Drossel: val och övertempskydd

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Beagles

Drossel: val och övertempskydd

Inlägg av Beagles »

Hej,

sitter med en liten konstruktion där en drossel sitter på en 230VAC ledning för EMI delens skull. Drosseln, Timontas DFSG-30-0002, skall klara 6A och sitter på en ledning som är spänningsreglerad, alltså fasreglering till en 1-fas motor med styrning via triac och microkontroll.

Jag gissar på att drosseln är till för att hindra strömspikar (höga dI/dt) men jag är lite osäker på om man behöver ha en sån stor drossel.

Denna kostar 26 spänn och jag har kollat på andra drosslar som klarar 6A och en är Elfas 58-102-39, Typ DR74. Det är en liten rackare som klarar 6A även den.

Timontan: 3A strömförbrukning och 60mohm inre resistans torde bli 0,56W

Typ DR74: 3A strömförbrukning och 7mohm inreresistans torde bli 0,063W

Har jag fel eller blir det inte så? Den tidigare konstruktionen har Timontan (i mycket större kapsel) samt med ett övertempskydd ifall drosseln blir varm.

Tacksam för svar hur man bör välja drossel!
xxargs

Inlägg av xxargs »

Du kan nog inte bara räkna på inre resistansen, de höga dI/dt kommer också värma kärnan en smula. Är det övh. samma induktansvärde, ser väldigt lite ut?, Du kan inte bara gå efter hur mycket ström drosseln tål i Elfas lista - det måste vara samma induktans också och klassad för 230 Volt - vilket inte angiven drossel är...

Försök få fram databladet på gamla drosseln så att induktansen och inre resistansen inte blir för olika.

Om detta:

http://www.schurterinc.com/pdf/english/typ_dfsg.pdf

är ekvivalent med den som satt så är det inte bara en simpel drossel utan en riktig plåtkärnehistoria som använder sin kärnas mättning och vidkommande förluster för att äta upp övertonerna - därav termoskyddet gissar jag.

Detta betyder att gamla drosseln inte kan ersättas med vilken drossel som helst utan måste vara specifikt den typen som satt där innan, då den jobbar som en tämligen komplex komponent.

Jag gissar att den har relativt hög induktans vid noll ström (fler mH) när triacen tänder för att bromsa start/störpulsen och när strömmen börja sticka iväg så blir induktansen låg - men fortfarande stor för högrefrekvenser och då kärnan är mer eller mindre mättad så fungerar det som en drossel med hög inre förlust och den vägen absorbera kvarvarande högfrekventa störningar (och blir värme).

En spekulation: det här kan göra att ansluten motor värms upp något mindre av triacens pulser än om du skulle använda dig av din föreslagna drossel, förutom att du har förmodligen på tok för liten induktans och har mycket liten filterverkan mot den som satt där innan...

---

Hmm, Intressant lösning av störproblem mha. olinjära passiva magnetiska komponenter, helt klart...
Beagles

Inlägg av Beagles »

Hej o tack för svar,

jag får nog köra på detta som du föreslår. Såg inte det först gällande induktansen, den jag hittade var en bit ifrån. Gällande en krets för övertemp som skall sitta bredvid drosseln kanske det finns tips på? Hur fungerar de o finns det några exempel??
Skriv svar