Jag har fått problem med en 19" lcd skärm. Den slår av sig efter någon sekund. Efter lite pillrande så kom hjag fram till att det är lysrören som slocknar. Kollade på kretsen till lysrören och upptäckte att bara ena lysröret startade. Är det därför som den slår av??
Efter lite mera letande på kretskortet så hittade jag en trasig kondensator på den sida som ej fungerande.
Se bild.
Min fråga är: Vilken kondensator hos ELFA kan jag ersätta denna med ?
Vad står siffrorna för?
Jag kan tillägga att det står ett J på ovansidan
Senast redigerad av svix 7 juli 2007, 12:09:49, redigerad totalt 1 gång.
Nu är jag lite luddig eftersom det inte har blivit så mycket labbande de senaste åren, men iaf: KP är plastfilmskondensatorer. MKP säger något svagt i minnet att de är kortslutsningssäkra vid överspänning? .33 = 0,33µF = 330 nF.
Finns ju samma kondensatortyp med andra märkningar. Tror faktiskt att alla platsfilmskondensatorer som Elfa säljer är av MKP. Har inte sätt några KP på länge.
Det skulle möjligen kunna vara en slags snubber konding då den sitter mellan två, vad det ser ut som, mindre effekttrissor som switchar spolen och då kan det i bland vara lite noggrant med rätt värde beroende på hur pass noggrann den delen är gjord om det tex är en RC koppling. Det kan gå med den där du har men AC spänningståligheten på 100V (ser i alla fall ut att vara 100V ev 160V) kan om det är 100V ev möjligen vara lite i underkant men den kan mycket väl hålla bra ändå då 160V på den andra säkert är med lite med marginaler, så testa och se det hade nog jag gjort och håller den så håller den.
Nu när jag skulle löda fast kondingen upptäckte jag att båda effekttransistorerna var trasiga. Jag flyttade då över de två som fanns på vänstra sidan och testade med min nya konding och då tändes röret.
Nu behöver jag altså 2 st effekttransistorer istället...
Märkningen på dem är: C5706 och under det står det 4C