Likrikta på bättre sätt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Likrikta på bättre sätt?

Inlägg av JimmyAndersson »

Tänkte att det här skulle bli lätt, men jag hade visst fel. :)

Jag har en helt vanlig ljudsignal som jag vill halvvågslikrikta. Istället för att bara köra med diod (och få spänningsfall på köpet) så tänkte jag mig en sånhär koppling:

Bild

Men det blev ju en peakdetektor, inte riktigt rätt. Men förstärka ljudet till 4V och skicka det till en OP kopplad som spänningsföljare och ansluta V- till GND. Nähepp, den signalen distade förskräckligt mycket, trots att jag tycker att den borde fungera rent teoretiskt. Tyvärr är sällan teori och praktik samma sak. :)

Så hur gör man?

edit: Det är förresten inte förstärkningen som distar. Det blir något knas med spänningsföljaren.

Alla OP'ar är TL072. Tycker den fungerar bätttre för detta än NE5532.

edit 2: Det jag vill göra är att anpassa en förstärkt ljudsignal till LM3916 (LED-driver). Skickar jag in den förstärkta ljudsignalen direkt till LM3916 så blir det konstigt resultat i dot-mode eftersom ljudet är en växelspänning. Det ser ut som om man fortfarande är i Bar-mode.

Det finns flera appnotes i databladet, men jag har testat både Figur 4 (schemat ovan) och Figur 5 och båda ger en fast spänning som motsvarar högsta inspänningen. Denna ligger kvar på tok för länge (*många* sekunder) och jag vill att den ska reagera mycker snabbare. Ungefär som en VU-mätare.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Kan det vara så att ingången på OPen inte drar nog med ström? HAr du testat med mindre kondensator? (säger jag utan att knappt kolla på kopplingen) :?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Testade med 0,1µF men det blev i princip likadant.

Sedan rev jag den kopplingen och testade en enklare variant:

Bild

Den gör vad den ska, men signalen in till LED-drivern blir tydligen forfarande fel eftersom flera lysdioder är tända samtidigt. Databladet säger:

"When several LEDs ar lit in dot-mode, the problem is usually an AC component of the input-signal which should be filtered out."

Testade då med en konding mellan kretsen ovan och ingången på LED-drivern, men det hjälpte inte. Provade med bl.a 10µF och 0,1µF. Både elektrolyt och keramisk.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Hade du en resistor innan kondingen som sitter på LED-drivarens ingång?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Ah, nä det hade jag inte. Tänkte att det redan satt ett motstånd på utgången, men det hade ju sällskap av en diod också (i senaste schemat).

Men när jag provade med en 1µF och 470Ω så blev det lite bättre. Nu var bara en liten grupp lysdioder tända, så det är helt klart på rätt väg.

Lågpassfilter alltså. Vilken frekvens ska det släppa igenom vid?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Det är bara att stämma av till vilken uppdateringsfrekvens du vill ha på LED-stapeln.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Aha, är det *så* det fungerar! Perfekt! :) :)

Tack!
kimmi

Inlägg av kimmi »

Hi Jimmy ,
link : LED Audio VU Meter

Index
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Det såg mycket bra ut. Tack! :)
Skriv svar