Transformatorfråga
-
Transformatorfråga
Hej. Jag har en transformator som tar max 1500 mA. Den kopplas till ett antal moduler genom tre förbindelser; plus, minus och ground. Den går på +15/-15 V. Varje modul drar lite olika mycket sinsemellan samt på sina respektive plus- och minussidor. Jag undrar hur man räknar dessa när man ska räkna ut hur många moduler transformatorn kan dra. Man ska addera ihop talen på nåt sätt men ändå räkna plus och minus-sidorna var för sig. Jag är ny på området så jag är tacksam för hjälp.
(Är förresten Power supply detsamma som transformator? jag antog det men å andra sidan heter ju transformator just transformator även på engelska. ??)
(Är förresten Power supply detsamma som transformator? jag antog det men å andra sidan heter ju transformator just transformator även på engelska. ??)
lite vag beskrivet
välkommen till forumet förresten
transformator ger växelspänning ut, nätdel passar bättre
man räknar plus och minus var för sig, inget får ta över 1500mA
man brukar kolla vad maxförbrukningen per modul kan vara och sedan dela 1500 med det, då ska allt funka
kollar man bara medelvärdet så kommer det att skita sig när ett antal moduler vill ha maxström
välkommen till forumet förresten
transformator ger växelspänning ut, nätdel passar bättre
man räknar plus och minus var för sig, inget får ta över 1500mA
man brukar kolla vad maxförbrukningen per modul kan vara och sedan dela 1500 med det, då ska allt funka
kollar man bara medelvärdet så kommer det att skita sig när ett antal moduler vill ha maxström
-
Tack. Ja det kanske var lite vagt beskrivet men jag länkar till en sida med en tabell för dessa prylar. Det rör sig om modulsyntar:
http://www.modcan.com/bseries/modulesb.html
Tryck vidare på "Price List" så står uppgifterna där.
Ja, antingen räknar man på maxförbrukningen som du säger eller så antar jag att man kan räkna på normalförbrukning och sedan sparar ett par hundra mA på nätdelen. Alltså om den tar max 1500 så kan man räkna på tex 1200 för att vara säker.
http://www.modcan.com/bseries/modulesb.html
Tryck vidare på "Price List" så står uppgifterna där.
Ja, antingen räknar man på maxförbrukningen som du säger eller så antar jag att man kan räkna på normalförbrukning och sedan sparar ett par hundra mA på nätdelen. Alltså om den tar max 1500 så kan man räkna på tex 1200 för att vara säker.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Re: Transformatorfråga
Med Power Supply Unit (PSU) avser man som regel nätaggregat inkl trafo, filter och ev regulator.Elektroholist skrev:(Är förresten Power supply detsamma som transformator? jag antog det men å andra sidan heter ju transformator just transformator även på engelska. ??)
Summera strömmarna för plus- & minusmatningen och se vad det blir. Kanske du får ha separata supply för plus/minus. När jag beställer trafo till mina förstärkare brukar jag lägga på 50% (ström) på vissa uttag (glöden).
-
-
-
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det var nog så jag menade - plusströmmarna för sig och minusströmmarna för sig.
Du kan visst ha separata aggregat. Säg att plusen vill ha 2A och minusen 1A, då plockar du två separata trafos som är anpassade för vardera plus resp minusspänningen.
Fast i syntsammanhang lär det bli ung samma effektkrav.
Du kan visst ha separata aggregat. Säg att plusen vill ha 2A och minusen 1A, då plockar du två separata trafos som är anpassade för vardera plus resp minusspänningen.
Fast i syntsammanhang lär det bli ung samma effektkrav.
-
-
-