Invertera med transistor för att styra LED

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
morfar68

Invertera med transistor för att styra LED

Inlägg av morfar68 »

Jag leker lite med min webserver hemma. Jag har byggt in den i en gammal video och lagt till en del dioder i fronten för att visa nätverket och lite annat som finns att visa...

Nu vill jag att vissa LEDs ska lysa då dess "motsvarighet" är släckt. Alltså vill jag göra en inverterare. Jag har motstånd, kondingar och transistorer att använda. Både PNP och NPN. Med andra ord; när LED som visar hårddiskaktivitet slocknar så skall en annan LED lysa tills dess att HDD LEDen lyser igen.

Principen för inverterare med transistor (heter det diskreta komponeter när man inte använder IC?) kan jag men hur är det med motstånden runtomkring? Och kondensatorerna?
Har letat runt lite överallt men jag är för dåligt insatt för att förstå engelska elektroniktermer och hittar väldigt lite om just inverterare med transistor.

Kravet är alltså att transistor skall användas eftersom jag har det hemma.

Tacksam för all hjälp.

//Morfar Peter
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Det enda du behöver är nog två NPN transistorer, 2st 10K motstånd en LED o resistor till den. Kan inte göra kopplingsschema nu, men om ingen annan har gjort det ikväll (eller förklarat bättre) så kan jag nog hinna göra ett :)

//Daniel A
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

2 st.?

För att invertera ett signal behövs 1 st NPN-transistor.

Först har vi den nya LED som ska lysa: kopplar anoden till lämplig +, kanske +5V om det finns omedelbart tillgängligt. Strömmen genom den ska ju begränsas, alltså måste det ett motstånd på katoden och det beror ju på hur intensivt den ska lysa men utgår vi från 15mA som är rikligt till att den synas blir det: (5V - Vf - Vecsat)/If = (5V - 2,3V - 0,3V)/15mA = 160Ω. Närmste högre standartvärde: 180Ω

Detta motstånd ska alltså sitta mellan kollektorn och katoden, emittern på NPN-transistorn kopplas till GND. Sen är det basen: koppla ett motstånd till den, 4,7KΩ blir bra. Andra ändan av detta motstånd kopplas till den ledare på den andra lampa som "rör på sig" i takt med blinken.

Klart.

Detta bör fungera men det kan bero på hur den andra lampan är kopplat och spänningssvänget som signalen ger, fungerar det inte får du återkomma.
Användarvisningsbild
morfar68

Inlägg av morfar68 »

Ni är så grymt snabba på att svara!

Icecap; du menar alltså att man tar signalen från anoden på "original" LEDen? (plus alltså) Så hade jag tänkt från början i alla fall. Men innebär detta att när insignalen på basen är noll volt lyser den inverterade LEDen? Kan det stämma? Är inte basen strypt då?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Spänningen går nog inte ner till 0V men om man lägger 160Ω efter transistorn så borde det väl bli bra.
Användarvisningsbild
karlstedt
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av karlstedt »

NPN stryper vid låg nivå på basen (typ 0V), och PNP fungerar då omvänt, alltså öppen vid låg nivå! Finurligt va? :D
Användarvisningsbild
oJsan
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av oJsan »

Hittade en bild på den uppkoppling som Icecap föreslog, dock inte rätt komponentvärden. Dessutom har LED och LED-motståndet bytt plats, men det kvittar:
Bild
Det som är 680ohm ska alltså vara 180ohm och det som är 10kohm ska vara 4.7kohm.

MEN - den blir väl inte inverterar...! eller är det bara jag som är dum (förmodligen?).
0V på basen - lysdioden släckt
>~0.6 V på basen - lysdioden tänd.
:?:

Icecap tänkte nog rätt, men det blev del ändå... mäter man spänningen över en NPN-transistorns kollektor-emitter så fungerar den som en inverterare. Mitt förslag är att byta ut NPN mot PNP.

Edit: Det var nog såhär squiz3r menade:
Bild
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

ojdå. jag litade nog lite för mycket på Icecap. Han brukar ju ha bra koll. Men även de bästa kan göra fel.
Användarvisningsbild
anrhm

Inlägg av anrhm »

Det som i oJsans andra bild är ett 22k motstånd är troligen i verkligheten befintlig lysdiod och seriemotstånd i webservern. Den högra transistorn i bilden är det Icecap beskrev, fast Icecap har rimligare komponentvärden.

Tanken var ju att koppla in sig på befintlig lysdiod...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Allt beror ju på hur det är kopplat. Om det är kopplat så att den befintliga LED sitter med anoden via ett motstånd till +5V och sedan drivs med en OC-utgång eller liknande (ganska normal koppling till detta) fungerar min beskrivning ganska perfekt.

Man kan dock bli tvungen att bypass'a den befintliga diod med ett motstånd för att basströmmen till den nya transistor inte ska få den att "smyglysa" svagt.

Men som så ofta fattas det lite mätningar som avgör det en gång för alla:
1: vilka spänningar är det på den befintliga LED när den är på?
2: vilka spänningar är det på den befintliga LED när den är av?
Båda spänningen på anod och katod gentemot GND behövs, sedan kan man välja kretslopp.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

jepp, det var så jag menade oJsan. Men 100Ω motståndet behövs väll inte?! Sen beror det såklart hur orginal LED'n är styrd...

//Daniel A
Användarvisningsbild
morfar68

Inlägg av morfar68 »

Men Icecap och oJsan; Signalen blir väl inte inverterad i den enkla kopplingen? För basen är väl strypt enligt din ritning oJsan? Och då blir ju inte signalen inverterad? Enligt squiz3rs beskrivning så ser det inverterat ut... Men jag är väldigt osäker.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

morfar68: Om du plockar loss den nuvarande LED'n o mäter om det ligger spänning på LED'ns + hela tiden. För det beror på om de slår på och av matningsspänningen eller om de har matningsspänningen på hela tiden och kopplar bort GND. (Fasst jag förstår ändå inte riktigt ICECaps schema, där borde vara en PNP :?: )

//Daniel A
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Mitt bidrag:

Bild

:)
Användarvisningsbild
morfar68

Inlägg av morfar68 »

Jimmy; Har du lust att förklara ETTA, NOLLA och STYR?
Skriv svar