Bygga radio för modellbåtar

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
marcusg

Bygga radio för modellbåtar

Inlägg av marcusg »

Hallå!

Sitter och funderar på att bygga en egen radio (sändare/mottagare) för mina radiostyrda båtar. Har börjat lära mig PIC-programmering, och efter lite efterforskning på forumet så verkar en kombination av PIC och Easy Radio vara ett väl fungerande alternativ.

Det jag vill veta så här i början av planeringen är helt enkelt: är detta en bra lösning? Verkar relativt enkelt att använda Easy Radio (bra eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av radio), och räckvidden (upp till 200m) är fullt tillräckligt för mina modellbåtar. Dessutom kan man väl ha väldigt många kanaler, eftersom man designar sitt eget protokoll för den data man skickar (och som man sedan kodar om till vanliga 1.5ms+/-0.5ms pulser på mottagarsidan för att styra servon)?

Något att jobba vidare på, eller är jag bara ute och yrar?

Dessutom, är det någon som har en aning om ungefär ett sådant projekt skulle kosta? Som student har man inte direkt ett överflöd av pengar... Har förstått att ACAL är distributör för Easy Radio - säljer de till privatpersoner?

// Marcus

P.S. Vore tacksam ifall någon kunde berätta var jag kunde hitta lite exempel på hur man använder en Easy Radio med en PIC. Helst i assembler, eftersom det är så jag håller på att lära mig PIC-programmering... D.S.
Användarvisningsbild
Macce

Inlägg av Macce »

Välkommen till forumet!
Fint användarnamn, använder samma själv ibland på vissa ställen ifall det ordinära är upptaget... :)

Angående idén så fungerar det iallafall i teorin. Jag har ingen praktisk erfarenhet av Easy Radio, men flera på forumet har och de lär fungera bra. Med räckvidden gör ordentliga antenner mera än uteffekt ur sändarna.

Vet inte om du föredrar att beställa från Finland eller Sverige då du ligger mitt mellan, men Partco har kanske. Annars borde de få tag i dom.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Ska du bygga hela sändarmekaniken (låda, spakar m.m.) själv ?
Eller slakta en gammal sändare och bygga in egen elektronik ?

Sen får den nog vara ganska långsamma bptar (typ "bogserbåt")
annars kanske man inte hinner med att svänga... :-)
Jag antar att det blir längre tid "spak-till-servo"...
marcusg

Inlägg av marcusg »

Hallå!

Oj, här går det undan! Som det ser ut kommer jag att ha en gammal fyrkanalsradio (Futaba T4VF) att slakta, dvs. jag får låda och fyra analoga spakar på köpet (plus utrymme för att sätta in massor med knappar o. dyl). Ska dock försöka få liv i den radion - lyckas jag så lutar det mot att bygga allt själv :shock:

Hur menar du Sodjan att det blir längre tid? En gammal radio jobbade med 50Hz, skulle det inte gå att få detta hembygge att jobba med minst samma frekvens? Roligt att du nämner bogserbåt, dock, en sådan (inkl. vattenkanoner och Voith Schneider-motorer) ligger på min att-bygga-lista :-)

Vad gäller beställa från Finland/Sverige så går båda. Sverige är nästan bättre, eftersom jag studerar i Stockholm - finns en trevlig skattegräns runt Åland som kan ställa till bekymmer...

// Marcusx
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

HA. nä jag vet igentligen inte hur "snabbt" ett eget protokoll över
en standard radiolänk kan bli. RC sänd/mott är ju ganska optimerade
för just det behov de ska fylla. så att säga...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På min hemsida, under "Freebies", har jag ett projekt som tar emot seriella data och skickar ut RC-servo styrpulser. Med detta behöver man bara skicka ändringar.

Att välja annat protokoll är ju inte så svårt och det går att trimma ganska ordentligt om man tänkar till lite, detta kan ge full hastighet beroende på antal kanaler och överförda datamängder.

En ER400 kan skicka upp till 160 bytes per meddelanden och det går helt fint att sätta kommunikationshastigheten till 19K2 vilket gör att den snabbare sändar ett block (sänder efter 2 teckens period utan inkommande tecken).

Och Acal säljer till privata, nemas problemas, det blir postförskott om man inte, som jag, väljer att förskottsbetala.

Fördelen med digital överföring är att 1 byte kan bli 8 switchkanaler om man vill det, nackdelen är att man har lite latency och sämre uppdateringshastighet om man väljer "fel" protokoll.

Jag hade vald ett protokoll som gav t.ex. 200 steg och en tydlig "STX"-karaktär.
STX (ASCII 2)
Startadress (alltså vilken servo [5-255])
Värde#0 (1 byte [5-255], placeras i adressen som anges)
Värde#1 (1 byte [5-255], placeras i nästa adress)
... (valfritt antal [5-255], placeras i stigande adressföljd)
ETX (kan kanske undvaras)

Startadress och värden har ett HÖGRE värde än STX och ETX, detta undviker feltolkning av värden och om man antar att dessa värden kör mellan 5 och 255 blir det alltså 251 steg som kan användas och det borde räcka till en servo.

På detta vis kan varje överförda byte bara bli 7 användbara bits om man ska ha switch-kanaler men det är ju också en del.

På det vis kan man uppdatera en servos position på 5,73ms (vid 8 servos) vilket överträffar en vanlig RC-sändares hastighet som varierar mellan 12ms och 20ms (8 kanaler på min: 1ms och max: 2ms + synk-tiden: 4ms)
marcusg

Inlägg av marcusg »

Måste ta och läsa in mig på seriell kommunikation, får bli en av dagens uppgifter! Är som sagt lite halvgrön på PICs än...

Tror mig hänga med på det protokoll du ställt upp, men att det bara skulle bli 7 användbara bits om man hade switchkanaler, där är jag inte riktigt med. Menar du att en bit skulle användas för att ange om kanalen är en vanlig eller en switchkanal? Går det inte istället att från början bestämma att den och den kanalen är en switchkanal?

Oj, oj, har en del att lära mig, men det är ju det som är roligt! Eftersom detta verkar vara en god idé så tar jag nog och beställer ett par ER-moduler.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Anledningen till att switch-kanalen bara har 7 användbara bits per kanal är att man inte (med detta primitiva protokoll) har tillgång till precis alle värden i en byte. Om du kan jobba med värden 5-255 blir det alltså bara 250 olika värden, sätter man då MSB till '1' blir det 128-255 och 7 användbara bits per "kanal" ( eller byte). Detta betyder att du kan byta ut en servokanal mot 7 av/på-bits och det kanske kan räcka en bit på vägen.
marcusg

Inlägg av marcusg »

Ah, missförstod och trodde att 7 bitar även gällde de "analoga" kanalerna. Nu hänger jag med! Har suttit och gjort lite tester, ikväll skall jag testa att skicka två analoga och en digital kanal från en pic till en annan. Valde att skicka data var 20e ms, eftersom de servon som jag har för tillfället inte klarar av så mycket snabbare. Planen just nu är dessutom att ha 9 analoga kanaler, vilket tar upp till 18ms att skapa på mottagarsidan (1-2ms per kanal)...

Tack för hjälpen! Finns risk att det behövs mer innan jag rott iland detta, mitt första, PIC-projekt. Men för tillfället är allt på det klara.
Skriv svar