PSP-display

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

PSP-display

Inlägg av RasmusB »

Satt och dreglade över en PSP-display. Har ett PSP hemma och gillar den displayen skarpt, länge varit sugen på att bygga något kul med en sån.

Nu finns det alltså att få tag i, och det visar sig att den använder ett 24-bitars RGB-interface. Bygga en drivkrets för det är väl inte det svåraste problemet med det, det svåra är väl snarare att trycka in data att visa?

Om jag tänker mig t.ex. 24 fps video i 480x272 pixlar, 24 bitars färg... då får vi:

(480*272*3)/(1024^2) = 8.69 MB data per sekund. Frågan blir då var jag ska få all denna data ifrån...

Idealet vore väl att knåpa ihop en controller som man kan koppla in några olika typer av källor i (VGA, DVI, USB, komposit, rgb, svideo el. likn) och sedan ansluta till displayen.

Finns det färdiga lösningar för att få ordning på det här, typ VGA -> RGB-chip? Eller videocodecs som kan klämma ur sig RGB24?

Alla förslag på hur man interfacar den här displayen mot omvärlden på ett bra sätt är välkomna!
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26648
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Jag vet om en drivkrets som kan klämma ur sig 18-bitars styrsignal till en sån display, Scancraft har dom.

Edit: De har även QVGA-displays...... med pekskärm osv.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Jag är ingen hejare på allt detta nu men en ARM/FPGA/annan kraftig µC borde väll kunna göra jobbet.
Eller har jag fel nu?

Det är ju en 40pins kontakt så det går nog att skicka ganska mycket data i varje klockning (märkte att man kan skicka 3 bytes/klock efter lite läsning).

//Emil
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Lite enklare att köra PSP som den är och göra en homebrew program på den kanske??

En psp kostar typ 1500 kr och bara displayen på sparkfun kostar ~700kr
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

Tack icecap! Den kretsen ser trevlig ut om jag vill generera bilddata på en µC :)
Korken skrev:Jag är ingen hejare på allt detta nu men en ARM/FPGA/annan kraftig µC borde väll kunna göra jobbet.
Eller har jag fel nu?

Det är ju en 40pins kontakt så det går nog att skicka ganska mycket data i varje klockning (märkte att man kan skicka 3 bytes/klock efter lite läsning).
Nejdå, du har helt rätt... generera signalen är inget större problem. Vad jag funderar på är att bygga en egen displaymodul... men jag är tveksam kring vilken lösning man ska använda sig av för att skicka in själva bilddatan till nämnda modul. Säg att jag t.ex. vill bygga en extern skärm till datorn, blir det då enklast att smälla in en VGA-port på displaymodulen? Eller kan man rentav fixa en snygg lösning med USB eller dylikt?

Micke_s: Jepp, det är enklare... :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26648
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Vad en del inte tänkar på är att det går åt en hel del minne till dessa bilder om man utgår ifrån att man väljer en lösning som scanner ett minne och skickar till displayen.

Det behövs 391680 bytes och det är en hel del minne, det betyder att en µC måste ha extra minne (vore ju inget fel att ha dubbelt, visa en och skriva på den andra). Jag tror att en FPGA är rätt grej, bygg in en DP-RAM i den och det rullar.
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

39160 bytes är ju inte så farligt.
Finns asbilliga minnen (tex dessa) som du kan trycka in antalet bilder för en billig peng, iaf i gämförelse mot vad displayen kostar. ;)

Själv ska jag precis börja med ARM-familjen så det skulle va kul med en sådan display att ha och testa på. :)
Hmm, *kollar i plånboken* undra vem jag kan få och köpa den till mig. :roll:

//Emil

Edit: Kanske finns intresse för samköp på dessa? Jag vet att jag vill i alla fall.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Inlägg av Micke_s »

Korken: Och hur länge tänkte du att dessa minnen ska hålla, en vecka??
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

Nä. De tror jag väll inte.
Du kan skriva om 100 000 ggr på minnet så du kan ju byta bild 100 000ggr och den ska hålla minnet i 20 år.
Så jag tror de håller ganska så länge.

Eller har jag tänkt fel någonstanns nu?

//Emil
Användarvisningsbild
RasmusB
Inlägg: 1006
Blev medlem: 24 augusti 2006, 23:32:13
Ort: Södertälje

Inlägg av RasmusB »

Icecap skrev:Jag tror att en FPGA är rätt grej, bygg in en DP-RAM i den och det rullar.
Jo det är ju ett väldigt bra förslag för att generera RGB-signalen...
Har du något förslag på lämpligt interface mot t.ex. PC som funkar utan alltför mycket krångel?
JBV
Inlägg: 411
Blev medlem: 4 maj 2006, 11:44:28
Ort: Älvsbyn

Inlägg av JBV »

Byta bild 100000 ggr!? Lite över en timme i 24 fps då :D
BJ
Inlägg: 8864
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Inlägg av BJ »

Om man bara vill spara stillbilder nånstans så passar nog flashminnen. Men vill man ha rörliga bilder så får det nog vara ett vanligt (ram). Sen, om jag inte tar fel, så behöver väl skärmen ett yttre minne som bilden mellanlagras i, och en bildkrets som läser i det minnet hela tiden, och uppdaterar skärmen.
Jag tror inte att Korken menade att man ska läsa seriellt i den farten, utan det var nog att hämta en bild nån enstaka gång.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26648
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Korken: du glömde ett siffer! Samt bildgenereringsminnet.

Och i min värld är det totalt likgiltigt att hämta färdiga bilder, jag planerar på att skaffa ett QVGA med touch och en controllerkrets, dessa ska sedan monteras med en 16-bitars processor och sedan ska jag fixa lite mjukvara så att jag kan skicka kommandon av typen: "Rita en fyrkant, start X,Y, storlek x, y, 3D av/på, Uppe/Nere, ramfärg Z" osv.

Med den i handen har jag ett ganska skapligt kommandosystem till div. projekter, nu ska jag bara hitta tiden till det......
Användarvisningsbild
exile
EF Sponsor
Inlägg: 496
Blev medlem: 21 oktober 2005, 23:32:07

Inlägg av exile »

Enligt databladet för displayen ha en clock signal på min 7.83MHz och max 9.26MHz. Clock signal används för att "cloka" in data, det gör att minsta data flöde blir 7.83M*3byte ~ 23.49MB/s (27MB/s rekommenderad) vilket är en aningen mer än 8.69MB/s

Så att använda en ARM7 kan bli lite tajt, Men med FPGA är saken ganska enkel eller blackfin, ARM9, AVR32...
Användarvisningsbild
Korken
Inlägg: 2230
Blev medlem: 3 februari 2006, 19:19:36
Ort: Luleå, Porsön

Inlägg av Korken »

JBV skrev:Byta bild 100000 ggr!? Lite över en timme i 24 fps då :D
Jaha!
Jag trodde ni skulle spara stillbilder, sorry!

//Emil
Skriv svar