Jag hade ett problem som jag iofs löst (med analoga panelmetrar).
Jag ska bygga ett rörnätaggregat - med rör för rör. I detta aggregat som ger 3 spänningar sitter tre panelmetrar:
Högspänning (250-500V): ett instrument för utspänning och ett för utström
Biasspänning (0 - -90V): ett instrument för utspänning
Glödspänning: inget instrument.
Kan man på ett enkelt sätt ansluta tre digitala panelmetrar (är billigare än vridspoleinstrument) fastän referenspunkterna skiljer sig åt?
De där digitala panelmetrarna brukar vara griniga och vill oftast ha matningen galvaniskt skild från det man vill mäta på. Så det du tjänar på billigare instrument kanske förloras på dyrare strömförsörjning till instrumenten.
Misstänkte att enda läsningen vore separata transformatorer (eller trafo-lindningar) till varje instrument. Nu ska jag ha 5 lindningar till själva aggregatet varför tre till hade känts lite tungt.
Kolla först, utveckling har ju gått "framåt" anod spänning och ström går ju att mäta med samma referens och om bias inte går att mäta direkt så kan man vända den med en OP.
Jag får helt enkelt kolla datablad till en annan gång, tex om jag sak kolla anodströmmar eller biasspänningar i ett slutsteg (med rör). Saker och ting kanske är lättare än jag fruktar.
Att, med hjälp av t.ex. en transformator eller en optokopplare, tillse att ingen direkt elektrisk kontakt finns mellan panelinstrumentet och mätobjektet.
När det gäller att ha *matningspänningen* galvanskt skild så fungerar det inte så bra med optokopplare. Det kommer inte ut någon spänning på andra sidan. Så i just det fallet är transformator (eller något annat med två separerade lindningar) det enda valet.
Jajjamensan. Optokopplare är mångsidiga komponenter.
Märkligt nog så använder jag dem i princip alltid till annat än att få galvanisk separation. Visserligen följer det ibland med på köpet..