Kontaktdon till DigitalTV? - Ny fråga om analogTV/radio

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Kontaktdon till DigitalTV? - Ny fråga om analogTV/radio

Inlägg av 13th.Marine »

Vi införskaffade för några månader sedan Canal Digitals HDTVpaket och fick detta monterat.

Dock har fubbicken till elektriker dratt allt utanpå vilket leder till att vi inte kan flytta TVn då kabeln blir för kort. Då jag nu tänkte göra en fast installation av detta (dra in kabeln igenom vinden istället för som idag dra det längs med huset, och sedan dra den ner i mellanväggen för att sedan byta ut den vanliga nu ickefungerade TV-dosan mot en passande)

Så min fråga är vad är det för kontaktdon som man använder?
Går dessa att finna som vägguttag?
Senast redigerad av 13th.Marine 27 maj 2007, 16:24:12, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är det en antennkontakt för TV som Du letar efter? I så fall finns dessa som vägguttag.

Se bara till att köpa rätt sort. Det skall vara utan dämpsats där signalen passerar igenom som i ett vanligt kontaktdon. Det finns även för genomgående kabel där signalen tappas av genom en dämpsats Dessa ä avsedda för centralantennanläggningar och måste drivas av en speciell förstärkare.

Det är ingen skillnad på kontaktdon om antennsignalen är analog eller digital. Vad den än är bör det vara impedansriktig anslutning. Om nu några TV-kontakter alls har detta...
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Tyvärr är det inte så enkelt, utan det är en pinne i mitten och sedan skruvar man fast höljet.

Börjar misstänka att det är samma som till Satellit.
Millox

Inlägg av Millox »

Låter som F-kontakt. De är enkla att ha att göra med. Man behöver inga specialverktyg för att sätta fast kontakterna på kablarna. Vägguttag lär också finnas. google vet nog mer (nu när du vet vad kontakten heter ;-) )
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Ser ut att vara en sådan!

Tackar!
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Canal Digital HDTV _är_ väl satellit???
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Jo det har du rätt i =)
Men man vet inte om det är samma =P
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Finns en del på Kjell & Company när det gäller F-kontakter.
30-450 och 30-441 är väl ett sådant uttag du söker efter. Annars finns även 30-457 om man känner för det. Dom kanske däremot inte är billigast sen
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Har faktiskt kollat på dem.
Dock verkar några av dem köras med nått som kallas combiner, och de andra är gjorda för bredbandsmodem, vet därmed inte om det kommer funka med filterna som sitter i ivägen.
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Det första eller det sista som Purre länkade till borde funka fint.

Grejen med det första är väl att det sitter ett delningsfilter i det, men borde inte göra nåt.

Annars tyckte jag det sista såg bra ut... Är ju bara en enkel genomföring.

Tänkt dock på att alla uttag kommer att dämpa signalen. Så har du dålig signal så ska du inte köra uttag.

Annars så borde du kunna ta ett "blankt" uttagslock, borra hål och sätta en genomföring (en hona-hona-skarv). Eller nåt sånt :)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Kom fram till att jag monterar en "Combiner" uppe på vinden och leder ner denna till förstauttaget där en "Un-combinder" monteras.
Till combinern kopplas Parabolen och en eventuell TV/Radio-mottagare (farsan vill ha de danska kanalerna).

Sen får jag även byta ut en splitter så att jag bara behöver byta uttag senare om man vill ha mottagaren i ett annat rum.

Men för 179+59kr +Antenn kommer jag undan =)
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

En ny fråga:

Hur gör man för att kombinera analoga TV och radiosignaler?
Had tänkt montera en radiomottagare och en analog TVmottagare (för de danska kanalerna) på vinden, som det är idag har vi en kabel till båda och signalen separeras i dosan sedan.
Skriv svar