Vinkelgivare 360grader tips?
Vinkelgivare 360grader tips?
Vet någon var man kan köpa billiga vinkelgivare? liknande EM20B-40 35-848-02 på elfa, men gärna med minst 100 pulser per varv. Det måste vara riktningsangivelså på den samt att flervarvig utan stopp.
Är det kanske 40 eller 80 flanker per varv Du har då och inte 40 hela cykler på vardera utgången?
Har Du sett efter ifalll klickanordningen går att demontera? Kanske bara är att ta bort en fjäder någonstans.
En mer eller mindre analog givare som mäter fältstyrka och digitaliserar detta tror jag blir bökig om Du skall den till en inställningsratt av något slag. Bättre med en pulsgivare.
Har Du sett efter ifalll klickanordningen går att demontera? Kanske bara är att ta bort en fjäder någonstans.
En mer eller mindre analog givare som mäter fältstyrka och digitaliserar detta tror jag blir bökig om Du skall den till en inställningsratt av något slag. Bättre med en pulsgivare.
Jag vill inte pilla isär den. Då sabbar jag den nog bara. och skulle jag ta varje kanal för sig då får jag eftersläpning på riktningsbiten.
Vinkelgivaren blir ratten på min motorbåt. Jag ska skicka styrsignaler till en motorstyrning som driver ett ställdon som då ska styra båten. Och nu är jag inte nöjd med upplösningen.
Men det borde ju gå att hitta tokbilliga givare. Alla gamla kulmöss har ju två optiska givare av typen läsgaffel och hålskiva. Men jag hittar inga..
Vinkelgivaren blir ratten på min motorbåt. Jag ska skicka styrsignaler till en motorstyrning som driver ett ställdon som då ska styra båten. Och nu är jag inte nöjd med upplösningen.
Men det borde ju gå att hitta tokbilliga givare. Alla gamla kulmöss har ju två optiska givare av typen läsgaffel och hålskiva. Men jag hittar inga..
AS5040 och passande magnet AS5000 M1 går att köpa via www.austriamicrosystems.com web-shop.StRob skrev:Ja den verkar ju intressant.. Men var får man tag i den och vad kostar den? Man kan ju säkert få tag i samples men ka nman styckköpa den sen?
Kretsen kostar 8.30 EUR och magneten 1.00 EUR styck. Går att beställa samples också....
Jag har löst det med en D-vippa utanför processorn som ger mig riktningsbit och sen tagit ena kanalen in på incapture-pinnen.. Den jag menar med eftersläpning är om jag väljer att trigga på alla flanker på båda kanalerna så kan det bli svårt att hitta vilket håll jag vrider åt, men är man riktigt seriös så kan man ju ta in båda signalerna i processorn och då går det väl att lösa ändå.. MEn betydligt jobbigare...
Radiostyrningen är min egen, jag kikade på att använda pot men tyckte att pulsgivare vore enklare. Med risk för att detta mer blir en projekttråd så får jag väl förklara lite tydligare: Jag ska alltså styra ett ställdon (en linjärmotor) med en vanlig ratt som i vilken bil eller båt som helst. Det är alltså ingen radiostyrd leksaksbåt utan en 6x2,40m motorbåt. Men har någon nåt annat alternativ som rattsensor så är jag idel öra. Jag skulle gärna vilja ha absolutkodning så ratten inte står snett medans båten kör rakt men de är så rackarns dyra..
Radiostyrningen är min egen, jag kikade på att använda pot men tyckte att pulsgivare vore enklare. Med risk för att detta mer blir en projekttråd så får jag väl förklara lite tydligare: Jag ska alltså styra ett ställdon (en linjärmotor) med en vanlig ratt som i vilken bil eller båt som helst. Det är alltså ingen radiostyrd leksaksbåt utan en 6x2,40m motorbåt. Men har någon nåt annat alternativ som rattsensor så är jag idel öra. Jag skulle gärna vilja ha absolutkodning så ratten inte står snett medans båten kör rakt men de är så rackarns dyra..
Oooops! Det var något helt annat om det r en riktig båt. Var helt säker på att det var en modell.
Hur kan Du ens tänka på givare från skrotade datormöss då? Det rätta är snarare någon maringodkänd givare som är avsedd för ändamålet. Dessa är givetvis mycket dyra. Rodermanövreringen skall givetvis vara av samma klass.
Är det något annat än en långsamgående båt så överge projektet. Annars är det livsfarligt för såväl Dig själv som för andra. Försäkrngsfrågan är dessutom mycket oklar. Det ses myckethårt på att framföra icke sjövärdiga båtar.
Hur kan Du ens tänka på givare från skrotade datormöss då? Det rätta är snarare någon maringodkänd givare som är avsedd för ändamålet. Dessa är givetvis mycket dyra. Rodermanövreringen skall givetvis vara av samma klass.
Är det något annat än en långsamgående båt så överge projektet. Annars är det livsfarligt för såväl Dig själv som för andra. Försäkrngsfrågan är dessutom mycket oklar. Det ses myckethårt på att framföra icke sjövärdiga båtar.
Jag övervägde inte ens skrotade möss, jag menade bara att jag tyckte att det var konstigt att jag inte hittade några leverantörer av liknande givare. Givaren kommer sitta i en befintlig tät kapsling och dessutom undet tak, men det är en annan fråga. Rodermanövreringen är IP65 klassad.
Båten är avsedd för trolling men kommer nog göra 20 knop. Men det går ju att göra säkert. Sluta va så neggo
Hela idén med det är att den skall hålla kursen med hjälp av en kompass och det är trollingfart det gäller.
Båten är avsedd för trolling men kommer nog göra 20 knop. Men det går ju att göra säkert. Sluta va så neggo

Jag är inte negativ, bara lite mera ansvarskännande.
Anlednngen till att något inte tillverkas brukar vara attefterfrågan är av storleken noll. Manövergivare för riktiga båtar som skall vara blliga genom att inte uppfylla säkerhetsnormerna efterfrågas bara av glada hobbyister så marknade ärväldigtlite, desutom finns där en ansvarsfråga.
Är det verkligen helt omöjigt att använda den godkända originalstyrningen och komplettra denna med en godkänd kurshållare?
Regler finns ine för att vara negativa, de är där för att skydda så att onödiga faromoment kan undvikas. Det finns mer än nog av risker utan att spä på dem själv.
Anlednngen till att något inte tillverkas brukar vara attefterfrågan är av storleken noll. Manövergivare för riktiga båtar som skall vara blliga genom att inte uppfylla säkerhetsnormerna efterfrågas bara av glada hobbyister så marknade ärväldigtlite, desutom finns där en ansvarsfråga.
Är det verkligen helt omöjigt att använda den godkända originalstyrningen och komplettra denna med en godkänd kurshållare?
Regler finns ine för att vara negativa, de är där för att skydda så att onödiga faromoment kan undvikas. Det finns mer än nog av risker utan att spä på dem själv.
Visst, det finns givetvis en gräns för vilken skitgivare man accepterar. Men sköter man bara programmeringen så den t.ex inte accepterar för hastiga rörelser så borde det bli betydligt säkrare än de vajerstyrningar som finns på MÅNGA gamla snabba motorbåtar där ute. Och det är ju inte nödvändigtvis så att kostnaden är direkt proportionell med säkerheten.
Det har Du alldeles rätt i att det finns mycket i drift som inte är i bra skick. Vi saknar ju ännu Svensk Båtprovning...
Just att blanda in program ökar knappast säkerheten, jag skulle tro den minskar istället. Processorn kan dyka på en transient av något slag. När sådan teknik används "på riktigt" är det redundanta system och där felhanterng är av största vikt.
Som amatör bör man inte experimentra utan att ha ett mekaniskt styrsystem som backup och som kan ta över på ren råstyrka. Alltså övervinna ställdonets kraft utan större besvär. Annars är man ute på mycket hal och tunn is.
Just att blanda in program ökar knappast säkerheten, jag skulle tro den minskar istället. Processorn kan dyka på en transient av något slag. När sådan teknik används "på riktigt" är det redundanta system och där felhanterng är av största vikt.
Som amatör bör man inte experimentra utan att ha ett mekaniskt styrsystem som backup och som kan ta över på ren råstyrka. Alltså övervinna ställdonets kraft utan större besvär. Annars är man ute på mycket hal och tunn is.