potentiometer funktion?? (okunnig nybörjare med planer)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
xarvox

potentiometer funktion?? (okunnig nybörjare med planer)

Inlägg av xarvox »

Efter att ha slaktat min gamla analoga modellflyg-sändare och byggt om min joystick så har jag nu några potentiometer liggandes som jag tänkte använda till ett nytt projekt.

Men för att vara säker på att jag inte förstör nånting så vill jag förstå hur potten fungerar..

Tanken är att koppla en förenad stereo-kanal (mono) från förstärkaren till potten och använda den som volymkontroll för en högtalare på balkongen.

Potten är 3-polig och jag har mätt motståndet i olika lägen, och det verkar fungera som jag vill, steglös höjning/sänkning av motståndet.

men signalstyrkan från förstärkaren kanske är utanför arbetsområdet för potten?

..ett standard sändarbatteri är 9,6V, ca 600-1200mah så det är ju inga höga strömmar, men jag vill inte förstöra nåt pga okunskap...

bifogar två bilder på min sändarjoystick utifall nån skulle vara intresserad... ;)

från sidan
i handen
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Risken att du förstör något är stor!
Men det beror på en massa saker, eftersom du inte talar om några viktiga data så är det svårt att säga.
Det är effektåligheten på potten som bestämmer när den förstörs. Kanske att din pott klarar 0,25W, men det kan vara 0,125W lika väl.

Ditt batteri kan lämna mycket effekt under kort tid. Låt säga att du kopplar en tråd fel Edit: och kortsluter batteriet med tråden. Låt säga att resistansen i tråden är 0,1ohm. Ohms lag säger då att I = U/R = 9,6/0,1 = 96A
effekten blir P=U*I = 9,6 * 96 = 921,6W nästan 1kW
Nu kan batteriet ej lämna 1kW så länge det talar 600-1200mAh i ditt batteridata om.

Var, vad tar du ut på stereon och vad är det för högtalare?
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Menar du att du vill koppla in potentiometern mellan förstärkaren och högtalaren? I så fall kommer det nog tyvärr inte att fungera så bra. Anledningen är att resistansen i potentiometern troligen är alldeled för hög och att effekt-tåligheten är alldeles för låg.

Vad du skall ha är nått i den här stilen istället.

Om du menar att du skall sätta den mellan en linje-utgång på förstärkaren och att högtalaren på balkongen har inbygd förstärkare så fungerar det nog bättre.

/H.O
xarvox

Inlägg av xarvox »

hmm.. altså, mina projekt bygger sällan på ett reelt behov utan istället ett intresse att använda de grejjer jag har som bara ligger o skräpar..

Typ använda hela kon, inte bara de "fina" bitarna.. :)

Jag kopplade in på en överflödig stereo och det fungerar prima! :D

den slår av volymen helt på ungefär 70%, max på 100% så den är ganska knepig o ställa in exakt volym, men å andra sidan, jag ville kunna slå av o på högtalaren ute på balkongen med viss volymjustering (för att inte störa grannar) och därför fungerar den finfint för mina behov. :)

och det kostade mig inte en krona :D

nöden är uppfinningarnas moder :)

men en annan fråga gällandes potten, 2 av pinnarna är kopplade över ett variabelt motstånd, men vad gör den tredje pinnen?
xarvox

Inlägg av xarvox »

Mindmapper skrev:Risken att du förstör något är stor!

Ditt batteri kan lämna mycket effekt under kort tid. Låt säga att du kopplar en tråd fel Edit: och kortsluter batteriet med tråden. Låt säga att resistansen i tråden är 0,1ohm. Ohms lag säger då att I = U/R = 9,6/0,1 = 96A
effekten blir P=U*I = 9,6 * 96 = 921,6W nästan 1kW
Nu kan batteriet ej lämna 1kW så länge det talar 600-1200mAh i ditt batteridata om.

batteriet var endast för att öka er insikt i strömtålighet m.m, det finns inget behov för batteri i detta projektet..

..står ju inga uppgifter på själva potten..
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

1. Tack för att du vill öka insikten. :wink:

Om effekttåligheten inte står får vi anta att den är låg och vara försiktig.
Den andra informationen då? se punkt 1. 8)
xarvox

Inlägg av xarvox »

jag kopplade mellan högtalar-utgång på stereon och högtalar-kontakten.
dvs standard passivt uttag, förstärkaren är vanlig 80W surround.

det fungerade, men stereon slog av ljudet efter ett tag, med meddelandet "protection" i displayen, så jag förmodar att nånting blev tokigt.. nu har jag istället kopplat en strömbrytare imellan, den är listad på 6A 125V eller 3A 250V så den borde klara högtalar-strömmar... :)

så nu saknar jag separat volym, men har å andra sidan musik på balkongen :D

mindmapper, du får ursäkta om jag låter/lät lite tvär, men att räkna ut hur stor ström jag kan suga ur mitt sändar-batteri känns lite överflödig, åtm i denna diskutionen.

Sändaraccar håller ungefär 2-6 timmars konstant användande (min gamla acc (600mah) höll i ca 6 flygningar a 15min styck..)

och eftersom batteri inte ingår ÖHT i projektet så kändes det mer som en idiotförklaring än ett logiskt argument..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Eftersom det gick i protect mode så kortslöt du utgången med poten. Otroligt att poten höll över huvud taget...

Att en potentiometer har tre anslutningar betyder inte att den har tre poler. Det är ett enda motstånd, med ett uttag i varje ände, samt ett uttag i mitten som flyttas utmed motståndet.

En volymkontroll (för lågnivå-signal) ska man koppla såhär:
Från signalkällan till de båda yttre benen. Volymkontrollerad signal tas ut mellan ett av de yttre benen och mittenbenet.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Eftersom det är många som kan bli lurad av det som dom läser här i forumet så kunde jag inte låta dig oemotsagt påstå att man inte kan få ut någon större ström av en 9,6V ackumulator. Min mening var absolut inte att idiotförklara. Nog om detta.

Tur att förstärkaren höll, man vet aldrig hur bra skyddade dom är förrän man testat. Du får skaffa några motstånd som tål lite högre effekt och seriekoppla med högtalaren på balkongen.Detta så du begränsar ljudtrycket på balkongen om du glömmer att slå av brytaren. 22ohm 10W eller något sånt. Du kan ju koppla ihop en del mindre om du har liggande, så fördelas effekten över flera.

Försök inte göra någon monokoppling. Onödigt att slutstegen ska skicka effekt i varandra. Det normala är att man gör mono inkopplingen vid lågnivå.
Edit glömde inte
xarvox

Inlägg av xarvox »

Just nu är höger o vänster plus sammankopplad (så jag har använt båda plus utgångarna på stereon till strömbrytaren) i strömbrytaren (enkelpolig) medans minus går direkt mellan respektive kanal och högtalare.

Men vanlig hörlurs-kontakt är ju trepolig, så man borde väl kunna slå ihop ena polen och bibehålla stereo-anslutningen?
..just nu är det mono på två högtalare så jag har väl säkerligen kopplat nåt tokigt, men det fungerar iaf.. :)

Det blir heller ingen volymskillnad i vardagsrummet när jag slår av/på högtalarna på balkongen

Volymkontroll på balkongen känns lite överflödig, åtminstonde för närvarande då jag har separat aktiv bas, så de små satteliterna låter inte så mycket utan den.

Mindmapper, det är bra att du håller koll på att allt blir rätt, håller med dig, en total noob (läs jag) kan lätt få för sig att bokstavstolka det man läser annars.. :)

Madmodder, tack för den exemplariska beskrivningnen av pot-inkoppling :D
jag hade anslutit kabeln på den i mitten och utgående på ena kanten, dvs bara en in och en ut.
..mätte med ohm-meter och trodde det skulle räcka så..
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Du ska ALDRIG koppla ihop några högtalarkontakter bak på en förstärkare med varandra! Resultatet är att du i värsta fallet kortsluter max effekt och bränner upp slustegen om den inte känner av felet och stänger av sig själv, vilken din verkar göra.
Ingen utgång har någonsin samma potential i en modern förstärkare. Din verkar ju ha en display så den räknas definitivt som modern.
Minus är t.ex inte jord, utan lika mycket negativ som plus är positiv.
Vill du ha mono måste du antingen ställa in stereon på mono, eller använda en extra monoförstärkare.
Skriv svar