Någon som kan titta på min remtransmission? (Ritning)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Någon som kan titta på min remtransmission? (Ritning)

Inlägg av Rossen »

Till RC båten jag bygger ska jag ha en transmission för att fördela en motors kraft till två drivande axlar, jag har tänkt att använda en remtransmission för detta

Bild

Skulle den här lösningen fungera? anledningen till de dubbla spännhjulen är för att ge motorhjulet ett så stort ingrepp som möjligt för att kunna använda en smalare rem.

Jag har inte så mycket val när det gäller placeringen av kugghjulen, motorhjulet kan flyttas upp 5mm samt ner till samma nivå som utgående axlar.

Ser det ut som en fungerande idé?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Ja, men allt beror på tjockleken på remmen. Att vika remmen så hårt på många ställen vid höga varvtal ger värme i remmen. Kan du öka diametern på ledhjulen så blir situationen bättre.

En annan nackel med din lösning är att den ger samma rotationsriktning på båda axlarna - troligen får du en mer lättkörd båt om du kan köra ena axeln medsols och andra motsols
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om jag inte är helt fel i ögonen står det "Jetaggregat" i båda utgående axler, i mina ögon är det anledning nog att acceptera att de är medroterande.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

:doh:

Sant... då skall de ju givetvis snurra åt samma håll......
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

En liten tanke, om du kan flytta motorn upp och ner så behöver du inte ha ett spännhjul..
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Inlägg av Smoothmachines »

Jag antar att du inte har plats med ett dubbel kuggremshjul på utgående axel och en rem ner till varje Jetaggregat?
Varje rem driver var sin sida.
Du skulle kanske då klara dig utan spännare, precis som Jim skriver, genom att höja-sänka motorn ngt.
Användarvisningsbild
Rossen
Kontakt:

Inlägg av Rossen »

Tja, utrymme lär finnas, båten blir 1,60 m lång, 40 cm bred och runt 25 cm djup där motorn sitter.

Problemet med att inte ha spännare är det lilla kuggingreppet på motoraxeln, löses såklart om man kör två hjul och två remmar istället.

Jag gillar idén med dubbla remmar, kan nog bli så jag bygger det.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

2 remmar är en bra idé men du kan ju även ta bort det fasta hjulet och låta spännhjulet gå in längre under motorn, detta ger samma greppyta men tar bort ett hjul.
Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

OM du kör med två remmar är det allra bäst för motoraxeln (om den nu behöver sådan omsorg) om den är i samma plan som jetaggregataxlarna.
Alltså allt med samma centrumhöjd, så slipper du att ngt drar i motoraxeln alls för det bli ofelbart förluster och slitage av det.
Trixigt blir det då att spänna remmarna exakt rätt från början.
Mekanex (säkert många andra med) har en beräkningsmodul för kuggremshjul och kuggrem på sin hemsida, håller man måttet så funkar det.

Edit: svtaning
Senast redigerad av Smoothmachines 29 april 2007, 15:07:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Användarvisningsbild
Smoothmachines
Kontakt:

Finns det ngn plugin till CAD eller ngt program där det ingår?
(Inventor??)
Skriv svar