Elektronik vs bagagekontroll
Elektronik vs bagagekontroll
Är det några minnestyper som är känsliga för bagagekontrollen på flygplatser eller kan man skicka in vilken elektronik som helst utan att den t.ex. tappar minnet? Hårddiskar, SD-kort osv.
Jag har skickat Dator + kamera + massa elektronik genom baggagekontrollen och inget hände. De kanske kollar skumt om man har med sig några 100 meter virtråd i handbagaget:P Det är större risk att man själv tappar minnet än elektroniken, och då menar jag att det inte behövs en bagagekontroll för tappa det.
Vad menar du med bagagekontrollen?
Om du menar bagageröntgen så har i alla fall aldrig jag haft några problem med min laptop eller digitalkameror. De har vart igenom röntgen många gånger. Jag har till och med bestrålat min laptop med gammastrålning från flera olika isotoper utan problem.
Det man skall vara orolig för är den rent fysiska behandlingen bagaget får utstå, mycket kast, stötar och slag....
mvh
Nisse
Om du menar bagageröntgen så har i alla fall aldrig jag haft några problem med min laptop eller digitalkameror. De har vart igenom röntgen många gånger. Jag har till och med bestrålat min laptop med gammastrålning från flera olika isotoper utan problem.
Det man skall vara orolig för är den rent fysiska behandlingen bagaget får utstå, mycket kast, stötar och slag....
mvh
Nisse
netrunner -> De två som dog på flyget, är det konstaterat att det var pga. bagageröntgen? Har svårt att tro det
Får nästan lust att sparka igång en av de gamla bärbara och stråla skiten ur den någon dag på jobbet bara för att testa. Kan nog kräma fram gamma-strålning några tusen gånger starkare dosrat än vad bagageröntgen ger om jag plockar lite i strålkälleförrådet....
Mvh
Nisse

Får nästan lust att sparka igång en av de gamla bärbara och stråla skiten ur den någon dag på jobbet bara för att testa. Kan nog kräma fram gamma-strålning några tusen gånger starkare dosrat än vad bagageröntgen ger om jag plockar lite i strålkälleförrådet....
Mvh
Nisse
Jag har kört både laptop, MP3-spelare, GPS, handdator, PDA, digitalkamera och mobiltelefon med mera ett 20-tal gånger genom röntgenapparaten på flygplatsen det senaste året. Ibland har grejerna vart igång också. Hittils har det inte hänt något skumt.
Det enda jobbiga som inträffade var när de införde den där regeln att man var tvungen att visa upp laptopen vid varje kontroll. Det har man ju glömt några gånger. Har blivit en hel del kö bakom ibland.

EDIT: Rekordet är nog att torska tre gånger i samma säkerhetskontroll.
Det enda jobbiga som inträffade var när de införde den där regeln att man var tvungen att visa upp laptopen vid varje kontroll. Det har man ju glömt några gånger. Har blivit en hel del kö bakom ibland.

EDIT: Rekordet är nog att torska tre gånger i samma säkerhetskontroll.

OT: Gör inte i flygplatskontrollen som en av mina kompisar, han hade just köpt en ny och fin digitalkamera
och lekte med den på flygplatsen, så fick han den ljusa iden att han skulle fotografera en av hans kompisar
som just gick igenom säkerhetskontrollen... precis när blixten bränner av inser han hur osmart det hela var
Gissa om han blev grundligt kontrollerad sen
och lekte med den på flygplatsen, så fick han den ljusa iden att han skulle fotografera en av hans kompisar
som just gick igenom säkerhetskontrollen... precis när blixten bränner av inser han hur osmart det hela var

Gissa om han blev grundligt kontrollerad sen

Jag kom också på att det är fotoförbjud på flygplatsen efter en 10-15 bilder eller så, jag visade kameran för en jag träffade. Fast jag var innanför säkerhetskontrollen och det var ingen vakt/säkerhetsansvarig som upptäckte det
.
Annars så verkar det gå att få en sightseeing om man är beredd att betala
http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSid ... 38249.aspx
Verkar inte vara så hårt på svenska flygplatser.

Annars så verkar det gå att få en sightseeing om man är beredd att betala
http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSid ... 38249.aspx
Verkar inte vara så hårt på svenska flygplatser.