Få upp spänningen lite på en 7812
Få upp spänningen lite på en 7812
Funderade på om det är så enkelt som att lägga en diod (1N4007 el. liknande) i serie mot jord från ground på 7812:an för att få 12.5V ut?
Och isåfall, hur påverkar detta inspänningstoleransen, utström etc.
Och isåfall, hur påverkar detta inspänningstoleransen, utström etc.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Jo jag vet. Ska dock bara köra 1st 12AX7 så strömmen blir inte mer än ca 150mA.
soundbrigade: Kanske klarar mig på 12V då. Verkar inte skilja mycket i ström på 12V och 12.6V.. Ville bara vara på den säkra sidan så man inte hindrar några elektroner att flyta genom
Tar väl möjligtvis lite längre tid att värma upp bara.
soundbrigade: Kanske klarar mig på 12V då. Verkar inte skilja mycket i ström på 12V och 12.6V.. Ville bara vara på den säkra sidan så man inte hindrar några elektroner att flyta genom

Tar väl möjligtvis lite längre tid att värma upp bara.
-
Nja det blir garranterat tystare med DC, men nackdelen är ju att man behöver en likriktare, å dom va inte så billiga förr, speciellt inte om dom skulle klara några A. Det va väl mycket därför man körde AC i många applikationer
ofta går det bra att köra på AC, bygger man förståndigt så kan man minimera brum ändå. Men vid väldigt små signaler så kan det vara en fördel med DC
jag kör med DC där det är möjligt och nödvändigt, men det tar ju mer plats helt klart.
ofta går det bra att köra på AC, bygger man förståndigt så kan man minimera brum ändå. Men vid väldigt små signaler så kan det vara en fördel med DC
jag kör med DC där det är möjligt och nödvändigt, men det tar ju mer plats helt klart.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
I slutsteg kan det vara jobbigt med DC eftersom det kan blir stora strömmar. Fyra 6550 slukar 6,4A utan att ens rapa.
Till försteg där det där med tystnad är viktigare kan man köra med DC men man kan pröva att hissa glöden så att den ligger i närheten av potentialen på katoderna. På så vis får man bort parasitelement mellan katod och glödtråd.
Givetvis tvinnar man sladdarna till glöden om man kör AC.
Till försteg där det där med tystnad är viktigare kan man köra med DC men man kan pröva att hissa glöden så att den ligger i närheten av potentialen på katoderna. På så vis får man bort parasitelement mellan katod och glödtråd.
Givetvis tvinnar man sladdarna till glöden om man kör AC.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Varför då?Att likrikta glödströmmen borde ge stora problem med störningar på matningsspänningarna.
Bara likrikta har man ju inte mycket för, man måste ju få bort all AC isåfall. I mitt fall kommer jag köra väl reglerad & avkopplad DC-matning både till glöden och anoden.
Huruvida det skiljer i brum på AC/DC-glödspänning kan jag inte bekräfta men när jag provade att köra oreglerad anodspänning dvs bara likriktat och glättat med en 470uF konding fick jag in ett tydligt rippel. Det rör sig om relativt låg spänning också dessutom (94V). Dessa trioder verkar funka bra ner till förvånadsvärt låga spänningar...
-
Det var det jag hade långt back i huvudet när det gällde rör. I och med att elektronerna bara går åt ett håll, för elektronerna med sig material och man får en materialutarmning på något sätt.Emil71 skrev:Vad jag minns stog det i Elfas faktabok att glödlampor håller längre om man driver dem med växelström.
Samma sak borde gälla rör också.
Förmodligen spelar det mindre roll idag, de som bygger rörförstärkare gör det inte för att spara pengar och har nog råd att byta rör lite oftare.
Hoppas därmed att värdskrig kan undvikas.