Programera Mikroprocessorer
- parabol_daniel_daniel
- Kontakt:
Programera Mikroprocessorer
Hej, Hur kan man lära sig att programera Mikroprocessorer. finns det någon bok om detta (på svenska) eller någon hemsida (på svenska)?
Jag har letat lite men inte hittat något bra.
Ni som kan programera, hur lärde ni er detta?
Jag har letat lite men inte hittat något bra.
Ni som kan programera, hur lärde ni er detta?
Välkommen först och främst.
Hur jag lärde det?
Jag lärde mig engelska först (OK, skolan hjälpte till förvisso...)!
Nära nog all vettig litteratur rörande µC är på engelska (och japanska faktisk) så det är första steget. Jag tror att det finns böcker även på svenska men det enda huvudspråk som finns i datorvärlden är engelska.
Men tillåt mig att vara kryptisk: det är inte bara att lära sig att programmera; man bör träna på att dela upp lösningar i tydliga enkla block, detta hjälper enormt när man ska programmera.
Många frågor du ser här vittnar om "hoppla-programmering":
"Oj, just det, jag måste fixa en grej som gör bla bla bla ..." och detta gör oftast strukturen mycket svår att överskåda och skulle du tänka på högnivå-språk ska du UNDVIKA Basic, vill du åstadkomma bra programstruktur är Basic att skjuta sig i foten.
Hur jag lärde det?
Jag lärde mig engelska först (OK, skolan hjälpte till förvisso...)!
Nära nog all vettig litteratur rörande µC är på engelska (och japanska faktisk) så det är första steget. Jag tror att det finns böcker även på svenska men det enda huvudspråk som finns i datorvärlden är engelska.
Men tillåt mig att vara kryptisk: det är inte bara att lära sig att programmera; man bör träna på att dela upp lösningar i tydliga enkla block, detta hjälper enormt när man ska programmera.
Många frågor du ser här vittnar om "hoppla-programmering":
"Oj, just det, jag måste fixa en grej som gör bla bla bla ..." och detta gör oftast strukturen mycket svår att överskåda och skulle du tänka på högnivå-språk ska du UNDVIKA Basic, vill du åstadkomma bra programstruktur är Basic att skjuta sig i foten.
Hej, roligt namn. =)
Jag lärde mig under ett sommarlov genom att läsa här och här, samt genom att läsa databladet för PIC-kretsen.
Byggde sedan en programmerare, köpte labplatta, PIC och några kringkomponenter. Efter ett tag blinkade en lysdiod (klassiskt nybörjarprogram).
Programmering i C kunde jag sedan tidigare. Finns massor av kurser på nätet om hur man lär sig C.
Jag lärde mig under ett sommarlov genom att läsa här och här, samt genom att läsa databladet för PIC-kretsen.
Byggde sedan en programmerare, köpte labplatta, PIC och några kringkomponenter. Efter ett tag blinkade en lysdiod (klassiskt nybörjarprogram).
Programmering i C kunde jag sedan tidigare. Finns massor av kurser på nätet om hur man lär sig C.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Välkommen till forumet!
Svenska böcker:
http://www.internetbokhandeln.se/bok.ht ... 9144308620
http://www.internetbokhandeln.se/bok.ht ... 9163415933
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... ontrollers
Men du lär bli "tvingad" att läsa engelska då i stort sett all dokumentation är på just Engelska och nästan allt på Internet är på samma språk.
>>Ni som kan programmera, hur lärde ni er detta?
Läste ett par böcker, rotade runt på Internet och så: testa, testa, testa, testa... körde fast frågat här och på AVRFreaks eftersom jag kär med Atmels AVR.
Instämmer med Icecap!
Lär dig strukturera dina program, det underlättar för de som skall hjälpa dig och inte minst dig själv.
Börja med Assambler och lär dig grunderna och sedan kanske C
Lycka till!!!
... och grattis till en hobby som du troligen aldrig blir fullärd i.
Svenska böcker:
http://www.internetbokhandeln.se/bok.ht ... 9144308620
http://www.internetbokhandeln.se/bok.ht ... 9163415933
http://www.elektronikforumet.com/wiki/i ... ontrollers
Men du lär bli "tvingad" att läsa engelska då i stort sett all dokumentation är på just Engelska och nästan allt på Internet är på samma språk.
>>Ni som kan programmera, hur lärde ni er detta?
Läste ett par böcker, rotade runt på Internet och så: testa, testa, testa, testa... körde fast frågat här och på AVRFreaks eftersom jag kär med Atmels AVR.
Instämmer med Icecap!
Lär dig strukturera dina program, det underlättar för de som skall hjälpa dig och inte minst dig själv.
Börja med Assambler och lär dig grunderna och sedan kanske C
Lycka till!!!

... och grattis till en hobby som du troligen aldrig blir fullärd i.

- parabol_daniel_daniel
- Kontakt:
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- parabol_daniel_daniel
- Kontakt:
Åh herregud..... just DEN fråga lär du svar som säger:
A: PIC!
B: Nej, AVR!
C: Något helt annat.
JAG vill rekommendera PIC, inte för att den är överlägsen AVR i hårdvaran men i Microchips hemsida, deras bredd i Application Notes, överskådligheten i datablad och kontinuitet i produkterna.
Skillnaden är inte stor men den finns.
VIKTIGAST av allt: skaffa en bra programmeringsenhet!!! Alltså inte ett fulhack typ "programmera AVR med bara 5 motstånd" men en RIKTIG användbar enhet. Till PIC finns WISP628 som säljs av sodjan i detta forum, den är ICSP (In-Circuit Serial Programming) vilket gör att du kopplar till den (ja, man ska säkra ett par enkla saker innan) och sedan blåser över programmet utan att koppla bort processorn ur inkopplingen.
Samma funktion finns nog till AVR men jag har inte använd AVR och kan därför inte hjälpa med den biten, jag har dock en WISP628 som tuggar klickfritt.
Edit: Bäst är om du kan ange vilken typ uppgifter du vill lösa, det kan hjälpa i valet, PIC (Microchip) har dock en stor bredd i sortimentet och ska man ha lite fler "muskler" finns det större processorer t.ex. Renesas, Fujitsu osv. men det är nog ganska mycket overkill i nuläget.
A: PIC!
B: Nej, AVR!
C: Något helt annat.
JAG vill rekommendera PIC, inte för att den är överlägsen AVR i hårdvaran men i Microchips hemsida, deras bredd i Application Notes, överskådligheten i datablad och kontinuitet i produkterna.
Skillnaden är inte stor men den finns.
VIKTIGAST av allt: skaffa en bra programmeringsenhet!!! Alltså inte ett fulhack typ "programmera AVR med bara 5 motstånd" men en RIKTIG användbar enhet. Till PIC finns WISP628 som säljs av sodjan i detta forum, den är ICSP (In-Circuit Serial Programming) vilket gör att du kopplar till den (ja, man ska säkra ett par enkla saker innan) och sedan blåser över programmet utan att koppla bort processorn ur inkopplingen.
Samma funktion finns nog till AVR men jag har inte använd AVR och kan därför inte hjälpa med den biten, jag har dock en WISP628 som tuggar klickfritt.
Edit: Bäst är om du kan ange vilken typ uppgifter du vill lösa, det kan hjälpa i valet, PIC (Microchip) har dock en stor bredd i sortimentet och ska man ha lite fler "muskler" finns det större processorer t.ex. Renesas, Fujitsu osv. men det är nog ganska mycket overkill i nuläget.
- parabol_daniel_daniel
- Kontakt:
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det finns massor av kompilerare för diverse mer eller mindre obskyra högnivåspråk. C, Pascal, JAL, Basic har för mig att det finns java tillockmed.... Jag skulle rekomendera att börja lära sig assambler ändå - mest för att tvingas lära sig mer om hårdvaran och den kunskapen måste man ändå på ett eller annat sätt få med sig. Visst kan många högnivå utvecklingsmiljöer hjälpa till med det mesta, men för att förstå vad som händer så är det bäst att kört assambler till att börja med. Och skall man lära sig microkontroller så är PIC bra på grund av lättlärd assambler och suveräna datablad.
- parabol_daniel_daniel
- Kontakt: