Göra en stegmotordrivning tystare?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
BJ

Göra en stegmotordrivning tystare?

Inlägg av BJ »

Tillägg: "Drivning" här = motor och växellåda.

Jag har en scanner som låter rätt jobbigt. Det är som ett tjutande ljud när den jobbar. Jag har tittat i den, och det är en stegmotor med växellåda som är fastskruvad på resten. Antagligen är det motorns snabba steg som låter. Jag funderar på om det går att få det tystare på nåt sätt.

Om man flyttar ut motorn och sätter den i en tjock isolerad låda, och gör en axel som går in i scannern istället, går det att får bort ljudet då? Vibrationerna går väl genom axeln med. Man kanske kan göra kopplingen av nåt annat än metall, så att det tar bort vibrationerna lite. Om man gör den för mjuk så antar jag att bilden blir dålig eller suddig. Men nåt hårt gummi-material eller nånting kanske kan fungera? Vad tror ni? Finns det färdiga kopplingar som gör sånt? Och hur bra kan det bli?

Det sitter ett kugghul på motorns axel, så om jag flyttar på motorn så måste jag sätta dit några lager istället, så att axeln och kugghjulet sitter still. Det kan nog bli en del jobb, men det vore kul om man kunde få den tyst. Den ger väldigt fina bilder.

(Jag läste allt en del om den innan jag köpte den. Men dom som provar grejer i datatidningar och så, skriver ju vad dom tycker. Det är inte alltid som man tycker likadant själv... :wink:)
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Kan bero på att scannern bara kör med hel-steg på stegmotorn som den låter så mycket. Kör man med mikrosteg blir gången oftast mycket jämnare och tystare och man slipper många resonansproblem.
Nu är väl en del jobb att bygga om elektroniken så det är väl ett mindre attraktivt alternativ.
BJ

Inlägg av BJ »

Jaha. Så kan det nog vara.

Att bygga om elektroniken tror jag att jag hoppar över. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Bygg in hela scannern i en ljuddämpad låda.

Förr i tiden byggde man in matrisprintrar i en dämpad låda pga att dom väsnades så mycket.
BJ

Inlägg av BJ »

Ja, varför inte. Det skulle man ju kunna göra. Och sen en inbyggd knapp som bryter strömmen när man öppnar locket på lådan, så att den inte får för sig att göra nåt då. :)

Det vore nog lättare, faktiskt. Det skulle nog bli finare än min extra-låda också. Och så behöver man inte fundera på hur det blir med bildkvaliteten.
Vad finns det för bra material, tro? En tjock trälåda med bitumen-mattor och skumgummi i, kanske. Undrar om trä dämpar tillräckligt. Jag får prova. Det beror nog på hur tät man kan få den också. Det borde inte vara nåt problem.

En sak som man inte kan göra då är att läsa in böcker. (om man inte bygger en alldeles för stor låda förstås.) Men det gör jag aldrig ändå, så det gör inte så mycket. Det kommer mest att bli kort och film och kanske tidningar.

Det var en bra idé, faktiskt. Tack. :)
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Bygg en tät låda med plastlock, så du kan titta in.

Biltema har två olika ljuddämpningsmattor.

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=83277

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=93058
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

om det bara är tjutet när den går fort kanske man kunde bygga ett lc filter per stegmotorlindning, lite svårt att få det bra men gör det hela mindre ryckigt, kopplas bara in på kablen till motorn, kräver oscilloskop , och ordentligt trimning, och funkar bara för en frekvens
BJ

Inlägg av BJ »

Grym:
Det visste jag inte att man kunde göra med stegmotorer. Men det låter ganska svårt. Jag har inte tillgång till oscilloskop just nu heller, så det får nog bli en låda istället.

Jojje:
Ja, just det. Jag tänkte på den där tjocka gula. Den svarta vet jag inte hur bra den är.
Plastlock kunde ju vara en bra idé. Kanske. Eller också är jag lite lat och gör hela lådan av trä så länge. Finns det nån bra plast annars till det? Den måste väl vara ganska tjock om det ska fungera? Och så genomskinlig, och gå att såga i utan att den spricker.

Tillägg: Eller en tjock glasskiva. Vilket dämpar mest? Det borde väl vara glas?
xxargs

Inlägg av xxargs »

det fins tre sätt att dämpa:

1: att absorbera - gullfiber, olika stoppningar etc.

2: att reflektera - (glasyta) förutsätter att det finns någonting i utrymmet som kan absorbera eller rikta detta i ofarligt riktning.

3: Förändra vikt och därmed resonansfrekvens så att vibrerande enhet inte får ut någon akustisk energi i omgivningen - det är också en variant på reflektion pga. avsiktlig missanpassning, men på strukturell nivå (objekt i sig, låda, stomme) innan det omvandlats till akustisk ljud, eller ta upp akustisk ljud. (dämpmattor ala biltema som fäst vid vibrerande objekt och/eller dess bärstruktur så att dess resonanseffekt går ned och börja jobba med sämre koppling mot omgivningen och därmed lägre ljudnivå)

Dämpmattor jobbar dels med vikten men också att den är plastiskt (ej så elastisk) vilket gör att den absorberar en del vibrationsenergi också.

En modern 'tyst' lyxbil kan ha uppemot 500 kg extra massa på olika ställen enkom för att få bort allehanda motor, kaross och vägljud.

---

Att filtrera som grym säger är ett sätt att omvandla den fula fyrkantvågen till något som liknar sinus till motorn och den vägen bli av med en del övertoner som får det att sjunga i magnetmaterialet i motorn - men med passiva prylar går det bara att får till bra på en frekvens och kan göra att det fungera illa på andra frekvenser - tex snabba förflyttningar om filtret är optimerad för att tysta en sakta krypning.
BJ

Inlägg av BJ »

Ja, just det. Synd att det måste vara en lyxbil för att vara "tyst"... :ledsen: Men isolering kostar väl pengar...
När man håller på med data-grejer så finns det i alla fall en chans att det fungerar. Att försöka göra så med en bil känns ju så meningslöst. Det blir ju nästan ingen skillnad.

Om man har en glasskiva i locket så kommer den väl mest att reflektera ljudet ner i lådan, så man kan ju ta gula skumgummi-mattor utan folie (eller med borttagen folie) och sätta ovanpå locket på scannern, och sen på sidorna inne i lådan. Om scannern står på skumgummi också så kanske det inte sprids några vibrationer till lådan. Då kanske det är onödigt att ha bitumen-skivor också. Det skulle vara om dom släpper igenom ljud mindre än vad trä gör.
Jag får nog prova mig fram lite.

Tilläg: Jag lade till "" så att det stämmer lite bättre.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Det är väl inte 110 dbA du ska dämpa bort? Om det inte räcker att bara ställa en huv över den, så måste det vara något fel.

Detta är ett billigare och bättre alternativ. Finns även med radio. :)
BJ

Inlägg av BJ »

:wink: Nej, inte riktigt. Men jag vill ju få det perfekt. :) Det finns ju inga genvägar... 8)
Senast redigerad av BJ 30 augusti 2007, 07:45:13, redigerad totalt 1 gång.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Hushbox bygger en del för sina projektorer för att få tyst på fläkten. Lite sökning på prisjakt.nu 's forum och google kan säkert ge lite humm.

Annars tror jag du kommer långt över målet med bitumen och skumgummi ovanpå.

Min volvo 240 lät som en lyxbil när man stängde dörren genom detta. Sen blev ju basen bra mycket bättre också när man slapp allt skaller.
BJ

Inlägg av BJ »

Ja, bilen måste jag också göra nånting åt.

Jag kom på en sak till som jag vill fråga. Andax skrev att en stegmotor kan bli tystare om man kör den med mikrosteg, hur mycket tystare blir det? Jag tänker inte bygga om elektroniken i scannern, utan det skulle vara om jag bygger nåt annat i framtiden. Går det att få det så att axeln bara smyger fram? Eller beror det på vilken sorts motor man har?
Jag vet inte hur det är med stegmotorer, men med vanliga likströms-motorer så låter ju små och billiga väldigt mycket, och går väldigt fort. Dom från Clas Ohlson, t.ex. Sen så har jag använt dyra från Portescap som går att köra väldigt sakta (1 varv i sekunden), och som är ganska tysta vid låga varvtal. Är det nåt liknande med stegmotorer? Beror det på vilken styrning man använder också? Dom kör väl med olika strömgränser och kurvor... Det vore kul att få veta vad ni tycker.

Jag behöver inga stora krafter (inte än i alla fall), utan bara kunna få det så tyst som det bara går. 8)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Det är mycket övertoner i fyrkantvåg som ringer av relativt långsamt (f3/3, f5/5, f7/7... i amplitud) och örat har stort dynamikområde. Sedan har stegmotorn en magnetomekanisk stegning som man aldrig blir riktigt av med även om det drivs med microstep (en form av stegad sinus) eller ren sinus - men säker dämpas 10, kanske 20 dB och mer. 10 dB sänkning motsvarar ungefär en upplevd halvering av ljudstyrkan.

Jämför en gammal bläckspruta med stegmotor och dagen bläckspruta med DC-servo motorer - det är bra många dB i skillnad och i sistnämda fallet är det i prinsip bara mekanisk rassel och pappersfras - motorn hörs det i regel ingeting alls av.

---

Men det är klart, om man styr DC-motorn med PWM inom hörbart område så kan även en sådan låta - många DVD/CD-spelar brukar kvittra och vissla svagt av det skälet.
Skriv svar