Data via GPRS

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Fordsman

Data via GPRS

Inlägg av Fordsman »

Ska skicka data från en Mega128 via ett GPRS-modem med inbyggd TCP/IP-stack. Har fått igång anslutningen men får inte till uppkopplingen mot min server, har någon några idér? Jag har noll koll på hur jag ska göra den biten. Jag vill använda GPRS då det är mycket data som ska skickas.

Servern är en PC på fast IP med winsock och en access-databas och modemet är ett Telit GM862
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om du ska skicka mycket data kan det faktiskt löna sig med GSM-data om du är noga med att koppla ner direkt när du är färdig.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Jag har pysslat lite och för att koppla från server till GPRS-modem måste man ha ett fast IP-nummer-abonnemang.

Kopplar du upp från GPRS-modem till server kan du koppla upp vid att berätta för ditt modem vilken IP + port och då är sessionen giltig till första nedkoppling.
Fordsman

Inlägg av Fordsman »

Jag ska koppla upp från modem till server så då om jag förstått det hela så behövs ingen fast ip i telefonen....

Efter att jag kopplat upp till servern via lite AT-kommandon, det har jag lyckats med, hur sänder jag den data jag vill skicka?

Kör jag PC med GPRS-modem till servern är det ju enkelt, kopplar upp mig och sedan använder winsock för att skicka datan men hur sjutton skickar jag med mega128? Måste jag ha någon IP-stack till den oxå?

(Projektet är för GPS-tracking)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Mer info, ritningar, bilder & änu mer bilder. Annars inget projekt...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

När den väl är uppkopplat skicks alla data du matar in i den till den port på den mottagande ända som du har specificerat. Där måste du alltså ha ett program som lyssnar på den port och tar emot datan.

Det finns program som kan skapa en virtuell serieport just till sånt, det är bara att leta.
Skriv svar