Var kan man hitta extremet ljuduppfångande microfon?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
forhike
Kontakt:

Var kan man hitta extremet ljuduppfångande microfon?

Inlägg av forhike »

Fick för mig att börja bygga lite 3310 spiontelefoner,
men orginal microfonen fångar bara upp ljud i ca 4 meters radie.

Skulle nu behöva modifera lite, och letar nu efter små microfoner som man monteras i telefonen som stämmer överens med min topic =)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Om du monterar den _I_ telefonen så begränsar telefonens plast upptagningsområdet. Du får nog på något sätt montera micken utanför själva telefonen.
Viktigast är dock att hitta en mikrofon med hög kännslighet. Dessutom är mobiltelefonens inbyggda mickförstärkare anpassad till att man har munnen ca 1dm ifrån micken. Du bör alltså bygga om mickförstärkaren på något sätt, eller sätta dit en egen och koppla signalen på headsetingången.
I de konferenstelefoner vi utvecklar på mitt jobb har vi relativt vanliga mikrofoner men bra förstärkare och codec. Med telefonen på mitt kontor så kan jag lätt 'höra' röster ute i korridoren, 10m bort..
Vad har du för förväntningar, vad är det du vill spela in..?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Om man nu ska bygga mikrofonförstärkare kan det vara en bra ide att bygga in en enkel kompressor. Detta för att ljud på nära hålla inte ska dista och för att förstärka upp små signaler så att det passar ad-omvandlaren.
Användarvisningsbild
forhike
Kontakt:

Inlägg av forhike »

oJsan skrev:Om du monterar den _I_ telefonen så begränsar telefonens plast upptagningsområdet. Du får nog på något sätt montera micken utanför själva telefonen.
Viktigast är dock att hitta en mikrofon med hög kännslighet. Dessutom är mobiltelefonens inbyggda mickförstärkare anpassad till att man har munnen ca 1dm ifrån micken. Du bör alltså bygga om mickförstärkaren på något sätt, eller sätta dit en egen och koppla signalen på headsetingången.
I de konferenstelefoner vi utvecklar på mitt jobb har vi relativt vanliga mikrofoner men bra förstärkare och codec. Med telefonen på mitt kontor så kan jag lätt 'höra' röster ute i korridoren, 10m bort..
Vad har du för förväntningar, vad är det du vill spela in..?
har ingen direkt förväntning alls, vill bara testa och se hur bra det bra man få till det utan att köpa dom där enigma spion telefonerna som ska vara "ombyggda" 3310or och dom kostar hur mycket som hellst eller gjorde iaf.
Vill se om det är tekniskt möjligt att få till själv =)
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

För att kunna utvärdera om det var tekniskt möjligt så måste du ha något mål att referera till. Vill du t.ex. utöka upptagningsområdet från 4m till 6m eller vill du ha en riktad mikrofonlösning som tar upp ljud 10m bort?
Användarvisningsbild
forhike
Kontakt:

Inlägg av forhike »

oJsan skrev:För att kunna utvärdera om det var tekniskt möjligt så måste du ha något mål att referera till. Vill du t.ex. utöka upptagningsområdet från 4m till 6m eller vill du ha en riktad mikrofonlösning som tar upp ljud 10m bort?
Aha men då är tanken att öka ljudupptakningen som du säge tex från 4 till 6 meter, då jag hellst vill undvika sådan modifiering som riktad mikrofon.

Vill att telefonen till synes ska vara lik orginalet.

Ska faktiskt erkänna att jag ine är så kunnig inom detta område trodde faktiskt det bara var att stoppa i en ny mik sen var det klart =)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Riktad mikrofon går göra med två miccar som ligger en bit ifrån varanda och signalbehandling.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Micke_s: Det verkar intressant. Hur funkar det?
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Om du vill att telefonen ska ha samma utseende så antar jag att mikrofonkapseln också ska ha samma utseende. Jag vet inte riktigt hur en 3310-mick ser ut men jag inbillar mig att den är rätt unik för just nokiatelefoner. Att hitta en annan mick med högre känslighet men med samma fysiska mått kan bli svårt tror jag...
Visst kan det vara så enkelt som att "stoppa i en ny mik", men det förutsätter ju att du vet specen för den mick som sitter där nu och kan hitta en med bättre spec. Eller så köper du helt enkelt några olika och testar dig fram....

Riktade mikrofoner med signalbehandling är nog "overkill" i detta fall. Att bygga en riktad mikrofon går för övrigt att göra utan signalbehandling men resultatet blir inte lika bra.
Genom att placera två mikrofoner i linje (där linjen utgör riktningen) och addera signalera med den ena micken fasvänd, så uppstår en riktverkan. Tyvärr är riktverkan frekvensberoende.
(Förklaring: Ljud som kommer in från "sidorna" når både den normala och den fasvända micken precis samtidigt och släcks därför ut)

Ps. Citera inte föregående inlägg och inte heller tidigare inlägg såvida det inte är nödvändigt för att syfta på något "gammal" Ds.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Ok, det var rätt så smart. Men som du skrev tror jag nog att frekvensomfånget kommer att gå i vågor i amplituden. Ska man göra detta bra måste det nog till digitalsignalbehandling.

Att bara byta till en mikrofon med högre känslighet kan ge problem också. Tänk på att mobilens-mikrofonförstärkare är byggd för orginalmikrofonen. Jag tror inte man har tagit med en massa hörrum (från signalstyrka till klippning) i signalgången, vilket kan ge hög distrotion (klippning) med en ny mikrofon. Det man borde leta efter är en mikrofon med stor dynamik.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

"Ska man göra detta bra måste det nog till digitalsignalbehandling."

Nja, det har fungerat utmärkt i 40 år utan signalbehandling. Varför laga något som inte är trasigt? :)

Börja med en kondensatormikrofon med hög känslighet. De allra flesta bra mikrofoner har redan hög dynamik med tanke på att rösten är den mest dynamiska ljudkälla som finns.

Kondensatormikrofoner har oftast bra upptagningsförmåga framför mikrofonkapseln, men ganska dämpad frekvensupptagning vid sidorna.

Sedan behövs en lågbrusig förstärkare och en kompressor som gör att man hör de svaga ljuden lika bra som de starka.

Sedan är du i princip klar. Troligen behövs lite filter runt 600-800Hz pga mobilens plastchassi som fungerar som resonanslåda. Filtret bör sitta mellan förstärkaren och kompressorn.

edit: För att förtydliga: Det finns inga små mikrofoner med extremt bra upptagningsförmåga. Väldigt mycket hänger på förstärkningen och komprimeringen.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Menade bara om man ska ha dubbla mikrofoner med riktverkan behövs nog digitalsignalbehandling. En ide att komma undan detta är att spela in ljudspaningen och redigera i efterhand.

Annars hade jag försökt att göra precis som du skrev JimmyAndersson. Har för mig att jag sett ssm-ic-krets med inbyggd kompressor + mikrofonförstärkare.

EDIT: Hittade två lämpliga ssm-krestsar på Elfa:
SSM 2165
SSM 2166
Skriv svar