Högtalar inkoppling
- ElectricMan
- Kontakt:
Högtalar inkoppling
Tjenare
Jag undrar om man kan koppla in 2 eller 3 högtalare på samma kabel utan att kvallan försämras?:roll:
// Nisse
Jag undrar om man kan koppla in 2 eller 3 högtalare på samma kabel utan att kvallan försämras?:roll:
// Nisse
- ElectricMan
- Kontakt:
-Vad tycker du är kvalité?
inte för mycket brus
-Vilka högtalare (likadana?)
det är tre högtalare varav 2st är likadana(sony) och den tredje är ganska stor
-Nominell impedans?
???
-Kabeltyp och tjocklek?
2x1.5 mm2
-Förstärkare
En sony Audio/video control center (ser inte vad det är för modell)
-Maximal effekt
Det är nog mycket!
inte för mycket brus
-Vilka högtalare (likadana?)
det är tre högtalare varav 2st är likadana(sony) och den tredje är ganska stor
-Nominell impedans?
???
-Kabeltyp och tjocklek?
2x1.5 mm2
-Förstärkare
En sony Audio/video control center (ser inte vad det är för modell)
-Maximal effekt
Det är nog mycket!

Nej du kan inte koppla som du vill.
Varför?
Därför att du har inte koll på det mest grundläggande parametrarna för att man skall kunna avgöra om det går...
Men det KAN gå... men jag skulle inte rekommendera att du testar då jag misstänker att du inte tänker spela på de lägre volymerna... Risken att slutsteget brinner ökar med flera parallellkopplade högtalare...
Eller tänkte du koppla dem i serie?
Varför?
Därför att du har inte koll på det mest grundläggande parametrarna för att man skall kunna avgöra om det går...
Men det KAN gå... men jag skulle inte rekommendera att du testar då jag misstänker att du inte tänker spela på de lägre volymerna... Risken att slutsteget brinner ökar med flera parallellkopplade högtalare...
Eller tänkte du koppla dem i serie?
- ElectricMan
- Kontakt:
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jag misstänker att det är parallellkopplat. Det framgår inte riktigt på din bild. Vanliga konsumentförstärkare brukar vilja ha en högtalare på mellan 4 och 8 ohm inkopplad per anslutning. Har du tre högtalare och varje är på 8 ohm, betyder det att förstärkaren "ser" 2,7 Ohm. Resultatet blir att förstärkaren får jobba dubbelt så hårt mot vad den är byggd för = den kommer till slut att gå sönder. Det kommer dessutom att låta illa mycket tidigare på volymskalan.
- ElectricMan
- Kontakt:
- ElectricMan
- Kontakt:
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Observera dock att du ändå inte ska ansluta mer än en högtalare till en utgång, även om du drar separata kablar ända från förstärkaren. Bara för att förtydliga lite 
Så ska du ha 7 högtalare, måste du ha 14 skruvar (eller snabbklämmor) bak på förstärkaren.
Appropå det, så vet jag en snubbe som kopplade in sina högtalare, men han fick inget ljud alls. Visade sig att han tagit en enkel sladd, delat upp kopparen i den till två lika delar, och tryckt in dem i plus och minus...

Så ska du ha 7 högtalare, måste du ha 14 skruvar (eller snabbklämmor) bak på förstärkaren.
Appropå det, så vet jag en snubbe som kopplade in sina högtalare, men han fick inget ljud alls. Visade sig att han tagit en enkel sladd, delat upp kopparen i den till två lika delar, och tryckt in dem i plus och minus...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Den ritningen var ...fullkomligt ovärdelig.electric_man skrev:jag tänkte koppla dom där högtalarna så här:
http://img352.imageshack.us/img352/5350/namnlsju4.jpg

- ElectricMan
- Kontakt:
- ElectricMan
- Kontakt:
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Det beror alldeles på vilken effekt det handlar om. Ju tunnare kabel, ju högre motstånd, vilket leder till att ljudet ur högtalarna inte blir som det är tänkt.
Om du drar en 0,75mm²-kabel till en högtalare, och kabeln är 15m, kommer det sammanlagda motståndet i kabeln (fram och tillbaks, effektiv längd = 30m) bli 0,7 Ohm. Det kan tyckas lite, men 0,7 Ohm är ca 8,7% av 8 Ohm. Det är mycket. Kör du med 4-Ohmshögtalare blir det 17,5%. Det är främst bastonerna som blir lidande.
Jag har 2x2,5mm² till mina. Det funkar bra.
Ska du spela lågt (så man lätt kan föra en konversation i samma rum i normal samtalsstyrka) räcker det med 0,75, men annars bör du gå upp i dimension tycker jag.
Om du drar en 0,75mm²-kabel till en högtalare, och kabeln är 15m, kommer det sammanlagda motståndet i kabeln (fram och tillbaks, effektiv längd = 30m) bli 0,7 Ohm. Det kan tyckas lite, men 0,7 Ohm är ca 8,7% av 8 Ohm. Det är mycket. Kör du med 4-Ohmshögtalare blir det 17,5%. Det är främst bastonerna som blir lidande.
Jag har 2x2,5mm² till mina. Det funkar bra.
Ska du spela lågt (så man lätt kan föra en konversation i samma rum i normal samtalsstyrka) räcker det med 0,75, men annars bör du gå upp i dimension tycker jag.
Senast redigerad av MadModder 7 juli 2007, 13:32:10, redigerad totalt 2 gånger.