Tja
Jag har tänkt fixa så att jag kan ladda div prylar från min cykeldynamo och jag har utgått från likriktaren på denna sida:
http://www.gobike.org/images/cyc_lights/fig1.png
kör alltså enbart med likriktaren på den där sidan,(2 dioderna,4kondingar)
och problemet är att när jag har denna likriktare inkopplad till dynamon
utan någon last inkopplad kommer spänningen åka till +35v, här vill jag
att spänningen ska begränsas till 10v eftersom:
1. Dynamot ska gå så lätt som möjligt när inget är inkopplat(dvs bara
likriktaren inkopplad)
2. kondingarna som jag använder är 35v's
3. vill slippa läskiga strömrusningar när kondingarna är uppladdade och jag
kopplar in ett batteri.
nått sånt här har jag spånat lite på, en zenerdiod på 10v som styr nått
slags relä som bryter ingången till likriktaren.
http://img296.imageshack.us/my.php?image=likriktcu9.jpg
(mm, vet att imageshack är segt)
jag antar att det skulle fungera med nått sorts halvledarrelä som klarar
0,5A, dessa är dock väldigt dyra. Så nu undrar jag om nån annan vet nått
sätt? Jag har fastnat lite i tankemönstret att strypa ingången, kanske går
att göra på annat sätt?
"double rectifier" fix
ah, visste att jag skulle förvirras när jag tog med hela bilden.squiz3r skrev:En linjär eller switchad späningsregulator??
Det är alltså enbart likriktaren i den där bilden som används(komponenterna som ligger längst till vänster på kretsschemat och innan zenerdioderna).
Någon regulator behövs inte för laddningen, vilket egentligen inte hör hit men jag förklarar gärna om nån undrar om det.
Förtydligande: Har egentligen ingenting att göra med laddning av saker, huvudfrågan är hur man får en sk. double rectifier att begränsas i spänning eftersom spänningen ut ökar hela tiden fastän spänningen in är densamma.
"...eftersom spänningen ut ökar hela tiden fastän spänningen in är densamma"
Den har du allt fått om bakfoten lite....
Den kan stiga till dubbla peak input spänning (- diodsträckorna), inget mer!
Och begränsar du den med en shuntreglering (zener eller liknande funktion) är det spillvärme som DU ska trampa.
Alltså är en switchregulator rätt grej, gärna med en strömbegränsar på, då har du allt i ett paket.
Och begränsar du den med en shuntreglering (zener eller liknande funktion) är det spillvärme som DU ska trampa.
Alltså är en switchregulator rätt grej, gärna med en strömbegränsar på, då har du allt i ett paket.
ahh, det där var allt jag behövde höra. när likriktaren max dubblar så kommer jag ju inte behöva "stänga av" den.. problem solvedIcecap skrev:"...eftersom spänningen ut ökar hela tiden fastän spänningen in är densamma"
har även kommit på att jag ska strunta i double och köra en enkel likriktare, får jag högre laddström också.
jag har tidigare provat köra med switchregulator till dynamo och min erfarenhet är att man slipper visserligen få en spänning som är högre än den önskade men å andra sidan så blir det jobbiga förluster och spänningen kommer med stor sannolikhet ligga under den önskade spänningen.
här är iallaf vad jag kommit fram till än så länge när det gäller att bygga cykelströmförsörjning: [dynamo] -> [likriktare] -> [diod] -> [batteriack som är på samma spänning som man vill reglera till]-> Batteridriven apparat(läs. mobil,gps,mp3)
eftersom man har batterierna parallellt med dynamo-likriktaren och en diod emellan kommer spänningen från dynamon lätt som en plätt nå upp till samma spänning som batteriet, samtidigt som den har jäkligt svårt att nå en spänning som är högre än batteriets eftersom batteriets inre resistans är så liten. resultatet blir en regulator som inte svajar mer än ett vanligt batteri skulle göra. och laddningsströmmen behöver ju inte regleras på något sätt eftersom vi har en strömkälla istället för spänningskälla. Sen kan man vara säker på att man har så lite förluster som möjligt också.
det som kan vara ett problem är dom grejer som har egna laddningskretsar och som kostade mycket, då kan det vara på sin plats att spänningsdela med ett motstånd i serie så att de iallaf inte får för mkt av det goda.
cykeldynamo är principiellt byggda på samma sätt som permanentmagnetgeneratorer i MC, dock har dynamo hemskt stora förluster med sitt simpla byggsätt och långa magnetiska vägar vare sig man belastar den eller inte.
i MC-världen så sköts regleringen när batterispänningen är tillräcklig hög genom att kortsluta generatorlindningen periodvis med tyristorer - just för att spänningen kan bli groteskt hög vid höga motorvarvtal (>>100 Volt) och är svår att hantera med på marknaden förekommande regulatorer - och precis som du nämde så _är_ permanentgeneratorer just strömgenerator när den lastat till strömbegränsning - och är det kortslutet så är spänningen 0 Volt (förutom spänningsfallet i statorlindningen) och 0 Volt gånger strömmen ger 0 Watt och därmed ingen/liten mekanisk kraftuttag från cykelhjulet ( man kommer aldrig ifrån statorförlusten vid givna strömmen, så det är viktigt att statorn har låg inre resistans)
En kortsluten permanentmagnetgenerator värmer _inte_ sig själv på samma sätt som en kortsluten batteri gör, utan strömmen begränsas och bestäms helt och hållet av permanentmagentens magnetsiska flöde - detta oberoende av varvtal.
Det är nog väl utmanande att bygga samma sak till en cyckel-dynamo, med tanke på den lilla tillgängliga effekten/strömmen, maxspänningen är heller inte hög så detta går att hantera på sedvanlig väg med vanliga regulatorer.
om du inte skall använda spänningsdubblarkoppling så använd helvågslikriktare så att du nyttjar båda halvperioderna från generatorn.
i MC-världen så sköts regleringen när batterispänningen är tillräcklig hög genom att kortsluta generatorlindningen periodvis med tyristorer - just för att spänningen kan bli groteskt hög vid höga motorvarvtal (>>100 Volt) och är svår att hantera med på marknaden förekommande regulatorer - och precis som du nämde så _är_ permanentgeneratorer just strömgenerator när den lastat till strömbegränsning - och är det kortslutet så är spänningen 0 Volt (förutom spänningsfallet i statorlindningen) och 0 Volt gånger strömmen ger 0 Watt och därmed ingen/liten mekanisk kraftuttag från cykelhjulet ( man kommer aldrig ifrån statorförlusten vid givna strömmen, så det är viktigt att statorn har låg inre resistans)
En kortsluten permanentmagnetgenerator värmer _inte_ sig själv på samma sätt som en kortsluten batteri gör, utan strömmen begränsas och bestäms helt och hållet av permanentmagentens magnetsiska flöde - detta oberoende av varvtal.
Det är nog väl utmanande att bygga samma sak till en cyckel-dynamo, med tanke på den lilla tillgängliga effekten/strömmen, maxspänningen är heller inte hög så detta går att hantera på sedvanlig väg med vanliga regulatorer.
om du inte skall använda spänningsdubblarkoppling så använd helvågslikriktare så att du nyttjar båda halvperioderna från generatorn.