ännu en dum fråga..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
dude

ännu en dum fråga..

Inlägg av dude »

som jag försår det så måste ett batteri med en last (te.x en glödlampa eller nått) ha en koppling från plus till minus för att funka. dvs man kan inte koppla från pluspolen från ett batteri till minuspolen till ett annat likadant batteri. why?

inte heller så kan man koppa från plus (eller minus) över lasten (lampan) till jord. --why? jag menar det är ju från en högre spänning till en lägre så det känns ju som det borde funka...
stömmen vill ju gå från högre till lägre spänningsnivå. eller utjämnad eller hur man ska säga.

så ni får ursäkta den antagligen väldigt puckade frågan. men vet ni?
Senast redigerad av dude 6 juli 2007, 20:22:30, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Ström rör sig från ett ställe till ett annat bara om strömkretsen är sluten. Om du mätar spänning med ett multimeter mäter du mellan 2 punkter, du mätar inget om du mätar mellan 2 batterier som inte är ihopkopplade med varandra, helt enkelt för att den potentialskillnad som finns blixtsnabbt utjämnas och sedan sker det inget mer.
dude

Inlägg av dude »

men det var ju inte det som var frågan. frågan var ju snarare "varför krävs det att strömkretsen ska vara sluten?" dvs varför går det inte med bara en potentialskillnad som te.x. från plus på ett batteri till minus på ett helt annat batteri.

hoppas ni förstår vad jag menar...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Ja, vi förstår, men det är svårt att förklara. Det är lätt att säga "det bara är så!"

Det måste vara jämvikt överallt. Du kan inte trycka in 500 tennisbollar i ett rör som är en meter långt. Det går bara i ett visst antal, och sen måste det komma ut en boll på andra sidan.
Det är proppfullt med elektroner överallt. För att det ska flyta en ström av elektroner, måste de flytta på sig på andra sidan. Det måste liksom röra på sig överallt, för annars blir det stopp, och då flyter ingen ström. För att få in elektroner i ena änden måste de tas ut i andra, och då ledas tillbaka. Batteriet funkar som en pump för elektronerna skulle man kunna säga. In i ena änden och ut i den andra. Men finns ingen ledning i någon ända, ja då är det stopp. :)
Mindmapper

Re: ännu en dum fråga..

Inlägg av Mindmapper »

dude skrev:så ni får ursäkta den antagligen väldigt puckade frågan. men vet ni?
Puckad och puckad? Men svårförstådd, Jaa. Batterier har två poler. 2 batterier har 2 + poler och 2 - poler. Sen har vi belastningen, 2 anslutningar till. Dessa 6 anslutningar måste bilda en sluten krets. (Dessutom på så sätt att du inte fixar kortis.)
Har du öppet någonstans, dvs ingen kontakt, så har strömmen ingenstans att ta vägen. Strömmen måste ha en ledare att flyta i för attt ta sig fram. Luft är en isolator och kan ej leda ström. (undanta gnistbildningar överslag och andra specialfall.)
dude

Inlägg av dude »

knepigt..

men som jag tänker mig så saknas det valence elektroner på ena polen och det fins för många på andra polen( de försöker uppnå fullt elektronskal). jag vet inte om jag har fått det om bakfoten men det är så jag tänker mig.

och sedan så är strömmen som uppstår helt enkelt elektroner som tar sig från ena polen till den andra polen.

om det är så varför behöver det då vara en sluten krets?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vi ska vara glad att det behövs en sluten krets, i annat fall skulle det bli många omvärderingar.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

dude: Elektronerna kan inte hoppa ut i luften vid den låga spänningen som är från tex ett 1.5V batteri därför måste dom hjälpas till rätt plats med tex en ledning så att det blir en sluten slinga från start till början annars så kan inte elektronerna ta sig från början till slut.

Hade däremot batteriet gett ifrån sig tex 10KV så hade det i princip inte behövt någon ledning då elektronerna hade haft en sådan hög energi så att dom kunnat lämna batteriets minuspol gått rakt ut i luften och dragits till den positiva polen med eller utan belastning emellan om batteriet kunnat ge tillräckligt med ström i från sig vid denna spänning.
dude

Inlägg av dude »

henry: men jag menar ju inte att det inte skull vara anslutet till en minuspol. bara inte sin "egen" minuspol.
som jag förstår dit svar så menar du att den skulle kunna ge en
urladdning från ena polen till andra med tillräkligt energi.

men jag undrade som sagt varför det inte skulle kunna gå från en minuspol på ett batteri till en pluspol på ett annat batteri.

att detta skulle vara en så svår fråga trodde jag inte...men det verkar svårt..kanske bara är jag som är seg på att fatta..
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Sorry men jag fattar inte vad du frågar efter... rita en bild så kanske du får ett bättre svar :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Men... du kan inte få ett överflöd av elektroner på ett ställe! Inte utan att det till slut blir ett öveslag, och det blir det INTE med 1,5V. Eller 12V för den delen.

Elektronerna går bara åt ett håll. Har du två batterier och kopplar en lampa mellan de båda batterierna, så kan ingen ström gå där, för de kan inte ta vägen någonstans när de försöker "landa" i ena batteriet, för där är redan fullt! Herregud... var 17 ska de ta vägen hade du tänkt, ut i tomma intet?

Har du två helt fristående batterier utan koppling mellan varandra, är det ur batteriernas synvinkel exakt lika stor potential mellan de bådas pluspoler som mellan den enes pluspol och den andres minuspol.
Så fort du kopplar ihop en enkel förbindelse mellan de två batterierna, hamnar de två polerna ögonblickligen på samma potential, och batteriernas motstående poler hamnar över respektive under denna förbindelses potential, hur tunn och tanig tråden än må vara.

Förklara med ditt sätt att se på saker och ting, hur man kan åstadkomma en negativ spänning? Om vi tar en jordpunkt, och sätter ett batteris minuspol där, så har du ju mellan jord och pluspolen 1,5V. Nu tar du ett batteri till, och sätter dess pluspol till jord. Vad händer? Jo dess pluspol blir 0V, och minuspolen blir -1,5V! Om nu alla pluspoler skulle vara +1,5V skulle det bli kortslutning. Det blir det inte.
Senast redigerad av MadModder 6 juli 2007, 23:07:44, redigerad totalt 1 gång.
dude

Inlägg av dude »

http://www.avdelningen.se/temp/namnlos.gif

så här var min fråga, rehnmaak.
varför funkar inte detta?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Därför att det inte går! Så fort du sätter något mellan dem hamnar de på samma potential, eftersom batteriernas fria poler inte är kopplade till något alls. De är fria, flytande, okopplade. Det kan för tillfället anta vilken potential som helst.

Det är samma sak som om du skulle hänga i en kraftledning. Om du hänger där långt uppe i bara en tråd, kommer du ha samma potential som ledningen, men du själv känner inget, för du har ingen annan punkt att referera till.

Du kan inte se batterierna som två fasta punkter med en fast potential. Om du ansluter den lediga minuspolen på din bild där till en högspännignsledning, t.ex 30kV, kommer sladden mellan ha en potential på 30kV+12V, och den lediga pluspolen en potential på 30kV+24V. Jämfört med jorden! Jämför du med ledningen de hänger i, har du fortfarande bara 12 och 24V. Om det nu är bilbatterier du ritat.
Senast redigerad av MadModder 6 juli 2007, 23:16:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Såhär är det: om vi antar att du har 2 st 1,5V AA batterier liggande bredvid varandra som utgångspunkt, dessa 2 batterier är inte kopplat ihop med varandra eller något annat.

Sedan placerar du ett mätledning på ena batteriets plus-pol och den andra mätledning på andra batteriets minuspol.

Nu mätar du.... inget! Anledningen är som följer:
Ena minus-polen är helt rätt överskott av elektroner.
Ett mätinstrument har en egenimpedans, alltså motsvarar det ett motstånd.
När du kopplar instrumentets ena sladd till minus-polen på ena batteriet kommer den fria sladden att "laddas upp" med ett antal elektroner till de 2 sladder har samma potential.

Då det inte finns en strömkrets som kan ta BORT dessa elektroner händer det alltså inget mer.

Likaså blir det om du sedan kopplar den fria sladden till det andra batteris plus-pol, det batteri har redan ett överskott av elektroner på minus-polen och då det bara kan ha en viss "obalans" i detta förhållanden kommer alla extra elektroner bara att flyta till det blir noll potentialskillnad.

Vad du alltså bildar är en kondensator men mycket liten kapacitet och allt för att det inte finns en strömkrets som kan transportera bort dessa elektroner som bara inte vill vara där... men inte har någonstans att ta vägen.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Eller så tänker du dig att du kopplar samman den fria + polen med den fria - polen med ett mycket högohmigt motstånd. Detta är i princip vad luft är, ett väldigt högohmigt motstånd. Det har så hög resistans att det inte kommer att gå någon ström.

Om du däremot stoppar ner hela härligheten i en balja mättad saltlösning så kommer det att gå en ström mellan batterierna och lampan kommer att lysa. Vattnets resistans är väldigt lågt och därför kommer det att börja flyta en ström i kretsen.
Skriv svar