Stirlingmaskiner, finns det några sådana?
Stirlingmaskiner, finns det några sådana?
Har letat upp och ned över nätet efter kommersiellt tillgängliga stirlingmotorer.
Vet att det en gång i tiden fanns ett företag i Malmötrakten som hette United Stirling, verkar dock vara borta.
Har även mailat några kontakter på via några länkar på Lunds univ, verkar dock vara stendöda.
Vill ha tag i motorer storleksordningen 1-10 kW eller så.
Vet att det en gång i tiden fanns ett företag i Malmötrakten som hette United Stirling, verkar dock vara borta.
Har även mailat några kontakter på via några länkar på Lunds univ, verkar dock vara stendöda.
Vill ha tag i motorer storleksordningen 1-10 kW eller så.
Sökte lite och hittade dessa:
http://www.solo-germany.com/english/fra ... gine2.html
http://www.sunmachine.de/english/main.html - cool!
http://www.stirlingengines.org.uk/manufact/post.html
http://www.solo-germany.com/english/fra ... gine2.html
http://www.sunmachine.de/english/main.html - cool!
http://www.stirlingengines.org.uk/manufact/post.html
Gotlandsklassens stirlingmotorer är på 75kW vardera.Nihilim skrev:Det sitter sterlingmotorer i några av försvarsmaktens ubåtar, de är nog desvärre inte i storleksordningen kW.
Senast redigerad av Eson 21 maj 2007, 18:31:06, redigerad totalt 2 gånger.
-
- Inlägg: 7102
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Ett projekt jag tittar på, behöver en motor som kan drivas på "nästan vad som helst".mrOh skrev:Får man fråga vad den ska användas till?
Hört om dom som sitter i ubåtarna att man kunde ställa en 5-krona på högkant ovanpå dom och sedan starta motorn utan att den välte.
Som jag fattat det så är stirling-cykeln sådan att den utnyttjar värme, oavsett var den kommer ifrån för att driva motorn.
Bensin, diesel, fotogen, naturgas, el t.o.m. solen bör gå att använda för att driva motorn.
Jag har också undrat vad som hände. Jag såg en sån på TV en gång. Det hade väl varit bra att ha såna i bilar, så att man slipper vibrationer.
På tal om sånt... Är det nån som kommer ihåg hjulen som var som plåt-lameller med gummi-bitar ute i ändarna? Ungefär som ett hjul som man har skurit tårtbitsmönster i runt hela hjulet. Det skulle vara tystare, och klara sig bättre från vattenplaning. Kommer det att bli nåt, eller kan dom ha råkat ut för samma sak som många andra bra idéer?
På tal om sånt... Är det nån som kommer ihåg hjulen som var som plåt-lameller med gummi-bitar ute i ändarna? Ungefär som ett hjul som man har skurit tårtbitsmönster i runt hela hjulet. Det skulle vara tystare, och klara sig bättre från vattenplaning. Kommer det att bli nåt, eller kan dom ha råkat ut för samma sak som många andra bra idéer?
Glöm inte bort ångmaskinen. Ångturbiner är den mest effektiva EC-motorn som kan ge mest effekt. Stirlingmotorer är inte kända för att vara effektiva medans ångturbiner är de som fått ut 70% av bränslets energi.TomasL skrev:Ett projekt jag tittar på, behöver en motor som kan drivas på "nästan vad som helst".
Som jag fattat det så är stirling-cykeln sådan att den utnyttjar värme, oavsett var den kommer ifrån för att driva motorn.
Bensin, diesel, fotogen, naturgas, el t.o.m. solen bör gå att använda för att driva motorn.
Senast redigerad av Eson 24 maj 2007, 23:35:06, redigerad totalt 1 gång.
BJ:
Tweel heter däcket du talar om, utvecklas fortfarande skulle jag tro och har släppts i komersiell variant till lätta lastmaskiner (Typ Bobcat).
Det senaste jag hörde om det var problem med ljudnivån, så stora problem att det inte kunde släppas till personbilsmarknaden..
http://en.wikipedia.org/wiki/Tweel
Tweel heter däcket du talar om, utvecklas fortfarande skulle jag tro och har släppts i komersiell variant till lätta lastmaskiner (Typ Bobcat).
Det senaste jag hörde om det var problem med ljudnivån, så stora problem att det inte kunde släppas till personbilsmarknaden..
http://en.wikipedia.org/wiki/Tweel
Problemet med ångturbiner, är att det blir tämligen komplicerat, eftersom ångan på nått sätt måste kondenseras till vatten igen, iofs lätt fixat med en kondensor, men tekniken tenderar att bli väldigt dyr.
danei, jag tror inte problemet ligger i turbinens verkningsgrad, som mycket väl kan bli väldigt hög, utan snarare hur du genererar värmen, volket i de flesta fall är tämligen ineffektivt.
Jag är inte ute efter en supereffektiv maskin, ärligt talat, jag skiter i verkningsgrad och bränsleeffektivitet, det intressanta är en motor som kan drivas av i princip vilket bränsle som helst.
danei, jag tror inte problemet ligger i turbinens verkningsgrad, som mycket väl kan bli väldigt hög, utan snarare hur du genererar värmen, volket i de flesta fall är tämligen ineffektivt.
Jag är inte ute efter en supereffektiv maskin, ärligt talat, jag skiter i verkningsgrad och bränsleeffektivitet, det intressanta är en motor som kan drivas av i princip vilket bränsle som helst.