Någon här som använder Tcl/Tk ?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Någon här som använder Tcl/Tk ?

Inlägg av JimmyAndersson »

Stötte på TCL/TK på en sajt och blev nyfiken.

Det ska tydligen fungera ungefär som VisualBasic för Unix och bättre. Det har färdigt stöd för nätverk och fungerar tydligen väldigt bra för att göra program för flera olika plattformar.

Här är sajten jag hittade.

Där finns även elektronikprojekt, synthar och kattbilder (Klicka på "Toffee") så det var inte konstigt att jag fastnade på den sajten.. :)

edit: Ändrade TLC till TCL. :wink:
Senast redigerad av JimmyAndersson 24 april 2007, 19:35:09, redigerad totalt 2 gånger.
Mupp

Inlägg av Mupp »

Heter det inte Tcl/Tk? Får väl klassas som ett av dom fulaste sätten att göra gui:n på, jag har inte hittat ett enda program som inte gjort att det svider lite i ögonen. Därmed inte sagt att det inte är bra, jag har aldrig försökt göra nåt vettigt i det så jag vet inte. Det var iaf fruktansvärt välanvänt för ett antal år sen, men har väl tappat sin charm lite granna tror jag, inte lika många som använder det nu.

Edit, jag var tvungen att kolla, och jag har inte ens Tcl/Tk installerat nu. För 6-7 år sen så hade det nog varit svårt att vara utan och fortfarande ha program att använda, men det verkar ha gått över med andra ord. Det är en gammal uppfinning, och utseendet dom byggde Tk runt gjorde nog inte att särskilt många ville hänga kvar i det för länge.
Senast redigerad av Mupp 24 april 2007, 10:29:46, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TLovskog
EF Sponsor

Inlägg av TLovskog »

Jag använde det mycket flitigt för ett antal år sedan för vårt CAD system (SuperMax E-CAD från Dansk Data Elektronik). Där (och i flera andra applikationer) var det inkompilerat för att vara applikationens scriptspråk.

Vill minnas att man kunde trolla bra med det och att det gick att göra det mesta, likt awk. sed etc. Dock är det lika krångligt som awk/sed med alla '\" och andra escape sekvenser för att skydda och prioritera argument från kommandotolkens tolkningar. Ex listors innehåll separerades med mellanslag. Hade man då mellanslag i data så ... Mycket trial and error ... error ... error.

Skulle nog inte vilja säga att det fungerar som VisualBasic eller bättre.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Tack för inputen! :)

Jag tittade igenom lite kod och det ser ju ut som Perl. :)

"Heter det inte Tcl/Tk?"

Jag antog att det skulle skrivas med stora bokstäver med tanke på att det är förkortningar, men så var det visst inte:

Tcl stands for "Tool Command Language". Usually it is not written as TCL, but Tcl, and pronounced as "tickle".

Så då vet man det. :)
SvenW

Tcl/Tk

Inlägg av SvenW »

Jag använde Tcl/Tk en hel del i slutet av 90-talet. Jag föredrar Perl. Många rekommenderar Python, som är bra om man gillar objektorientering. Tcl är ett språk för interpretering. Tk är ett paket för GUI (Widget Set).
I mitt tycke passar inte Tcl så bra för större program. Och för små one-liners tycker jag Perl att föredra. Skall man bygga stora komplicerade program är det nog bättre att arbeta med i C eller C++. I den fria värden Gnu/Linux används ofta Guile, som tolkar språket Scheme som är besläktat med Lisp.
Så min rekommendation är:
Använd Perl eller Python för små eller medelstora saker. Använd Guile tillsammans med C/C++ för stora projekt. Men Tcl/Tk fungerar skapligt för enkla GUI, bara det inte blir för stort.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Skulle nog också köra med Python och gui paketet WxPython framför det ganska ålderdomliga Tcl/Tk.
Perl har jag aldrig kört, ska visst vara trevligt, men Python är visst lättare att köra objektorienterad programmering med och ger renare kod.
Användarvisningsbild
Zyxel615
EF Sponsor

Inlägg av Zyxel615 »

Jimmy> Det var nog inte det han menade ;) Kolla ditt inlägg igen :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

:oops:

Först fattade jag ingenting, men nu är det ändrat. :)

Phyton är ett intressant språk. Jag har gjort några småprogram i det, men har inte använt det någon längre tid.

Hur många programmeringspråk kan man lära sig innan hjärnan säger stopp? :D
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Visst är det frustrerande med dessa små skillnader i språken som man ALLTID missar på, typ semikolon, indentering etc.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Sedan gäller det att ladda upp t.ex perl-scripten till servern på rätt sätt, dvs som en ascii-fil istället för "binärt" ..eller var det tvärt om? Ja... ni ser... :)
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag rekomenderar GUI i http://www.wxwidgets.org/
Jag bara hatar när GUI:et inte följer resten av operativets utseende.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag bara hatar när GUI:et inte följer resten av operativets utseende.

Kör ett OS utan GUI så har du inte det problemet...
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Så sant! :D

wxWidgets såg bra ut. Synd att det inte fungerar med "vanligt" C.
Jag kör LCC just nu.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

wxWidgets är ju det som wxPython bygger på.... Fast du gör ju programmen i python förstås!
Skriv svar