Visst är det så - men verkar inte deklareras som speciellt hög giftighet det jag har läst, kan ha missat något - utan mest för kvävningsrisken vid höga halter, frysrisken etc. på samma sätt som butan/propan.
Sedan finns det också max tillåtna arbetshälsonivåer som är betydlig lägre men ändå inte jättelågt till skillnad från en del andra R-gaser. bl.a tillåts det 250 g/m³ i luft för R134a medans för både R290 (propan), R600 (butan) och R601 (isobutan) bara tillåts med 8 g/m³. dvs. tillåtna nivåerna för butan/propan är väldigt mycket lägre, och det verkar inte av brandskäl då intervallet för detta ligger mellan 1.5 - 8 % om jag mins rätt.
(data tagna från
www.kys.se)
Det är defintivt inga rödflaggor än på R134a (om det inte dykt upp något senaste dagarna) utom att den är en ganska stark växthusgas av i sammanhanget relativt snabbt nedbrytbara sorten (14 år, koldioxid däremot hör inte till nedbrytbart utan accumelerande som det är idag då det är stor nettopåfyllning från fossila bränslen som inte tas upp på rimlig tid i naturen). Dock har R134a 'bara' ca 1/8-del växthusverkan gentemot R12 samt anses ej ozonedbrytande (hittils)
Propan/butanblandningar (50/50%) har nästan samma tryckegenskaper och termoegenskaper som 134a och skulle mycket väl kunnas använda och gör så i en hel del produkter, speciellt dom som redan har annat brännbart i sig som sprejfärger. Jag har också sett varianter med blandning av R134a och propan/butan (75%, r134a 25% propan/butan) typ som air duster, - varför vet jag inte.
Man skulle mycket väl ha butan/propanblandning i bil-AC (En del GDS:er här i sverige har provat och det går tydligen utmärkt, och mycket av den 'milövänliga R12-ersättningen' i USA under ett antal år är just butan/propan-blandningar - så det är 'provat' i stor omfattning, men inte från biltillverkarleden, just pga. rädslan för explosions/brandrisken och framför stämmningsrisken (i USA) gör HC-fyllda system omöjligt anses det inom kyl och bilbranchen.
(farhågor verkar dock väldigt överdriven enligt några tester som gjorts i bl.a australien. Det var så lång ifrån hollywoodexplosioner man kunde komma och det var tydligen synnerligen trist och händelselöst när man lät bilar krocka, såga hål i slangar och evaporator etc. - bilar har så mycket vetilation igång så fort AC är aktiverad att det är nästan omöjligt att få upp några tändbara halter av de 400 grammen (motsvarar 800 gram R134a) som ryms i systemet ens vid akutbrott - och är det slangbrott vid tex krock så vädras gasen bort tämligen fort, till skillnad från rinnande besin)
---
Men av någon anledning så verkar huvudelen av kylspray, tryckluft på burk och olika drivgaser vara av mer eller mindre ren 134a och har brandsäkerhet som främsta argument.