Hej, jag funderade på att man borde kunna bygga en enkel stepdown regulator, kanske inte för digital ellerktonik men motorer och sånt
Man tar en op-amp som kollar spänningen, om spänningen ligger under 4,8v lägger den på 12v tills den kommit upp i 5,2v osv.. Självklart måste man ju ha en kondensator annars blir det ju bara en hackig ström. Borde det inte gå?
Nu var det hur länesedan som helst som jag använde en OP-amp. Men vist är det så att om in+ är högre spänning än in- så blir utgången hog och vice versa?
Den OP-kopplingen kallas komparator. Förslagsvis behöver du även hysteres på komparatorkopplingen (Schmitt-trigger). Du behöver läpligtvis en spole utöver kondensatorn för att jämna ut strömmen.
Om man, istället för att mäta spänning, mäter strömmen till motorn så har du principen för chopperstyrning (används för stegmotorer).
Det du beskriver är i princip vad de färdiga kretsarna gör. De har däremot något som är en stor fördel och det är att de håller frekvensen konstant och endast ändrar pulsfaktorn. Stora fördelen med detta är att det blir enklare att dimmentionera störfilter, enklare att räkna på samt att vet vilken grundfrekvens som ens omvandare har. Men visst går det att bygga en riktig och bra DC/DC omvandlar styrning med bara OP, men det är lite jobb och blir sällan bättre än med de färdiga och tämligen billiga kretsar som redan finns för ändamålet.
Jag har byggt en annan en gång som PWM'ade men jag har inte så mycket saker hemma nu. Men jag ska ändå testa detta Det är ju inte så viktigt att det blir en stabil spänning då det bara är en fläkt..
Detta borde funka? Jag har en spole också som jag skulle kunna testa med..
Man nu är probemet att jag inte har någon effekt PNP hemma... Så skulle detta fungera? Var ska jag koppla feedbacken? innan lasten är det ju alltid 12v och efter är det antingen 0v eller ca.12v (jag har glömt några ihopkopplingspunkter... Gör spolen (L1) någon nytta här??
det är bara att testa - endast så man lär sig saker. En liten passus. Vissa fabrikat på fläktar gillar inte att PWMás, Kör man med låg frekvens så får man med pwm-frekvensen akustiskt och höjer man frekvensen mår fläken inte bra. Dock så fungerar de på de flesta fläktar, så bör nog gå bra Din reglering är ju bättre än en vanlig chopper dessutom, men du saknar spolen och frihjulsdioden.... Din koppling kommer att ge ett hemskt strömrippel och en väldigt hög peek-ström i kondensatorena...
Kondensatorerna sitter på fel ställe och du saknar forfarande frihjulsdiod. Annars fungerar kopplingen i princip (den delen att man kan använda både hög och lågsidesswitchar)
"men du saknar frihjulsdioden.... " Var ska den sitta och vilken funktion har den?
"och en väldigt hög peek-ström i kondensatorena..."
Tänkte också på det men de måste ju hinna ladda ur sig på den lila stunden som transistorn är öppen.
Men jag kommer inte fram till var jag ska sätta "feedbacken" (in+)...
Jag skall försöka hinna rita en schema och visa - det är så jobbigt att med bara text förklara va man menar. Skall somna min dotter och kolla vad sonen ropar på pappa för... bee back..
Detta fixar man med lite positiv feedback (motstånd mellan utgång och +-ingång på OP-ampen/komparatorn) - vill man inte ha oscillerande/brusig utgångsbetende (klapprande relä) när insignalen långsamt precis passerar omslagspunkten så är detta en nödvändighet.
motståndsvärde kan vara väldigt högt - i flera MOhm-klassen, speciellt om man bara önskar en väldigt liten hystere på några mV just för att undvika oscillering.
En sådan motor körs bäst med PWM och en liten mosfet som switch, ta en bra scotkydiod som frihjulare och det är klart. 12-20kHz är lämpligaste switchfrekvenser. kör man mellan 0,3 och 8kHz så piper det så eländigt och över 20kHz så ökar problemen med switchförluster. Men som sagt - allt mellan 50Hz och 110kHz (ja går ännu högre, men totalt meningslöst...) fungerar.