bos skrev:Johan.o skrev:Börjar bli något hopplöst att skriva rapporter fulla med ekvationer, i vanlig ordbehandlare.
Rapporter och ordbehandlare är sällan en bra kombination. Särskilt, som du märkt, när det kommer formler och ekvationer in i bilden. Själv skulle jag aldrig använda en ordbehandlare till någonting alls, mer än kanske skriva ett snabbt brev, men det är jag det.
För framtida bruk kanske du vill ta dig en titt på mer professionella typsättningssystem, exempelvis LaTeX. Den svenska boken "Introduktion till LaTeX" av Per Jacobsson (Studentlitteratur) ger dig en rejäl och bra knuff i rätt riktning.
Den här länken kan berätta mer:
http://www-h.eng.cam.ac.uk/help/tpl/tex ... ocacy.html
Observera att jag med detta inlägg inte på något sätt ämnat att starta Jihad.
(Försöker undvika jihaden här också - men det är inte lätt

)
Håller med att Latex i många fall ger mycket bättre kontroll av dokument, men är lite trögt att starta med innan man har skapat sig ett antal mallar/ramverk som sedan är bara att fylla på. Latex är inget man skall försöka lära sig om man har tidsnöd med deadline dagen efter, utan måste få sin tid (precis som MS Word en gång i tiden) .
Det är inte så stor prinsipiell skillnad att skriva HTML och Latex då båda är markup-text typ.
Dessutom kan LaTex med lämpliga paket (PStrix?) också göra ganska avancerad bildmodifieringar, vridningar etc. - speciellt om det är av vektoricerat i EPS-form då man tom. kan gå in och byta ut fula fonter och texter i diagrammen (från annat program) till grekiska och matematiska symboler om man så vill. OK det är lite jobb och man måste läsa på - men det går.
---
LaTex är oslagbar på Ekvationer - och så snygga att det som presenteras i word/matchad ser ut som kattskit i jämförelse. Latex har också en massa typografiska regler inlagda i sig som default[1] vilket gör att det nästan är omöjligt att göra sig ett 'fult' dokument utan en extra massa arbete...
Rapporten ser seriöst i nära IEEE-artikelklass och boktryckarkvalitet hur man än gör som nybörjare och ser defintivt inte ut som något ihopslarvat i Word som betraktas med låg respekt eftersom 'alla' ändå kan göra det
ganska belysande exempel är följande:
MS Word:
http://www.osnews.com/img/10766/word_sample.pdf
LaTex:
http://www.osnews.com/img/10766/latex_sample.pdf
- lägg dom brevid varandra, vilken är trevligast, mest lättläst och ser mest proffessionell ut av dessa två??
---
Annan grej som jag upptäckt där LaTex är villkoret för överlevnad är hanteringa av väldigt många liknande bilder i långa rader (mätprotokoll)- i word så tappar man identifieringen av bilden när det importeras som objekt, men det värsta är att word kan börja byta ordning, dra ihop bildhöjden till 0-pixel höjd och man undrar om man verkligen importerade bilden, för att sedan expandera till full höjd på fel ställe någonstanns i dokumentet medans man importerar ytterligare nya bilder och allt blir en jäkla röra - (alltså - datorn har närapå gått ut genom fönstret var gång jag 'tvingas' använda word som rapportdockumentformat) Vill man senare flytta eller sortera om ordningen eller skala om storleken på kanske 100-talet bilder/diagram så är det helvete och det blir alltid någon form av missar....
I textfilen för latex är sådana omöbleringa/omskalning lätta att göra i en texteditor (search and replace), kör man dessutom under linux så kan man tex. för PDF ut alltid ha en PDF-viewer tittandes på PFD-filen och uppdaterar sig automagiskt var gång man kompilerar, medans man skriver och på så sätt kan man checka resultatet då och då så att det ser bra ut.
Tyvärr går detta inte lika smidigt i windows och acrobat reader pga. fillåsningar gör att man inte kan generera en ny fil om man inte först stänger ned acrobat reader var gång (idiotiskt IMHO)...
Att skriva i markup och inte se det direkt som WYSIWYG gör att man ägnar sig mera åt innehållet och inte spendera tid på att försöka får varenda rad snygg redan vid skrivning (vilket dom flesta gör omedvetet och blir ändå sabbat så fort det bryts om eller införs nya stycken och det blir 'uppsnyggningsvarv' gång på gång) då det ändå är något som LaTeX tar hand om senare och ofta bättre. Sätter man bara sina markup rätt så så försöker Latex själv stuva med variabel ordmellanrum, kerning av bokstäver i ord, använda ligaturer etc. etc. så att det inte blir horungar (dvs sista raden på stycket hamnar först som enkelrad på nästa sida) eller ser till att det är minst 3 rader alternativt bryter sidan tidigare etc. typografiska regler.
Vill man ändå ha något WYSIWYG liknande frontend till LaTeX så kan man prova Lyx eller Texmacs, men även Open Office kan exportera i Latex om jag inte mins helt galet.
[1]
Det Dolnad E knuth (skaparen av TeX) inte vet om typografi är inte värt att veta!!