-IC från 1978 av en granne. Visserligen fungerar den men jag tycker den är lite mjäkig. Jag tänkte därför byta till en modern klass-D förstärkare. Då borde jag få lite bättre drag (får se om hornet klarar det) och bättre verkningsgrad. Dock är jag lite orolig att det blir rundgång. Hur fixar man det på ett enkelt sätt finns det några kretsar som kan göra det ?
squiz3r skrev:3,5w var inte mycketTyvär kan jag nog inte hjälpa till med något mer.. Men jag kan säga till om jag ser den kretsen igen
Är det en fungerande hornladdning så kan man göra folk permanent hörselskadade med 3 Watt - tänk inte som vanliga basreflex-termer avseende effekt och ljudstyrka när det gäller horn...
väldimmensionerade horn kan ha över 50% verkningsgrad.
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Att det kan bli rundgång med megafoner beror till stor del på att den som pratar har munnen för nära mikrofonen. Annars är hornet utformat så att det ska bli minimal återkoppling mellan mikrofon och högtalare. Så med rätt användning får man inte rundgång, även om man har väldigt hög ljudstyrka.
Men om man nu ändå vill ha en rundgångsdödare, hur gör man då?
Det som behövs för att ta kål på en rundgång är att man dämpar de frekvenser som rundgången har. Så antingen fixar man en liten grafisk equalizer, eller så bygger man en egen feeback-destroyer av låt säga 10st bandpassfilter och lika många kompressorer.
Men om man nu ändå vill ha en rundgångsdödare, hur gör man då?
Det som behövs för att ta kål på en rundgång är att man dämpar de frekvenser som rundgången har. Så antingen fixar man en liten grafisk equalizer, eller så bygger man en egen feeback-destroyer av låt säga 10st bandpassfilter och lika många kompressorer.

Det låter jobbigt, räcker det inte att fördröja signalen litegrann ?
Första problemt är att montera kretsen utan att behöva göra ett kort. Eftersom kylytan är på undersidan skulle det behövas ett dubbelsidigt kort med genompläteringar. Jag funderar på att försöka löda fast kretsen på en bit kopparplåt med benen i luften. Sedan kan det hela monteras på lite labbkort, det är bara en handfull externa komponenter som behövs.
Första problemt är att montera kretsen utan att behöva göra ett kort. Eftersom kylytan är på undersidan skulle det behövas ett dubbelsidigt kort med genompläteringar. Jag funderar på att försöka löda fast kretsen på en bit kopparplåt med benen i luften. Sedan kan det hela monteras på lite labbkort, det är bara en handfull externa komponenter som behövs.
Du kan med faskiftare göra fördröjning så att du får utsläckning lokalt på platsen vid micken (du kan använda allpassfilter för detta) - problemet är att detta är inte gäller bara en frekvens, fasar du ut den störande frekvensen så kan det vara någon anna frekvens som sätter igång i stället och allpassfiltret börja bli något komplex om man skall kompencera det också.... det underlättar om det är smalbandigt i frekvensgång om man skall lyckas bra.