Någon med erfarenhet av Freescales S12NE MCUs?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
speakman

Någon med erfarenhet av Freescales S12NE MCUs?

Inlägg av speakman »

Ska eventuellt bygga en konstruktion på Freescales MC9S12NE64.
Har någon här erfarenhet av dessa?
Eller någon HCS12 ö.h.t.?

Det verkar finnas utvecklingsmöjligheter med GNU-verktyg, men det är en djungel vad det gäller BDM-verktyg t.ex.

GNU-verktyg är ju att föredra, men dock inget krav.

Om någon vet vad som krävs och som inte kostar en förmögenhet så är jag tacksam för tips!
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

Jag har, eller kanske hade, ett sånt projekt på gång på jobbet. Ett demokort är redan taget hem och labbat med lite. Där ingår en BDM-pod och en liten fri version av Metrowerks utvecklingskit.

När jag frågade Freescale vad för nytt som var på gång vad gäller efterföljare till NE64:an och andra varianter, så skruvade dom på sig och sa att det blir inget sånt!!! :evil:

Dom anser sig ha felbedömt marknaden när man tog fram en 8/16-bitars mikrokontroller med Ethernet och tänker inte fortsätta den linjen alls. Nya HCS12:or kommer att finnas, främst för automotivemarknaden, men inget med Ethernet. Dom hänvisar till mindre modeller av Coldfire istället.

Jag blev minst sagt ilsk när jag hörde detta. För oss satt NE64:an som en smäck p.g.a att vi har mycket HC11-kod sedan tidigare men behöver Ethernet och lite bättre kapacitet. Nu håller vi på att göra en omvärdering av hela projektet för att bestämma om vi skall gå vidare med NE64:an trots denna nackdelen och ta smällen senare, eller avbryta nuvarande projekt och titta på Coldfiren istället.

Det var säkert inte dessa svar du ville ha, men det kan ju vara bra att känna till!
Mackan
Kontakt:

Inlägg av Mackan »

Vet ej om detta är till någon hjälp.

Jag har inte kört något på MC9S12NE64 dock så har jag kört en del på MC9S08-serien och tycker mig ha hittat en miljö som fungerar klockrent.

Jag kör med "inDART-In-Circuit, Real-Time Debugger/Programmer" från Softec Microsystems för 9S08 serien. Denna finns även för 9S12-serien som passar dina behov att köpa här:
http://www.softecmicro.com/products.htm ... -HCS12%2FD

Som utvecklingmiljö körs en SpecialEdition gratisversion av CodeWarrior som är begränsad till 32Kb codesize:
http://www.freescale.com/webapp/sps/sit ... 2-STDED-CX

Dessa två system fungerar, i alla fall för mig, klockrent tillsammans.

Jag vet inte heller hur många kronor som menas med "som inte kostar en förmögenhet ".
Jag kör själv med den billigare varianten till MC9S08 för $ 249 och jag tyckte i alla fall att detta pris var mkt väl placerade pengar. Jag kör CodeWarrior-varianten för 9S08-serien och är nöjd med hur enkelt det är att programmera/debugga koden som man gör.

Mvh
/Markus
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Det fanns kompletta miljöer ända upp till 100kkr om man så ville, så jag tyckte det var ganska rörigt att få en uppfattning om vad som är sämre och bättre med olika alternativ.
Tack för informationen iallafall.
Dessvärre blev det inget av med FreeScale-processorn, utan vi kommer att köra på en ARM7 istället.
Skriv svar