"men det finns garanterat andra lösningsmedel till som gör detta."
sorry om jag är seg =).
men vad tror ni om att spackla på med plastic padding på, alltså direkt på frigoliten? då borde mna kunna få en bra yta (om än något dyr!) såvida inte det med löser upp frigoliten.
på clabbe: "Glasfiberspackel. För lagning och tätning av rosthål, plastkarosser, plastbåtar m.m. Innehåller glasfiber. Otroligt starkt. Härdar på 10 min."
eftersom den ska kunna laga (inte smälta!) plast, så kanske det funkar?
Det finns toluen i glasfiberspackel så glöm det på en gång!
Jag byggde i sin tid engångs-gjutformar, jag tog frigolit som bas och lade på gips. Detta blev sedan slipat och format i detalj varpå jag vaxade det med vanligt golvvax. Det var så pass tjockt att lösningsmedlet inte gick för snabbt igenom och gjutningen gick jättebra.
Resultatet blev min luftfilterlåda på min 245'a med 2 st dubbla Weber och intag bredvid kylaren, fungerade perfekt.
Jag läser en hel del på ett annat forum också, zatzy.com. Där finns det en "glasfiber för nybörjare" tråd där det står en del matnyttigt om andra saker man kan använda istället för frigolit. Jag tog mig friheten att kopiera ett stycke ur den.
2. Hur man gör en plugg:
Fört och främst ska jag säga att släng bort den vanliga vita frigoliten, den funkar inte alls när man ska bygga pluggar, förutom att stoppa fogskumet så det inte rinner iväg, annars är det enda man kan använda den till är att isolera och göra napalm av.
Den blå och rosa frigoliten smälter av polyestern, men den går att använda som utfyllnads material längst in eller om man penslar på att lager epoxi, vilket gör att inte polyestern smälter frigoliten.
Bonocell är ett väldigt lämpligt material när man ska tillverka pluggar, har ungefär samma konsistens som den rosa frigoliten fast den tål polyester. Det blir lite dyrare att använda Bonocell istället för fogskum fast jag tycker att det är värt det för det är mer lättjobbat.
Fog skum fungerar också men är betydligt jobbigare att få till sista ytfinchen på pga. att det brukar bli ganska stora bubblor i den.
Ett sätt att hålla ned kostnaderna lite är att lägga frigolit i botten och Bonocell uppe på vilket gör att det inte går åt så mycket Bonocell. Men man måste tänka på hur konturerna kommer att gå så man inte kapar enda in till frigoliten. Om det är väldigt stora saker som ska byggas så går det även att bygga en grund av trä att lägga Bonocellen på.
Som sagt, frigolit tål knappt några lösningsmedel, så i brincip alla medel som luktar starkt (som färg, spackel, polyester o.s.v. gör) går bort. Man kan försluta med ett lager epoxi, men epoxi går väl på sisådär 300kr för ett kilo så det blir nog mer ekonomiskt att köpa cellplast som tål lösningsmedel från början.
Ett annat trick som man kan använda när det gäller frigolit och polyester är vanligt väggspackel, sånt som man använder inomhus.
Det är vattenbaserat och går att slipa till en hyfsad yta på frigoliten.
Vill man ha en blank yta så kan man lacka spacklet med sprayfärg, det smälter inte av det.
Vaxa innan polyester, med vanligt bilvax, så blir ytan tätare och plasten fastnar inte.
varför inte köpa sockelskiva för husgrund,det är frigolit med betong yta på utsidan ca 3mm tjock.Annars så kan du spackla med betongspackel på frigoliten själv eller använd murbruk.
Epoxi funkar utmärkt på frigolit.
Polyester funkar inte alls (innehåller stora mängder styren).
Vet de som har använt alufolie på frigolit och sedan plastat med polyester och glasfiber ovanpå. Funkar bra om det inte är så noga med ytfinnish.....var bara väldigt noga i folieskarvarna...det måste bli absolut tätt.