Någon som vet du man bygger en digital FM radio så man slipper de där känsliga kondensatorerna och så den blit lite häfftigar
Min tanke är att den ska visa frekvensen i binärt. Tex frekvensen 95.3 så sk det visas 111.11, den ska visa hur mycket den har ökat från 88MHz inte vilken vetkvens det är.
Någon som vet om det finns bra kretsaf för det här?? Eller måste det bli PIC kretsar?
Vet inte om det finns färdiga kretsar som privatpersoner kan köpa, men en sak är jag säker på: En PIC/AVR är "ganska" för långsam för att använda till digital radio. Men visst, för att styra displayen mm fungerar det förstås fint.
Sök på DAB så hittar du lite specifikationer och sådant. Lite grundläggande info finns här.
oj jag förklaranog inte rikigt vad jag mena det binära ska vara en display och det radion ska vara en vanlig FM radio så man kan lysna på P3, Rix FM och så.
inställningen av radio kanalen ska inte styras med en inställningsbar kondensator (kommer inte på vad det hetter) utan med motstånd eller sågot liknade.