AVR ISP, värt att köpa??
AVR ISP, värt att köpa??
Hejsan
Har bara för närvarande en PIC programmerare, tänkte att jag skulle uppdatera mig lite och köpa en AVR med, så mycket man inte kan göra med en PIC som man kan med AVR.
Så hittade denna på elfa
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5865.htm
Är det värt att köpa den eller ska jag köpa en STK500 direkt?
Någon som har en kommentar?
Micke
Har bara för närvarande en PIC programmerare, tänkte att jag skulle uppdatera mig lite och köpa en AVR med, så mycket man inte kan göra med en PIC som man kan med AVR.
Så hittade denna på elfa
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5865.htm
Är det värt att köpa den eller ska jag köpa en STK500 direkt?
Någon som har en kommentar?
Micke
-
Alltså... Jag föredrar att först programmera kretsen och sedan bygga ihop kretsen. Jag gllar inte att programera kretsen när den är inbyggd så atts säga.
Jag ska inte rogrammera alla kretsar, utan bara de vanliga. Liknannde pic 16f84 etc... Inte de 64 bits osv.
Okay, hittar du nåt bra pris så säg till
Jag ska inte rogrammera alla kretsar, utan bara de vanliga. Liknannde pic 16f84 etc... Inte de 64 bits osv.
Okay, hittar du nåt bra pris så säg till

Jag har en AVR ISP mkII och jag kan bara säga att jag är 100% nöjd med den.
Den har aldrig krånglat och är enkel att använda.
När jag vill programmera något utanför själva kortet som den ska sitta på så har jag gjort "programmering stationer" som man enkelt kan sätta chipet, programmera det och sedan löda dit den där den ska vara.
//Emil
Den har aldrig krånglat och är enkel att använda.
När jag vill programmera något utanför själva kortet som den ska sitta på så har jag gjort "programmering stationer" som man enkelt kan sätta chipet, programmera det och sedan löda dit den där den ska vara.
//Emil
-
Köp inget! Du har antagligen det som behövs i skrotlådan: En DSUB-hane att plugga i skrivarporten, en meter kabel, en IC-sockel och några kvadratcentimeter veroboard. Sedan 10 minuter med lödpennan så har du en ISP-programmerare för AVR.
Jag har byggt 3 sådana och ingen av dem har fallerat, nånsin. Hade jag varit förutseende hade jag satt flera IC-socklar i olika storlekar på samma vero, och bara behövt bygga ett exemplar. Nu har jag en för 2313 DIL, en för Mega8 DIL och en "generisk" med bara en flatkabelsocket som jag pluggar in på korten.
Visserligen gör de inget annat än läser och bränner, men en sån lösning kan väl ändå vara värd att utvärdera innan du tjackar upp dig på nåt exklusivt.
Jag använder avrdude som brännarprogram, finns för både Linux och Windows och är gratis (GPL, tror jag).
Jag har byggt 3 sådana och ingen av dem har fallerat, nånsin. Hade jag varit förutseende hade jag satt flera IC-socklar i olika storlekar på samma vero, och bara behövt bygga ett exemplar. Nu har jag en för 2313 DIL, en för Mega8 DIL och en "generisk" med bara en flatkabelsocket som jag pluggar in på korten.
Visserligen gör de inget annat än läser och bränner, men en sån lösning kan väl ändå vara värd att utvärdera innan du tjackar upp dig på nåt exklusivt.
Jag använder avrdude som brännarprogram, finns för både Linux och Windows och är gratis (GPL, tror jag).
-
- EF Sponsor
Jag tycker det är ett minimikrav idag att programmeraren ska ha USB då serieport och skrivarport knappt längre finns.
AVR ISP mkII funkar som sagt mycket bra och även Dragon har funkat bra för mig men många andra har haft problem.
385kr på SWCAB för AVR ISP mkII
http://www.swcab.nu/cgi-bin/store/comme ... og_pid=yes
AVR ISP mkII funkar som sagt mycket bra och även Dragon har funkat bra för mig men många andra har haft problem.
385kr på SWCAB för AVR ISP mkII
http://www.swcab.nu/cgi-bin/store/comme ... og_pid=yes
-
- Kontakt:
Jag har skrivarport på min laptop från 2003. En Compaq Presario 2100.Micke_s skrev:Skrivarporten ?? vad hittar du en sådan på en modern bärbar dator??
USB-ASP är snabb och lämplig för köra över usb helt och hållet.
Avrdragon är trevlig om man ska debugga med debugwire
(alt bugwire när avrstudio inte vill).
Finns de inte numera?
/janne
-
Jag skulle rekommendera AVR Dragon. Mer komplett än så blir det inte.
Tråkigt nog kan man bara debugga under AVR Studio i Windows, men å andra sidan blir det väldigt produktivt med ICD.
En ATmega88, vilken jag brukar ha som "general purpose"-processor, har DebugWIRE och då programmerar och debuggar man den via reset-pinnen. Alla andra pinnar kan man göra något roligt med.
Annars klarar den (Dragon) både JTAG och HV-programmering. En ZIF-sockel kan dock vara ett bra komplement.
Tråkigt nog kan man bara debugga under AVR Studio i Windows, men å andra sidan blir det väldigt produktivt med ICD.
En ATmega88, vilken jag brukar ha som "general purpose"-processor, har DebugWIRE och då programmerar och debuggar man den via reset-pinnen. Alla andra pinnar kan man göra något roligt med.

Annars klarar den (Dragon) både JTAG och HV-programmering. En ZIF-sockel kan dock vara ett bra komplement.