"Dubbelväxlande" relä till bil?
"Dubbelväxlande" relä till bil?
Hej!
Håller på och pysslar lite med baklamporna på min ena bil och tänkte då bland annat ta bort backljusfunktionen och istället köra blinkers där!
Då skulle man ju kunna göra det enkelt för sig och bara koppla på ex-backljuset till blinkersen så båda lamporna blinkade samtidigt. Dock vill jag krångla till det lite och koppla så backljuset blinkar först och sedan den ordinarie blinkersen (backljus och blinkers sitter brevid varandra, backljus innerst och blinkers ytterst och jag vill alltså koppla så lamporna så att säga blinkar "utåt" - först den inre och sen den yttre).
Elektronikkunskaperna är lite rostiga och därför lägger jag upp en liten tråd här i hopp om att någon har en smart lösning på mitt lilla problem.
Enklaste lösningen (som jag ser det) är väl någon form av "dubbelväxlande" relä - alltså som ett vanligt enkelväxlande blinkersrelä, men istället med två utgångar som tänds och släcks i följd?
En "lyxvariant" skulle ju annars vara om man byggde en liten dosa som kunde dimma lamporna upp och ner, så man kunde få lamporna att pulsera i följd, ungefär som belysningen på t.ex. landningsbanor.
Har relativt goda kunskaper i elektronik i övrigt, men jag har knappt pysslat något med det efter min gymnasieutbildning och det var några år sedan nu!
Så är det någon som har några idéer?
Håller på och pysslar lite med baklamporna på min ena bil och tänkte då bland annat ta bort backljusfunktionen och istället köra blinkers där!
Då skulle man ju kunna göra det enkelt för sig och bara koppla på ex-backljuset till blinkersen så båda lamporna blinkade samtidigt. Dock vill jag krångla till det lite och koppla så backljuset blinkar först och sedan den ordinarie blinkersen (backljus och blinkers sitter brevid varandra, backljus innerst och blinkers ytterst och jag vill alltså koppla så lamporna så att säga blinkar "utåt" - först den inre och sen den yttre).
Elektronikkunskaperna är lite rostiga och därför lägger jag upp en liten tråd här i hopp om att någon har en smart lösning på mitt lilla problem.
Enklaste lösningen (som jag ser det) är väl någon form av "dubbelväxlande" relä - alltså som ett vanligt enkelväxlande blinkersrelä, men istället med två utgångar som tänds och släcks i följd?
En "lyxvariant" skulle ju annars vara om man byggde en liten dosa som kunde dimma lamporna upp och ner, så man kunde få lamporna att pulsera i följd, ungefär som belysningen på t.ex. landningsbanor.
Har relativt goda kunskaper i elektronik i övrigt, men jag har knappt pysslat något med det efter min gymnasieutbildning och det var några år sedan nu!
Så är det någon som har några idéer?
Hej igen!
Finns ingen lag eller regel som säger att en personbil måste ha backljus. Detta gäller också bland annat dimljusen. Det enda som finns är att om sådan utrustning används på bilen så måste den vara i originalmässigt skick - t.ex. att samtliga lyktor avsedda för ändamålet måste fungera och att det måste finnas en indikeringslampa på instrumentbrädan som visar att dimljuset är påslaget.
Om bilen är helbilsgodkänd får man dock inte göra några avsteg från det originalskick som bilen helbilsgodkändes i. Bilen i fråga är dock inte helbilsgodkänd vilket innebär att inget backljus behövs.
Så om ni kör en icke helbilsgodkänd bil och ena backljuset går sönder precis innan besiktningen, så är det bara att plocka bort den fungerande lampan så är det lugnt!
Men för att återgå till ämnet: någon som har något förslag?
Någon som vet vart (och om) det finns sånna relän som jag beskrev ovan?
Tack på förhand!
Finns ingen lag eller regel som säger att en personbil måste ha backljus. Detta gäller också bland annat dimljusen. Det enda som finns är att om sådan utrustning används på bilen så måste den vara i originalmässigt skick - t.ex. att samtliga lyktor avsedda för ändamålet måste fungera och att det måste finnas en indikeringslampa på instrumentbrädan som visar att dimljuset är påslaget.
Om bilen är helbilsgodkänd får man dock inte göra några avsteg från det originalskick som bilen helbilsgodkändes i. Bilen i fråga är dock inte helbilsgodkänd vilket innebär att inget backljus behövs.
Så om ni kör en icke helbilsgodkänd bil och ena backljuset går sönder precis innan besiktningen, så är det bara att plocka bort den fungerande lampan så är det lugnt!
Men för att återgå till ämnet: någon som har något förslag?
Någon som vet vart (och om) det finns sånna relän som jag beskrev ovan?
Tack på förhand!
-
- Inlägg: 35
- Blev medlem: 18 januari 2006, 21:36:14