Jag har en scanner som låter rätt jobbigt. Det är som ett tjutande ljud när den jobbar. Jag har tittat i den, och det är en stegmotor med växellåda som är fastskruvad på resten. Antagligen är det motorns snabba steg som låter. Jag funderar på om det går att få det tystare på nåt sätt.
Om man flyttar ut motorn och sätter den i en tjock isolerad låda, och gör en axel som går in i scannern istället, går det att får bort ljudet då? Vibrationerna går väl genom axeln med. Man kanske kan göra kopplingen av nåt annat än metall, så att det tar bort vibrationerna lite. Om man gör den för mjuk så antar jag att bilden blir dålig eller suddig. Men nåt hårt gummi-material eller nånting kanske kan fungera? Vad tror ni? Finns det färdiga kopplingar som gör sånt? Och hur bra kan det bli?
Det sitter ett kugghul på motorns axel, så om jag flyttar på motorn så måste jag sätta dit några lager istället, så att axeln och kugghjulet sitter still. Det kan nog bli en del jobb, men det vore kul om man kunde få den tyst. Den ger väldigt fina bilder.
(Jag läste allt en del om den innan jag köpte den. Men dom som provar grejer i datatidningar och så, skriver ju vad dom tycker. Det är inte alltid som man tycker likadant själv...