Gyro

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Gyro

Inlägg av Smoothmachines »

Någon som har erfarenhet av gyroskop?
Hur skiljer sig mekaniska sådana från elektroniska?
Skulle vilja balansera en stol på ena bakbenet med ett gyro, ngn som testat liknande?
(Stolen kan komma att ingå i ett projekt som jag sponsrar med gratisarbete och material)
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Jag har sett en sådan stol på en utställning, men kommer inte ihåg var...

Fast kommer inte ihåg hur den fungerade, wire kanske?

Gyros är väl ganska vanliga, många på typ elfa borde funka?!
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Ja, jag har sett stol som har rest sig som en sånhär leksakskossa som
man trycker under, med vajer i sektionerade ben.
Men den där ska helst balansera själv och man ska kunna sätta sig på den, så ska den irra sig till balans igen när man reser sig.
Hur fungerar en sån gyro krets??
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Aha, den jag såg kunde man inte sitta på, men det var en helt vanlig stol som rörde sig lite, som att den försökte ge sig själv balans.

Har sett den andra typen med , riktigt coolt är det!

Det brukar väl vara en kula som ligger i, så när det lutar så känner den av det och ger en puls för just den lutningen. Nu kan kulan såklart vara något annat, typ kvicksilver eller pizoelektiska element. Väldigt enkelt förklarat.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Har du sett gyrostol nånstans menar du??
Användarvisningsbild
Andax
Inlägg: 4373
Blev medlem: 4 juli 2005, 23:27:38
Ort: Jönköping

Inlägg av Andax »

Det finns ett par typer av mekaniska gyron. En består av en axel med en skiva på som spinner mycket snabbt. Genom att mäta precessionen (en kraft som är vinkelrät mot rotation som man vill mäta med gyrot) och kan på så vis mäta önskad vinkelacceleration. Genom att integrera signalen två gånger får man en vinkel. Gyroskop

En annan typ är Piezo-elektriska gyron. Dessa små gyron är vanligast i små RC-gyron.

En tredje variant består av två accelerometrar som är parallella men som sitter vinkelrät på var sin sida om rotationsaxeln. Genom att mäta skillnaden på acceleration kan man mäta vinkelaccelerationen.


Sen finns det optiska gyron som också finns i flera varianter. Ringlaser gyron (Sagnac interferometer) och fiberoptiska gyron är vanligast.
Principen är att man mäter tidsskillnaden för ljus som färdas medurs och moturs kring rotationsaxeln. Man mäter alltså vinkelhastigheten och måste integrera signalen en gång för att få en vinkel.

Observera att alla typerna beskrivna lider av att de driver med tiden eftersom små mätfel tenderar att summeras upp i och med att signalen integreras en eller flera ggr.
En tilt-meter som mäter riktningen av gravitationen (funkar bäst när något nästa står still) kan användas för att ta bort driften.

Hoppas det gav lite insikt i hur olika gyron funkar.
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Inlägg av v-g »

Du som bor i Stockholm kan ju åka bort till Dessa eller Wentzells och kolla in deras gyron. MIN erfarenhet är att piezogyron är VÄLDIG känsliga även på relativt långsamma rörelser (har en modellheli). Dessutom kostar de såpass lite att det är värt att testa.

Som Andax skriver behöver du nog också någon form av pendel e.dyl då gyron kan driva iväg. Jag vet inte hur det är med "heading-hold gyron" de _KAN_ vara exaktare och därmed ta bort behovet av dessa.

En annan variant är att du har vatten i två slangar (en för x & en för z) nivån i dessa slangar ligger under en eller flera läsgafflar (tex en sån här) slangarna ligger som ett brett L__J med läsgafflarna precis ovan ytan, vattnet bör nog vara färgat eller så kan man använda olika tjock olja för önskad tröghet. Då lutning börjar ske så får du brytning av strålen och en 0:a (eller 1:a) till din µc och resten räknar du nog ut själv.
Gimbal
Inlägg: 8020
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Bäst vore väl en vinkelgivare eller två. Vattenslangar eller kulor är givetvis alldeles för långsamt för en vickande stol. Hur skall infästningen av stolen se ut? Hur skall den kunna röra sig?
Användarvisningsbild
zeus
Inlägg: 7058
Blev medlem: 17 juni 2003, 22:13:44
Ort: Sthlm.

Inlägg av zeus »

Ja, jag har sett en stol som balancerade på ett ben. Men man fick inte röra den. Kan i princip ha varit uppsatt med gummiband. Den har inte helt fixerad i marken.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Tack, spännande, men jag är inte säker att jag förstår.
Vissa av grejorna verkar avsedda för att mäta ifrån gyron?
Jag kan inte bygga nått som kompenserar för balansen ifrån mätningar, det måste vila på en enkel naturlag.
Jag kan såklart bygga en spinnande disk som ger gyroeffekt, jag vet inte ens om det håller upp min stol, som en snurra ungefär?
Gummi i ena foten går ju lätt, en vibrationsdämpare och ett snett fästeså står stolen på ett ben och man kan sätta sig på den.
Men då är den fast och eftergungar hur länge som helst, funkar gyron så är det magi.
Ska googla lite... :)
Gimbal
Inlägg: 8020
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

åhå, du menar alltså inte ett elektriskt styrsystem som balanserar stolen, utan mer någon form av gigantisk snurra. Ja det vette tusan hur stor massa du behöver sätta spin på.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Just gigantisk ska den inte vara, den får rymmas under sitsen typ.
Ja, jag vet inte hur de elektroniska gyron funkar, trodde det fanns ngt som kunde funka på samma sätt som en snurra... :(
Även så vet jag inte alls om det kan ge ngt.
Klart jag kan göra snabba linjärenheter med vikter som baserar sig på elektronisk gyro och styrning, antar att det fungerar fint, känns lite dumt om jag kan utnyttja en enkel naturlag med ett spinnande hjul.
Handlar det inte mkt om diameter på själva hjulet, typ att vikten ska vara så långt ut som möjligt, som cykelhjulet?
Gimbal
Inlägg: 8020
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Inlägg av Gimbal »

Kan igentligen inget om detta, men på ren känsla så handlar det väl om att få upp så mycket rörelseenergi som möjligt. dvs gyrot skall vara så stort och tungt (massan långt ut) och snabbt som det bara går.
BJ
Inlägg: 8495
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Inlägg av BJ »

Man kan ju prova kraften litegrann genom att hålla ett snurrande cykelhjul i händerna och försöka vrida på...
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Inlägg: 447
Blev medlem: 5 april 2007, 16:03:57
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Just precis, hjulen är ju lätta men himla bångiga att vrida på om de snurrar...
Tror jag svarvar och balanserar en ytterbana med tunna ekrar ut, in i en 3000rpm pankaksmotor och ser vad som händer.
Skriv svar