Jag har tyvärr inget tips till dig men allt lödtenn ryker väl mer eller mindre och det är ju inte meningen att man ska suga ner det i lungorna oavsett sort.
En vanlig dator fläkt brukar räcka för att leda bort lödröken skapligt, vill du ha bättre avrökning så finns det många fina (och dyra) lösningar ifrån alla som levererar produktionsverktyg för elektronik.
Som sagt finns det dyra och bra lödröksutsug. Det är ju svårt att hitta ett tenn som inte ryker något för då innehåller det antagligen inte så mycket fluss. Men det vore fint om det fanns tenn med bra fluss som inte ryker så mycket.
När det blir handlödning från 7-4 för mig brukar jag använda lödutsug och det brukar räcka. Annars får man sitta bredvid ett fönster och ställa upp en kraftig fläkt.
Multicore LMP tycker jag är jättebra, köpte det här på forumet. Ryker nästan inte alls med rätt spetstemperatur. Vet inte om den tillverkas längre i Europa efter RoHS, men amerikanska Kester har sådant också hos ELFA. Fast det kan ju skilja på fluss även om legeringen är densamma. Eller det kanske måste vara blyfritt? Då tror jag faktiskt inte det finns något som inte rycker, spottar och fräser.
Tillverkas Multicore blyat fortfarande, eller är det p.g.a. att dessa produkter utgått som ELFA övergått till Kester? Jag sökte på nätet, men kom bara till en goddag-yxskaft-site www.henkel.com Länken Prototypen postade leder bara till en blank sida, eller är det en sådan som bara funkar med IE?
JA det är en punkt i slutet och det beror på att jag rensade bort en massa ur adressen och missade punkten. Och det är inte IE, jag använder Safari
Blyat finns fortfarande att köpa, medicin och försvarselektronik måste lödas med tenn-bly lod. Jag har gått över till blyfritt men det är inte skoj att löda med, vill helst inte flyta ut.
Varför inte bara ge f*n i RoHS när det gäller prototyper? Är där verkligen miljövinster för den som lödar? Det ryker och osar helt otrolig med blyfritt.
Har det varit några problem ännu i oblyade produkter med "morrhår" o.dyl. fenomen? Alla dessa IC med nästan inget avstånd mellan taggarna måste ju vara rena mardrömmen i det avseendet. Fast det kanske inte har gått tillräcklig tid för att det skall börja?
Marta: Tydligen är det inte några större problem, det finns andra faktorer som spelar större roll. Kika på sidan 10 i senaste "elektronik i norden", nummer 7 / 2007. Elektronik i norden.
Om det inte är något större problem, varför skall då produkter med höga tillförlitlighetskrav inte omfattas?
Det enda man vet idag är att det saknas underlag för att dra säkra slutsatser. Så snart det handlar om miljöpolitik så svänger det snabbt över i det extrema. Jag tycker att det är helt fel med detta gigantiska experiment som har satts igång nu och där vi alla tvingas satsa stora summor.
Det rätta hade varit att införa blyfritt i billiga skitprodukter och se hur det hela avlöpte, inte att göra det i saker som är tänkta att hålla en längre tid. T.ex. elektronik i infrastruktur av olika slag i första hand, men även bilar, uppvärmningssystem, vitvaror och ljudanläggningar ett snäpp över basprodukter är sådant som kommer att skapa ett ramaskri om problemen kommer..
Det nämns i artikeln bl.a att avstånd skall ökas på korten, men går utveckligen ditåt? Nejdå, den går åt rakt motsatt håll. Finns där ett problem så kommer vi att märka det och framför allt tvingas att betala det.
Nåväl, vi får väl bygga våra egnasake så långt det går och löda med bästa sortens blyat tenn så kommer det åtminstone att finnas en del saker som fungerar.