Jag har en helt vanlig ljudsignal som jag vill halvvågslikrikta. Istället för att bara köra med diod (och få spänningsfall på köpet) så tänkte jag mig en sånhär koppling:

Men det blev ju en peakdetektor, inte riktigt rätt. Men förstärka ljudet till 4V och skicka det till en OP kopplad som spänningsföljare och ansluta V- till GND. Nähepp, den signalen distade förskräckligt mycket, trots att jag tycker att den borde fungera rent teoretiskt. Tyvärr är sällan teori och praktik samma sak.

Så hur gör man?
edit: Det är förresten inte förstärkningen som distar. Det blir något knas med spänningsföljaren.
Alla OP'ar är TL072. Tycker den fungerar bätttre för detta än NE5532.
edit 2: Det jag vill göra är att anpassa en förstärkt ljudsignal till LM3916 (LED-driver). Skickar jag in den förstärkta ljudsignalen direkt till LM3916 så blir det konstigt resultat i dot-mode eftersom ljudet är en växelspänning. Det ser ut som om man fortfarande är i Bar-mode.
Det finns flera appnotes i databladet, men jag har testat både Figur 4 (schemat ovan) och Figur 5 och båda ger en fast spänning som motsvarar högsta inspänningen. Denna ligger kvar på tok för länge (*många* sekunder) och jag vill att den ska reagera mycker snabbare. Ungefär som en VU-mätare.