Elektronik vs bagagekontroll

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Micke_xyz
Kontakt:

Elektronik vs bagagekontroll

Inlägg av Micke_xyz »

Är det några minnestyper som är känsliga för bagagekontrollen på flygplatser eller kan man skicka in vilken elektronik som helst utan att den t.ex. tappar minnet? Hårddiskar, SD-kort osv.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag har skickat Dator + kamera + massa elektronik genom baggagekontrollen och inget hände. De kanske kollar skumt om man har med sig några 100 meter virtråd i handbagaget:P Det är större risk att man själv tappar minnet än elektroniken, och då menar jag att det inte behövs en bagagekontroll för tappa det.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

En kompis åkte på att skruva isär sin CD spelare inför en mycket nervös tullare. De tycke att ser var skumt att set stack ut sladdar. Men det var i Israel De är nog lite noggrannare.
OpelGT

Inlägg av OpelGT »

En kompis USB till Serieport-dongel dog efter den passerade den kontrollen.
Dennis_F

Inlägg av Dennis_F »

Kan man vara säker på att det var just kontrollutrustningen som tog död på den och inte att han tappade/stötte till väskan eller kanske statisk elektrisitet från resten av bagaget.
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

Vad menar du med bagagekontrollen?
Om du menar bagageröntgen så har i alla fall aldrig jag haft några problem med min laptop eller digitalkameror. De har vart igenom röntgen många gånger. Jag har till och med bestrålat min laptop med gammastrålning från flera olika isotoper utan problem.
Det man skall vara orolig för är den rent fysiska behandlingen bagaget får utstå, mycket kast, stötar och slag....

mvh
Nisse
Användarvisningsbild
digitaliz

Inlägg av digitaliz »

Jag reste till danmark en gång med 4 rör EPROM i bagaget... det tyckte dom såg skumt ut, och körde den tre gånger genom röntgenapparaten. När jag kom fram visade sig att bara två av prommarna fungerade... :x
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

På jobbet har vi det senaste drygt året haft 3-4 döda bärbara på grund av klantig hantering, då på ett företag med bara 100 anställda.

Iofs, bara 2 bärbara dog på flyget, 1 dog för (jo det är sant) hon backade över den med bil och 1 vill inte berätta...
Användarvisningsbild
Nisse

Inlägg av Nisse »

netrunner -> De två som dog på flyget, är det konstaterat att det var pga. bagageröntgen? Har svårt att tro det :shock:

Får nästan lust att sparka igång en av de gamla bärbara och stråla skiten ur den någon dag på jobbet bara för att testa. Kan nog kräma fram gamma-strålning några tusen gånger starkare dosrat än vad bagageröntgen ger om jag plockar lite i strålkälleförrådet....

Mvh
Nisse
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

digitaliz

var epromen kassa eller bara raderade?
, viss skillnad , men ack så illa vilket som om man behöver dom
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Jag har kört både laptop, MP3-spelare, GPS, handdator, PDA, digitalkamera och mobiltelefon med mera ett 20-tal gånger genom röntgenapparaten på flygplatsen det senaste året. Ibland har grejerna vart igång också. Hittils har det inte hänt något skumt.

Det enda jobbiga som inträffade var när de införde den där regeln att man var tvungen att visa upp laptopen vid varje kontroll. Det har man ju glömt några gånger. Har blivit en hel del kö bakom ibland. :lol: 8)

EDIT: Rekordet är nog att torska tre gånger i samma säkerhetskontroll. :lol:
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

OT: Gör inte i flygplatskontrollen som en av mina kompisar, han hade just köpt en ny och fin digitalkamera
och lekte med den på flygplatsen, så fick han den ljusa iden att han skulle fotografera en av hans kompisar
som just gick igenom säkerhetskontrollen... precis när blixten bränner av inser han hur osmart det hela var :)

Gissa om han blev grundligt kontrollerad sen :D
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Hahaha, han skulle fotat personen några meter innan istället. För när man passerar säkerhetskontrollen så räknas flygplatsen som ett skyddobjekt, och där får man ju typ.. ehm.. inte fota :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag kom också på att det är fotoförbjud på flygplatsen efter en 10-15 bilder eller så, jag visade kameran för en jag träffade. Fast jag var innanför säkerhetskontrollen och det var ingen vakt/säkerhetsansvarig som upptäckte det :shock:.

Annars så verkar det gå att få en sightseeing om man är beredd att betala
http://www.lfv.se/templates/LFV_InfoSid ... 38249.aspx
Verkar inte vara så hårt på svenska flygplatser.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Att fotografera på arlanda är ju lungt, det tas ju ca 1 miljard bilder där varje dag med tanke på alla turister som passerar.

Det som kan vara lite kinkigt är väl att fotografera säkerhetssystemen, tex. säkerhetskontrollen osv...
Skriv svar