Hur räkna ut batteritid ?
- Göran Nilsson
- Inlägg: 298
- Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
- Ort: Skåne
Hur räkna ut batteritid ?
Hej
Hur räknar man ut möjlig driftstid på en apparat som drar 35mA, 12 volt, kontinuerligt om man har denna inkopplad på en blyackumulatorbatteri 12 volt 48 Ah. Apparatens stänger av vid 9,6 volt. Jag förstår att temperaturen har betydelse för batteriets förmåga men om man bortser från detta just nu.
Pratar vi om veckor eller månader ?
Hur räknar man ut möjlig driftstid på en apparat som drar 35mA, 12 volt, kontinuerligt om man har denna inkopplad på en blyackumulatorbatteri 12 volt 48 Ah. Apparatens stänger av vid 9,6 volt. Jag förstår att temperaturen har betydelse för batteriets förmåga men om man bortser från detta just nu.
Pratar vi om veckor eller månader ?
-
- Inlägg: 7122
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
- Göran Nilsson
- Inlägg: 298
- Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
- Ort: Skåne
-
- Inlägg: 8458
- Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
- Ort: Typ Nyköping
Till "Göran Nilsson" blyackumulatorbatteri har sin spec, vid urladdning till 10,5V vanligen så till 9,6V får du ur lite till. Men man bör undvika att ladda ur blyackumulatorer så mycket då det kraftigt minskar deras livslängd.
Till "Landrash" vanliga R6 alkalinebatterer har ungefär 2500mAh i energimängd vid urladdning till 0,9V.
Till "Landrash" vanliga R6 alkalinebatterer har ungefär 2500mAh i energimängd vid urladdning till 0,9V.
Landrash: Ikeas Alkaliska celler som belastas med 100 mA har en kapacitet på 2083 mAh.
Om de lasten istället är på 500 mA så kan de leverera 1,112 mA till 0,9 V
För att ta reda på kapacitet belastas cellen med en given last/tiden det tar till cellen når 0,8 V, 0,9 V.eller 1,0V .
Duracell mäter till 0,8 V i sina mätningar på sina celler, Catella generics till 1,0 V, de mätte Ikeacellerna med 100mA.
Vet inte vad IEC standarden säger om Alkaliska celler men med NI-MH är gränsen 0,9 V
Om de lasten istället är på 500 mA så kan de leverera 1,112 mA till 0,9 V
För att ta reda på kapacitet belastas cellen med en given last/tiden det tar till cellen når 0,8 V, 0,9 V.eller 1,0V .
Duracell mäter till 0,8 V i sina mätningar på sina celler, Catella generics till 1,0 V, de mätte Ikeacellerna med 100mA.
Vet inte vad IEC standarden säger om Alkaliska celler men med NI-MH är gränsen 0,9 V
(Ah är inte energimängd utan strömmängd, då energimängd kräver både ström och spänning multiplicerat med varandra i varje tid och därefter intergrerat över tiden)limpan4all skrev:Till "Göran Nilsson" blyackumulatorbatteri har sin spec, vid urladdning till 10,5V vanligen så till 9,6V får du ur lite till. Men man bör undvika att ladda ur blyackumulatorer så mycket då det kraftigt minskar deras livslängd.
Till "Landrash" vanliga R6 alkalinebatterer har ungefär 2500mAh i energimängd vid urladdning till 0,9V.
I princip skall man inte ladda ur blybatterier under 50% om vi pratar urladdningstider över ett par dygn. annars blir det lätt engångs eller fågångsbatter om den är under 50% månadsvis pga. sulfatisering.
mao. bara halva drifttiden gentemot tidigare angivna. Man kan heller inte ha spänning som säker bedömmare av laddgrad, utan helt enkelt får gå på drifttid. - återladdning kräver 48h vid 14 Volt för att vara säker på att batterier är fulladdat igen då de sista 10-20% tar tid på sig.
Blybatteriers Ah-värde är alltid baserat på 20 timmar urladdningstid (ibland 10h) till 10.8 Volt spänning. Skulle man på några få mA-basis ladda ut samma batteri över månader till 10.8 Volt så ger det en mycket hårt djupurladdat batteri med tveksam återladdningsförmåga - redan vid 12.1V skulle en sådan batteri vara ordentligt bottenurladdad .
Kort sagt blybatterier är inte lämpliga för små laster under lång tid om man inte regebundet laddar batteriet så fort det närmar sig 50% laddgrad..
I detta avseende är LiIon och vissa senare varianter av NiMh-batterier bättre.
Det sistnämda börja komma i varianter med typ 95%-laddgrad efter 3 månader och minst 80% laddgrad efter ett år. (bl.a GP har sådana såg jag)
- Göran Nilsson
- Inlägg: 298
- Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
- Ort: Skåne
- Göran Nilsson
- Inlägg: 298
- Blev medlem: 7 juni 2005, 22:14:31
- Ort: Skåne
Nej, det är en svaghet i själva blybatterikemin som sådan, även om olika tillverkare med olika trix och kemikalier hävdar att man minska verkan eller fördröja processen en smula. Oavsett så slits batteriet mekaniskt när den laddas ur under 50% då den bildade blysulfaten tar fysisk plats i plattorna. (i början är blysulfatet väldigt finfördelat i nära gelform, och lätt kan gå tillbaka vid laddning. Men om gelen är kvar längre tid, så med tiden omkristalliserar gelen till en hård och större kristallform som inte löses upp av laddningsprocessen längre, samt att omkristalliceringsprocessen i sig skapar kristaller som tar mera plats och spränger sönder plattorna - ungefär som när vatten fryser till is i rörledningar.)Göran Nilsson skrev:xxargs
Är det bättre med Gel-batterier. Jag har ett sådant liggande.
Vad rekomenderar du för batteri om jag belastar det med 35mA under en månad ? Typ och storlek ?
Kan GP1300FH vara något ?
blybatterier tål heller inte särskilt mycket kyla när de är under 50% laddgrad, 'våta' batterier kan frysa sönder medans underhållsfria SLA-batterie förmodligen klarar sig även om de i kalla stadiet inte längre lämnar ström trots 30- 50% laddgrad iom. att elektrolyten har frusit.
NiCd och NiMh klarar sig alltid bättre i dessa situationer.
Om solpanelen per dygn ger mera mAh än din utrustning förbrukar så är detta en lösning - se bara till att ha en regulator till solpanelen så att batteriet inte överladdas (tex sommartid med mycket och långtidssol.)
med detta så behöver inte batteriet vara så stort och då kanske lågurladdande NiMh kan vara intressant.
Hej xxargs.
Om man mäter Ah på blybatterier (startilbatteri, belysningsbatteri) motsv.
vilken last tycker du man kan ge batterierna, du skrev tidigare att det alltid var C/20 men ibland C/10, vid vilka tillfällen eller med vilka olika typer av batterier skiljer det?
Jag har mätt några olika äldre startbatterier med C/10 ner till 11V eftersom jag inte ville urladda dem så mycket, det skiljer ju inte så mycket mellan 11V och 10,8V.

Shot at 2007-06-30
Om man mäter Ah på blybatterier (startilbatteri, belysningsbatteri) motsv.
vilken last tycker du man kan ge batterierna, du skrev tidigare att det alltid var C/20 men ibland C/10, vid vilka tillfällen eller med vilka olika typer av batterier skiljer det?
Jag har mätt några olika äldre startbatterier med C/10 ner till 11V eftersom jag inte ville urladda dem så mycket, det skiljer ju inte så mycket mellan 11V och 10,8V.

Shot at 2007-06-30
Hmm. uppgift tagen från sonnenschein på dryfit A500 55 Ah
slutspänning 1.75Volt/cell ger 5.61 amp för 10 h och 3.03 A för 20 timmar
dina batterier kroknar uppnebarligen betydligt tidigare, antagligen för att de är gammla.
Man har 10 timmars urladdning i tex UPS-sammanhang och då står det angivet specifikt om detta. Står det ingeting så är det 20 timmars urladdningstid. seriösa batteritillverkare har hela tabeller med olika värden på slutpolspänning, ström och tid.
Vad jag har förstått så var det en gammal regel från bilbranchen på 50-60-talet att en bil skulle kunna stå med parkeringslysen tända vid vägkanten i minst 20 timmar... därav C20 regeln
---
10.8 Volt - urladdningsregeln gäller också just vid C10 - C20, man kan gå ned till både 9 och 8 Volt vid urladdnigstider under 1 timme (tom 6 volt vid 2 min urladdningstid, vilket gäller en del korttids UPS:r)- vilket alla nog har gjort när det kört en startmotor tills den inte orka dra runt längre...
I det läget om man har utgått från full batteri tills det inte orka dra längre på kort tid så har batteriet kemiskt sett fortfarande 30-50% kapacitet kvar, men är trögt reagerande i jämförelse med vad startmotorn kräver i ström.
ditt problem är istället din lilla urladdningstakt på 35 mA ger väldigt lång tid under halvladdat status och sulfaticeringen kommer igång i hög takt.
vilospänningen/laddstatus för slutet SLA blybatteri:
0% 11.8 Volt
50% 12.3 Volt
100% 12.8 volt
För denna mätning så måste batteriet varit helt frånkopplad från all last (även dina 35 mA) i minst 20 timmar, annars visar det fel. Vissa slutna batterier har förhöjd syrahalt och kan nå fulladdad vilospänning av 13 Volt, då är motsvarande helt urladdat 12.0 Volt.
skillnaden mellan C10 och C20 är helt ointressant då din urladdningstid är 30 - 60 dagar som tidigare indikerat. I princip måste ditt batteri laddas så fort polspänningen närmar sig 12.3 -12.4 Volt annars kommer ditt batteri vara söndersulfaticerat inom 1-2 år.
laddar man batteriet efter konstens alla regler, låter den vila i > 20h och därefter mäter med multimeter - mäter man då 12.5 volt så vet man att batteriet är till 30% sulfaticerat (50% om det hade 13 Volt polspänning fulladdat som ny) då polspänningen och syravikten i elektrolyten är direkt beroende av varandra.
slutspänning 1.75Volt/cell ger 5.61 amp för 10 h och 3.03 A för 20 timmar
dina batterier kroknar uppnebarligen betydligt tidigare, antagligen för att de är gammla.
Man har 10 timmars urladdning i tex UPS-sammanhang och då står det angivet specifikt om detta. Står det ingeting så är det 20 timmars urladdningstid. seriösa batteritillverkare har hela tabeller med olika värden på slutpolspänning, ström och tid.
Vad jag har förstått så var det en gammal regel från bilbranchen på 50-60-talet att en bil skulle kunna stå med parkeringslysen tända vid vägkanten i minst 20 timmar... därav C20 regeln
---
10.8 Volt - urladdningsregeln gäller också just vid C10 - C20, man kan gå ned till både 9 och 8 Volt vid urladdnigstider under 1 timme (tom 6 volt vid 2 min urladdningstid, vilket gäller en del korttids UPS:r)- vilket alla nog har gjort när det kört en startmotor tills den inte orka dra runt längre...
I det läget om man har utgått från full batteri tills det inte orka dra längre på kort tid så har batteriet kemiskt sett fortfarande 30-50% kapacitet kvar, men är trögt reagerande i jämförelse med vad startmotorn kräver i ström.
ditt problem är istället din lilla urladdningstakt på 35 mA ger väldigt lång tid under halvladdat status och sulfaticeringen kommer igång i hög takt.
vilospänningen/laddstatus för slutet SLA blybatteri:
0% 11.8 Volt
50% 12.3 Volt
100% 12.8 volt
För denna mätning så måste batteriet varit helt frånkopplad från all last (även dina 35 mA) i minst 20 timmar, annars visar det fel. Vissa slutna batterier har förhöjd syrahalt och kan nå fulladdad vilospänning av 13 Volt, då är motsvarande helt urladdat 12.0 Volt.
skillnaden mellan C10 och C20 är helt ointressant då din urladdningstid är 30 - 60 dagar som tidigare indikerat. I princip måste ditt batteri laddas så fort polspänningen närmar sig 12.3 -12.4 Volt annars kommer ditt batteri vara söndersulfaticerat inom 1-2 år.
laddar man batteriet efter konstens alla regler, låter den vila i > 20h och därefter mäter med multimeter - mäter man då 12.5 volt så vet man att batteriet är till 30% sulfaticerat (50% om det hade 13 Volt polspänning fulladdat som ny) då polspänningen och syravikten i elektrolyten är direkt beroende av varandra.
Senast redigerad av xxargs 30 juni 2007, 12:43:57, redigerad totalt 1 gång.