Backlight till en 8,5" skärm kass...

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Backlight till en 8,5" skärm kass...

Inlägg av Jeppsson »

Hej

På jobbet så har vi en GPS Plotter tror jag att den heter där det sitter en 8,5" LCD skärm och det verkar som om båda "lysrören" till backlighten är kass. Var kan jag hitta nya?

När jag mäter på matningen till backligheten så är den på 52 VAC och 7 kHz.
Själva "lysrören" är cirka 220 mm långa och har en diameter 4 mm.

Hjälp mig att hitta någon levenratör av nya backlight "lysrör"! :?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Tja, kolla med EG-components (före detta Miko) - har du tur så har de dina rör. Säkert att inte invertern har halvdött? Enligt erfarenhet så går de sönder lite oftare än att rören dör.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Vet inte vad det är som är kass, har tyvärr bara en maskin så jag kan inte prova byta runt för att hitta felet.

Vad brukar backlight rören ha för matning?

ELFA säljer ett par lysrör som är 4×300 mm och de rören matas med 180-1000V.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

ja, 500-800 V brukar smårören ligga på ungefär i brinnspänning - beror lite på ström, temperatur, ålder på rör och i viss mån på fabrikat på rör. Du har ingen annan inverter att testa med? Jag brukar använda en liten enrörs inverter från en gammal scanner om man skall testa om rör fungerar - den är dum och bra, hög tändspänning och effekten beror på matningsspänningen in så funkar på allt ifrån 6,4" TFT-rör till 24" TFT rör utan att skada något (oki, 24" tål lite mer, men de lyser och det räcker ju för att avgöra om man har en dålig inverter eller ett dåligt rör). testa att sätta ett 27-82kOhms motstånd istället för röret ( se till att det tål någon watt - bäst att seriekoppla ett par motstånd för att slippa risk för överslag) och mät sedan spänningen - du bör ha några hundra volt om inte så är din inverter översmart (massa sense och junk....) eller invertern trasig.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

Tackar för hjälpen bengt-re och för förslaget med EG-components...

EG Display finns det några datablad på liknande skärmar samt universal inverters och alla dom ligger med följande matning till rören.
45 - 55 kHz och 1,2 - 1,9 kVrms
Det är ju inte i närheten på vad jag har till mina rör, kanske dra fram oscilloskopet och mäta ut från invertern på riktigt och inte bara med en fluke. :)

Tror att jag har en högspänningsprob på jobbet...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, spänningen ligger på kV för de lite större rören, men på <15" brukar de oftast ligga under kV. Behöver kanske inte varna för att det gör ont och lutar illa när man stoppar fingarna på inverter utgången..... Har gjort det fler gånger än jag önskar...... ;)
Skriv svar