Tändproblem, typ mopedmotor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gimbal

Tändproblem, typ mopedmotor.

Inlägg av Gimbal »

Har en gammal Kuli påhängsmotor där tyvärr den roterande magneten för att alstra gnistan har fallit i småbitar.

Listig som jag är monterade jag istället ett 6voltsbatteri samt en gammal 6v tändspole på pakethållaren och drog ett par kablar ner till brytarspetsarna. Det funkar lite sådär, gnistan kommer lite sent har jag för mig och det går inte att justera brytaren mer än vad jag redan gjort.

Vad kan påverka gnistans timing förutom vridning av tändplattan, har storleken på spolen någon tidsbetydelse? En större kondensator ger senare gnista, eller?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Nej, varken spole eller konding påverkar, du får bolla med tändplattan och variera brytarspetsaravstånd. Du får använda dremmeln till att förstora hål etc. så att det går att flytta tillräckligt, försök hitta ersättningsprytarspetsar och fila på dessa och inte själva tändplattan - Det kanske fins någons bilmärkes brytarspetsar med hålbild liknande, som man sedan bankar och filar till så att det passar.

kondingen uppgift är att hålla spänningen låg över bytarna just när den går isär några um och hinner gå isär så mycket att det inte blir överslag när spänningen går upp till kanske över 100 volt. hela den här processen ligger på kanske 1000-delar av en sekund och större konding hjälper inte här utan minskar bara tändspänningen och det hela slutar att fungera.

I sista hand kanske bygga en PIC-baserad elektronisk brytare genom att mäta tiden mellan dom fysiska brytningarna och räkna ut så att man får en elektronisk brytning strax före den fysiska brytningen efter att motorn snurrat minst 2 varv vid starten - bara en ide.

Kolla också att tändläget verkligen är fel så att det inte beror på att du har för klen tändspänning pga. långa ledningar etc.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ok tack för det, då blir det troligen brytarnas infästning som får sig en lätt modifiering, om möjligt.
Skriv svar