Transformatorfråga

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Elektroholist

Transformatorfråga

Inlägg av Elektroholist »

Hej. Jag har en transformator som tar max 1500 mA. Den kopplas till ett antal moduler genom tre förbindelser; plus, minus och ground. Den går på +15/-15 V. Varje modul drar lite olika mycket sinsemellan samt på sina respektive plus- och minussidor. Jag undrar hur man räknar dessa när man ska räkna ut hur många moduler transformatorn kan dra. Man ska addera ihop talen på nåt sätt men ändå räkna plus och minus-sidorna var för sig. Jag är ny på området så jag är tacksam för hjälp.

(Är förresten Power supply detsamma som transformator? jag antog det men å andra sidan heter ju transformator just transformator även på engelska. ??)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

lite vag beskrivet

välkommen till forumet förresten

transformator ger växelspänning ut, nätdel passar bättre

man räknar plus och minus var för sig, inget får ta över 1500mA

man brukar kolla vad maxförbrukningen per modul kan vara och sedan dela 1500 med det, då ska allt funka
kollar man bara medelvärdet så kommer det att skita sig när ett antal moduler vill ha maxström
Elektroholist

Tack. Ja det kanske var lite vagt beskrivet men jag länkar till en sida med en tabell för dessa prylar. Det rör sig om modulsyntar:

http://www.modcan.com/bseries/modulesb.html

Tryck vidare på "Price List" så står uppgifterna där.

Ja, antingen räknar man på maxförbrukningen som du säger eller så antar jag att man kan räkna på normalförbrukning och sedan sparar ett par hundra mA på nätdelen. Alltså om den tar max 1500 så kan man räkna på tex 1200 för att vara säker.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Re: Transformatorfråga

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Elektroholist skrev:(Är förresten Power supply detsamma som transformator? jag antog det men å andra sidan heter ju transformator just transformator även på engelska. ??)
Med Power Supply Unit (PSU) avser man som regel nätaggregat inkl trafo, filter och ev regulator.

Summera strömmarna för plus- & minusmatningen och se vad det blir. Kanske du får ha separata supply för plus/minus. När jag beställer trafo till mina förstärkare brukar jag lägga på 50% (ström) på vissa uttag (glöden).
Elektroholist

Jag har fått veta att jag inte skulle summera plus och minus, utan att de skulle räknas var för sig, vad det nu menas med det. Men en psu för plus och en för minus ska det inte vara iaf. Psu:n är försedd med en kontaktsladd för plus, en för minus och en för ground.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Ingen av sidorna plus eller minus får vara mer än 1,5A. Plusspänning räknat för sig och minusspänning för sig.
Elektroholist

Tack Mindmapper. Då gjorde jag i princip rätt först. Jag adderade ihop talen på den sida med de högsta talen, vilket var plussidan på de flesta moduler.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det var nog så jag menade - plusströmmarna för sig och minusströmmarna för sig.
Du kan visst ha separata aggregat. Säg att plusen vill ha 2A och minusen 1A, då plockar du två separata trafos som är anpassade för vardera plus resp minusspänningen.
Fast i syntsammanhang lär det bli ung samma effektkrav.
Elektroholist

Jo precis, det är säkert så att man kan ha två aggregat men tillverkarna av sådana här syntsystem säljer bara aggregat med gemensam plus och minus.
Elektroholist

Nån som har förslag på var man kan köpa den här typen av aggregat i sverige? behöver nåt som kan ta en 3000 mA. Har letat i Conrad elektronik och ELFA men gick vilse bland alla olika typer av aggregat där :o
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Eller bygg själv med en positiv spänningsregulator och en negativ + trafo likriktare och kondingar. Säkringar och kylflänsar ej att glömma. Det svåraste är att beräkna kylflänsarna. Vet ej om det blir billigare. Var någon som sålde i köp och säljtråden här! Edit: det kanske var +/- 12V.
Skriv svar