Metal platta under SMD-IC's

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Metal platta under SMD-IC's

Inlägg av squiz3r »

Hej, jag skulle löda min första SMD-IC nu (På ett laminat som jag skärde ut banorna med hjälp av en kniv :oops:) men fick kortslutning. Jag misstänker att det berodde på metal plattan som sitter under IC'n... Är den kopplad till jord eller är det olika på olika sorter? Betyder det att man inte kan dra kopparbanor under en SMD IC?!?!
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Misstänker att det är lite olika, men prova att mäta resistansen mellan plattan och de olika benen på en omonterad SMD-IC.

För att slippa problem så borde man kunna lägga (kanske limma?) en liten kiselbricka eller liknande under IC'n.
bos
Kontakt:

Re: Metal platta under SMD-IC's

Inlägg av bos »

squiz3r skrev:Betyder det att man inte kan dra kopparbanor under en SMD IC?!?!
Nej, men "riktiga" kretskort är oftast lackerade, där lacken fungerar som isolator.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jimmy: hmm.. "benen" på en voltmeter är ju typ lika stora som hela IC kretsen :S Kisel plattor, är jag den enda som inte har sånna ligandes hemma?? :eh:

bos: Ok.. "soldermask" misstänker jag?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

"Kisel plattor, är jag den enda som inte har sånna ligandes hemma??"

:D

Det går lika bra med lite lim eller något annat som isolerar. Du har ingen form av isoleringsbrickor till större transistorer?

Typ de här:
Bild
Bild
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Nix, Använder alldrig det :P Men nu är problemet att jag inte kan få loss kretsen..
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Då är det dags för fusk-knepet. :)

Klipp ut en liten rektangel av ett papper eller OH-film och försök lirka under kretsen.
Jag vet, det är inte ESD-skyddat, men pappret får samma potential som kortet, så det fungerar. Har själv provat fler gånger i min kassettbandsynth.

Håller tummarna att det fungerar. Annars är det nog dags att plocka fram lödflätan eller en avskalad kabel med massa flussmedel på. :)
Det kan räcka om du löder loss ena sidans ben för att du ska få under pappret eller OH-filmen.
Senast redigerad av JimmyAndersson 9 juli 2007, 17:17:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Avlödningsflätan är redan flitigt använd, Jag dränkte först hela kretsen i lödten, sen sög jag bort allt jag kunde :) Men ska försöka pilla in en pappers bit. Tack!
BJ

Inlägg av BJ »

Om du har en pytteliten skruvmejsel eller nån smal spetsig grej så kan man värma lite och böja upp ett ben i taget lite försiktigt. Men bara lite, så att det inte ligger emot löd-ön. Man kan använda benet intill som stöd. Om det mesta tennet redan är borta då, så brukar det knäppa till, och så är benet loss-taget från kortet. Om man tar det väldigt försiktigt så brukar det inte vara nåt som blir förstört.

Tillägg: Det går nog lättast om man börjar lyfta först, och sen värmer. Då är det inte lika stor risk att tennet dras isär.
(Man vill ju att tennet ska "gå av" istället för att töjas ut.)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Jag började med att dränka hela kortet och lödflätan i flussmedel på sprayflaska, sen när jag skulle plocka upp lödflätan blev man förfryst eftersom någon har kommit på iden att häla bensin i den... Efter ett tags avlödande kunde jag inte sen en enda lödfläck men den satt ändå stenhårt.. När jag hade upprepat precessen 4ggr gav jag upp och klipte av benen :wacko: Varför ska allt ytmonterat vara så litet?! Finns det inte ytmonterade IC kretsar som är lite mindre än en DIP??

Nu vet jag i alla fall hur man inte ska göra till nästa gång..

Tack för all hjälp endå!
Mvh. Daniel Andersson
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ytmonterade IC med metallplatta under brukar ha den där för kylningens skull, och den löds fast i ugn, och själva kretskortet fungerar då som kylfläns. Och nej, man kan inte dra ledninger under då. Man får väl använda dubbelsidigt kort då. ;)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Att tänka på är att "metall plattan" på undersidan ofta används för att leda bort värme från kretsen, så om man inte löder den korrekt så finns det en stor risk att kretsen överhettas.
Vad är det för krets?

Edit:
MadModder hann före. :lol:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

BJ

Inlägg av BJ »

Jaha. Den var liten. :) Ja, då är det nog svårt att sticka in nånting under benen så. Jag tänkte på "vanliga" SO-kretsar. (SO-8 och så vidare.)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

The MAX8869 TSSOP-EP package features an
exposed thermal pad on its underside. This pad lowers
the package’s thermal resistance by providing a direct
thermal heat path from the die to the PC board.
Additionally, the ground pin (GND) also channels heat.
Connect the exposed thermal pad and GND to circuit
ground by using a large pad (1in2 minimum recommended)
or multiple vias to the ground plane
Så du bör nog löda även den om du ska utnyttja hela effekten hos regulatorn.
Skriv svar