Blyaccar känsliga för stötar?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Blyaccar känsliga för stötar?

Inlägg av MadModder »

Förut en gång köpte jag två halogenhandlampor på Jula för en mycket billig penning. 6V blyacc i. En lampa gav jag till morfar. Igår kunde han inte få igång den. Det lös inte, och det hjälpte inte att ladda. Tog hem den. Jodå. Batteriet totalt stendött. 4V, och tog inte emot laddning. Kunde köra i 20V utan en enda mA. Ett skruvhål i locket trasigt... Nåja, han har väl varit där och skruvat och dragit åt för hårt.
Köpte nytt batteri idag på Kjell&Co.

Nyss av någon anledning slog jag ner min handlampa i golvet. Den dog. Lampan är hel och allt annat, men inte batteriet. Det ger 6V, men så fort jag belastar med så lite som 1mA går det ner på 0V. Jag misstänker nu att morfar haft ner handlampan i golvet. Som jag. Därav det spräckta skruvhålet. :D

Är det normalt att de här batterierna slutar fungera om man tappar dem från 70cm? :P
En av mina UPS:er ramlade ner ca 40cm när jag bökade in den på ett ställe, men de batterierna funkar bra fortfarande.
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Jag har tappat et 12v acc men det hände inte något, batteriet du i lampan kanske inte var det bästa :wink:
Tekko

Inlägg av Tekko »

Orginalaccarna i sånna där lampor e bara skit.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

låter som ett avbrott, kan ju hända alla batterier, men sämre är ju mera troliga att vara mekaniskt svagt konstruerade
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ingenting lever säkert efter ett 70cm fall emot en hård yta. Blybatterier ÄR stötkänsliga i viss mån, dock är de små gelbatterierna tämligen tåliga, men beror säkert på farbikat. BIltemas skit går sönder om man råkar titta på dem lite för länge eller råkar ladda dem, eller råka dra lite ström ur dem.... De är precis aningen bättre än totalt värdelösa.
Skriv svar