Li-jon-batterier

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Radiohead

Li-jon-batterier

Inlägg av Radiohead »

Hej!

Håller på och klurar på att byta ut battericellerna i mitt laptopbatteri. Jag har hittat celler som borde funka storleksmässigt på eBay: eBaysökning

Vad jag förstått så är det viktigt att nya celler inte har lägre maximal laddning än vad de gamla har. Detta för att inte riskera att skiten exploderar. Är det nåt mer man måste veta? Jag vet inte så mycket om de gamla batterierna förutom att de har en maxladdning på 1800 mAh. De är märkta med "US17670GR", "G6", "SONY FUKUSHIMA", "SET RLD14H". Det här med maximal laddström och sådant funderar jag över. Är det alltid standardvärden eller är det saker som man bör förvänta sig vara gravt olika? Spelar det nån roll om de är med polymerer eller inte?

Nån som vet eller har erfarenhet av detta?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Var försiktig. se till att batterierna är välbalanserade med samma polspänning på bara några mV skillnader mellan cellerna innan ihoplödning.

ladda aldrig någonsin med högre spänning än 4.2Volt/cell och begränsad tid (3 timmar) och/eller ström (3% av kapaciteten på batteriet) viket som kommer först.

vid 4.1 Volt kan du ladda i ett dygn utan större fara och är nog föredra om man skall jämna ut polspänningen mellan cellerna innan ihoplödning.

blanda/byt inte ut LiIon mot LiPol då laddprocesserna skiljer sig, och bestäms av chippet inne i batterikassetten. Du kan i många fall läsa ut intressant data om batteri, dess tillverkare och vilken 'kemi' med windows batterivisar-ikon eller medföljande batterimanager-program (som tex. medföljde IBM:s Thinkpad) alternativt någon batterimanagerprogram hämtat från internet - detta skall du göra _innan_ du plockar isär batterihållaren !!!

observera att Sony har/hade två klasser av LiIon, där de äldre har maxspänning av 4.1 Volt per cell (coke) och de nyare (graphite) har 4.2 Volt per cell som maxladdning - du måste lista ut detta (tex genom att mäta polspänningen när batteriet är precis nyladdat), speciellt om det gäller batteripack till jättegammla datorer. Den här 0.1 Volt skillnad per cell har signifikant betydelse för batteripackens hållbarhet, välj batteri för 4.2 Volt maxladdspänning för att vara på den säkra sidan - var det 4.1 Voltsbatterier så får du något reducerad kapacitet med 4.2-Voltsbatterier, är det tvärt om (dvs 4.1 Voltsbatterier i 4.2 Volts batteripack) så kanske du har skapat en potentiell brandbomb, eller vart fall batteripack med dålig hållbarhet....

Förmodligen är alla batterier som säljs idag av 4.2 Volts/cell-modellen, men beteckningen 3.6 resp 3.7 Volt/cell kan indikera skillnad - jag vet inte utan försök få tag på datablad alternativt chansa (dvs. laptopen används och förvaras alltid på eldfast underlag och omgivning...)

De flesta batterier av 18650 format ('18' för diameter i mm, '650' i längd i mm) är förmodligen avsedda för PC-bruk då det är massproduktion av dessa - så jag tror inte det är några beskymmer med laddförfarandet i Laptopen även om det skulle vara av annan fabrikat.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Är Ditt behov jämnt delbart med 4 som de tydligen vill sälja, eller blir där kanske två över? I så fall är jag intresserad.

Finns det något i beteckningen på Sony-batterier som talar om vilken laddspänning de skall ha? Det står F68GL08O på dem med reservation för feltolkning av otydliga tecken.

Packen har två celler, förbindningspunkten mellan dessa är ansluten till kortet och tycks gå till ett par kondingar. Vad är detta för något? Mäter den något med HF?
xxargs

Inlägg av xxargs »

får du inte fram data med 'F68GL08O' och Sony i sökmotorer så måste man ha industriella kontakter i batteribranchen... mät över batteriet när det laddas eller är fulladdat - når det 4.2 Volt/cell när det laddas eller precis efter laddningens avslut - så är det nyare batterier.

och som sagt - köper du batterier som tål laddas med 4.2 Volt (dvs alla moderna LiIon-batterier) så är du nog säker.

LiIon-batterier har _alltid_ en skyddskrets kopplad i serie och parallelt med batterierna någonstanns (förmodligen den du ser) - denna krets stänger av batteriet om den laddsa ur för mycket eller överladdas med för hög spänning.

observera - det är en överlevnadskrets så att batteriet inte blir farligt vid elektrisk misshandel - du kan inte använda den som laddkontroll typ (ur)ladda tills strömmen slås av - för då kommer batteriet inte att hålla många laddcykler...

Denna krets skall alltid kopplas in som orginal om man byter celler i batteripacket, tar man bort detta så kommer förmodligen laptopem inte ladda batteriet alls eller ens märka att batteriet sitter i.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

LiIon-batterier har _alltid_ en skyddskrets kopplad i serie och parallelt med batterierna någonstanns..

Du menar nog batteripack för jag har ett antal enskilda platta Li-Ion batterier och dessa har inga skyddskretsar integrerade även om det säkert finns dom som har, men batteripackar kan ha men det är absolut ingen garanti men som dom som sitter i bärbara datorer har det alltid.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

xxargs: Jag tänkte bara byta ut cellerna och använda den gamla laddningselektroniken, så jag tänkte inte ladda cellerna "för hand". Tack för ditt fylliga svar annars. Låter ju bra att det finns ett alternativ (4.2 volt)som täcker in båda fallen.

Såg några celler med individuella över- och underspänningsskydd på, knksse skulle vara en idé. Annars har laddkretsen tempsensor och annat nyttigt som borde räcka.

Datorn är köpt 2003 förresten.

Bra det du sa om att de som ska parallellkoplas måste balanseras innan ihoplödning. DEt hade jag inte tänkt på. Antar att ett motstånd och en stunds ihopkoppling med det borde göra susen.

Om det står Li-ion på så antar jag att det inte är polymerer i grejerna?
xxargs

Inlägg av xxargs »

Radiohead skrev:xxargs: Jag tänkte bara byta ut cellerna och använda den gamla laddningselektroniken, så jag tänkte inte ladda cellerna "för hand". Tack för ditt fylliga svar annars. Låter ju bra att det finns ett alternativ (4.2 volt)som täcker in båda fallen.

Såg några celler med individuella över- och underspänningsskydd på, knksse skulle vara en idé. Annars har laddkretsen tempsensor och annat nyttigt som borde räcka.

Datorn är köpt 2003 förresten.

Bra det du sa om att de som ska parallellkoplas måste balanseras innan ihoplödning. DEt hade jag inte tänkt på. Antar att ett motstånd och en stunds ihopkoppling med det borde göra susen.

Om det står Li-ion på så antar jag att det inte är polymerer i grejerna?
Inte paralellkopplas utan dessa som seriekopplas måsta vara lika!!!

Jag menar att varje cell som seriekopplas måste ha exakt samma polspänning innan de löds ihop. eller i vart fall kolla att cellerna du köpt har väldigt lika polspänning i den kedjan som löds i serie.

jag misstänker att din batteripack har 2 banker parallellkopplade med 3 celler i serie i varje bank (för 3600 mAh, 10.8 Volt batteri)

Däremot är det inte fullt lika viktigt att bankerna har extakt lika spänning gentemot varandra - det jämnar ut sig ändå när de paralellkopplas.

Det är när du råkar lödar ihop halvladdade celler i serie med med fulladdade celler som det kan bli farligt då den totala spänningen är lägre än fulladdat.

När du sedan stoppar in batteriet i datorn så uppfattas det som 2/3-laddat och dator börja ladda - och det är då de redan fulla cellera blir överladdade och blir farliga - det är därför som det är sådana restriktioner och nödvändigheten av skyddskretsar när det gäller hanteringen av LiIon-batterierna - och skyddskretsen förutsätter att alla cellerna är lika laddade om den skall göra sitt jobb. Batteriern skall vara av samma batch så att dom självurladdas och åldras med sammat takt över tiden.

Du kan eller snarar måste använda den befintliga skyddskretsen i din cellpack - och är nödvändig om datorn skall börja ladda övh. annars måste du ha för datorn kompatibelt chip om du skall köpa skyddskretsar utifrån - annars kommer det inte att ladda alls då det är mycket handskakning med kanske datorspecifika protokoll till chipet innan laddkretsen i datorn starta övh.

om det står LiIon så är det LiIon, annars står det LiPol :-)
xxargs

Inlägg av xxargs »

Henry skrev:LiIon-batterier har _alltid_ en skyddskrets kopplad i serie och parallelt med batterierna någonstanns..

Du menar nog batteripack för jag har ett antal enskilda platta Li-Ion batterier och dessa har inga skyddskretsar integrerade även om det säkert finns dom som har, men batteripackar kan ha men det är absolut ingen garanti men som dom som sitter i bärbara datorer har det alltid.
hmm. begreppsförbistring - LiIon-batterier har alltid skyddskrets någonstans om det just inte är lösa celler tänkta för PC - bland high end-ficklampor används ofta 18650 eller 14500 utan skyddskrets (tagna från just PC-batteripack) då dessa drar så mycket ström att ev. skyddskretsar brinner eller slår av sig.

LiPol däremot är man inte lika nogranna då den är lite mera robust (dvs. bara slutar fungera vid ringa elektrisk misshandel) ofta är dom i platta i 'påsform' i folie under ev plastlåda, men även där skall man vara försiktiga med sådana som har svullnat upp då de inte är helt ofarliga. LiIon är dom som är mest showiga när de havererar - det är inte liten smäll eller låga som flåsar när de havererar (kallas vackert för 'vented flame') + producerar enorma mängder rök...
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Hur farligt tror ni som verkar vet att detta är? Jag hittade en mycket avskräckande film på YouTube: Li-ionbatteri överladdas

Anta att jag använder den gamla laddningselektroniken med temperaturskydd och dylikt men med nya celler och gör allt efter bästa förmåga vid installation. Om jag då endast laddar batteriet under stark uppsikt de första, säg 1-2månaderna, är risken då i stort sett försvunnen?
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Jag väcker tråden och ställer en till fråga:
Finns det någon realistisk risk för antåndning när batteriet laddas ur, d.v.s datorn används utan nätanslutning, och finns det någon risk när datorn är avstängd?

Eller, är det bara just vid laddning (om vi bortser från kortslutning) som det finns en risk?

Jag ser också att det finns 3,6 V-celler och 3,7 V-celler som båda har maximal laddspänning 4.2 Volt. Är det två olika egenskaper, borde de inte vara kopplade på nåt vis? T ex 3,6 V-celler har en max. laddspänning på 4,1 V och en 3,7 V-cell en på 4,2 V, t ex?
gvs
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av gvs »

Jag tror att risken är ganska överdriven i den här tråden. Jag flyger modellplan med li-ion. Dessa celler är mjuka, det vill säga det enda som skyddar dem är en folie utan på. Har flera gånger kraschat och fått böja cellerna så att de återtar sin form. De plockas väldigt höga strömmar ur dem, och laddas med 4,2 volt @ 1C. Kan inte se vad man är rädd för när man har dem i en dator...
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Om batterierna har hanterats och laddats som dom skall så ser jag ingen anledning till att det skall hända något med dom varken när datorn används eller när den är avstängd.

Har sett att den nominella spänningen ibland skrivs som 3.6V men men oftast 3.7V. Dessa jag då har sett detta på skulle dock ändå laddas med 4.2V och om deras slutspänning är det vid laddning ja då skall dom också laddas med 4.2V och detta är nog det mest vanligaste. Men det finns dock undantag med 4.1V men jag tror inte dessa batterer är så vanliga.
Radiohead

Inlägg av Radiohead »

Jag har ganska begränsade kunskaper i kemi, så ursäkta mig om jag ställer dumma frågor.

Jag trodde att i en viss typ av cell har man alltid väldigt lika egenskaper. SPänningen t ex brukar ju vara beroende av de ingående polerna.

Jag har förstått att 4,1V laddspänning och 4,2V laddspänning är en viktig skillnad. Är det en skillnad mellan 3,6 V och 3,7 V arbetsspänning? Jag har antagligen 3,6 V i mitt orginalbatteri efter som det är stämplat till 10,8 V. SÄr det alltså samma sak som ett som uppges som 3,7 V batteri eller är det olika men antagligen kompatibelt?

Utbudet på 3,7 Volts li-ionbatterier på eBay är bättre än 3,6 Voltsutbudet. Därför skulle det var en fördel om 3,7 Volts funkade.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Jag är rädd att att 3.6 och 3.7 Volt batterierna numera är samma typ av batterier och 3.7 volt är medelspänningen på en urladdningsomgång från start vid 4.1 - 4.2 Volt till ett stopp vid ca 3.0 Volt vid höglast. Urladdning avbryts vid lite högre spänning om det är lågströmlast)

batterier som bara tål 4.1 Volt laddspänning är nog ganska sällsyna idag så dessa behöver man nog inte vara rädda för om det är hyffsat nytillverkade batterier.

---

När du bygger batteripaket så är det viktigaste att alla celler har lika vilospänning innan de löds ihop så att de har samma laddstatus.

Är spänningen olika mellan cellerna - paralellkoppla dessa temporärt, låt de utjämnas under något dygn och ev. laddas upp till max 4.2 Volt - ta isär, låt det vila något dygn och mät med multimeter igen - det skall inte vara mer än några mV skillnad mellan cellerna innan du löder ihop dom i serie.
agh39

Inlägg av agh39 »

Radiohead: Du är medveten att ditt pack inehåller 17670 celler va, inte 18650.

Din sökning var på 18650 men märkningen var på US17670GR. Det blir lite trångt med 18650 :)
Skriv svar