Man tar en op-amp som kollar spänningen, om spänningen ligger under 4,8v lägger den på 12v tills den kommit upp i 5,2v osv.. Självklart måste man ju ha en kondensator annars blir det ju bara en hackig ström. Borde det inte gå?
Hemabyggd enkel step-down
Hemabyggd enkel step-down
Hej, jag funderade på att man borde kunna bygga en enkel stepdown regulator, kanske inte för digital ellerktonik men motorer och sånt 
Man tar en op-amp som kollar spänningen, om spänningen ligger under 4,8v lägger den på 12v tills den kommit upp i 5,2v osv.. Självklart måste man ju ha en kondensator annars blir det ju bara en hackig ström. Borde det inte gå?
Man tar en op-amp som kollar spänningen, om spänningen ligger under 4,8v lägger den på 12v tills den kommit upp i 5,2v osv.. Självklart måste man ju ha en kondensator annars blir det ju bara en hackig ström. Borde det inte gå?
Den OP-kopplingen kallas komparator. Förslagsvis behöver du även hysteres på komparatorkopplingen (Schmitt-trigger). Du behöver läpligtvis en spole utöver kondensatorn för att jämna ut strömmen.
Om man, istället för att mäta spänning, mäter strömmen till motorn så har du principen för chopperstyrning (används för stegmotorer).
Om man, istället för att mäta spänning, mäter strömmen till motorn så har du principen för chopperstyrning (används för stegmotorer).
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Det du beskriver är i princip vad de färdiga kretsarna gör. De har däremot något som är en stor fördel och det är att de håller frekvensen konstant och endast ändrar pulsfaktorn. Stora fördelen med detta är att det blir enklare att dimmentionera störfilter, enklare att räkna på samt att vet vilken grundfrekvens som ens omvandare har. Men visst går det att bygga en riktig och bra DC/DC omvandlar styrning med bara OP, men det är lite jobb och blir sällan bättre än med de färdiga och tämligen billiga kretsar som redan finns för ändamålet.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
"men du saknar frihjulsdioden.... " Var ska den sitta och vilken funktion har den?
"och en väldigt hög peek-ström i kondensatorena..."
Tänkte också på det men de måste ju hinna ladda ur sig på den lila stunden som transistorn är öppen.
Men jag kommer inte fram till var jag ska sätta "feedbacken" (in+)...
Var ska kondensatorerna sitta då?
"och en väldigt hög peek-ström i kondensatorena..."
Tänkte också på det men de måste ju hinna ladda ur sig på den lila stunden som transistorn är öppen.
Men jag kommer inte fram till var jag ska sätta "feedbacken" (in+)...
Var ska kondensatorerna sitta då?
Detta fixar man med lite positiv feedback (motstånd mellan utgång och +-ingång på OP-ampen/komparatorn) - vill man inte ha oscillerande/brusig utgångsbetende (klapprande relä) när insignalen långsamt precis passerar omslagspunkten så är detta en nödvändighet.
motståndsvärde kan vara väldigt högt - i flera MOhm-klassen, speciellt om man bara önskar en väldigt liten hystere på några mV just för att undvika oscillering.
motståndsvärde kan vara väldigt högt - i flera MOhm-klassen, speciellt om man bara önskar en väldigt liten hystere på några mV just för att undvika oscillering.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
En sådan motor körs bäst med PWM och en liten mosfet som switch, ta en bra scotkydiod som frihjulare och det är klart. 12-20kHz är lämpligaste switchfrekvenser. kör man mellan 0,3 och 8kHz så piper det så eländigt och över 20kHz så ökar problemen med switchförluster. Men som sagt - allt mellan 50Hz och 110kHz (ja går ännu högre, men totalt meningslöst...) fungerar.



