För låg spänning!?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Ztefan

För låg spänning!?

Inlägg av Ztefan »

Har byggt ihop tusses programmerare http://hem.bredband.net/berte/Prog/programer.htm
och typiskt nog så får jag det inte att fungera :evil:
Har försökt men alla möjliga inställningar i ic-prog men inget hjälper, lysdioden lyser och blinkar så fint när jag försöker programmera och det ärväl i sin ordning? Men jag får fel på första raden.
När jag körde hardwarecheck upptäckte jag att jag hade väldigt låga spänningar i sockeln. T ex så är det mellan vss och mclr 9-10 volt och jag har inte en bärbar dator. Läste nånstans att nyare moderkort kunde ha problem med att trycka ut tillräckligt med volt, kanske det som orsaken i mitt fall? Nån som kan tipsa om hur och vart jag ska lägga till en extern strömkälla, kanske 2 st 9 volts batterier i serie? Om ni nu tror att det här är felet, eller vad kan den låga spänningen bero på?
Ztefan

Inlägg av Ztefan »

Mätte på serieporten utan programmerare i, fick ca 10 V, ska väl vara 12 iaf?
Michel

Inlägg av Michel »

Serieport?
Vissa ger bara 0/+5V, andra +/-9V - även om specen säger -12V / -12V.
Laptoppar kan t.o.m. stänga av portdrivningen när ingen kommunikation sker.

Matningsspänning (framförallt till programmerare) tycker jag bör komma ifrån en egen nätadapter. Då borde programmeraren fungera oberoende av vilken serieport som används.

Vissa enkla paralellports-programmerare har enkla fördröjningsloopar i sitt program som gör att dom inte fungerar på en snabbare dator.

---

Det finns så mycket annat som kan gå fel, så varför addera ännu ett till problem?
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det inte så att specen säger att signaler mellan +/-3V till +/-15V ska vara ok.
Michel

Inlägg av Michel »

Urspecen från kritaperioden säger väl +/-15V. Rent praktiskt har kretsarna i stort sett bara gett ut +/-12V. +/-3V har jag aldrig sett i någon spec, men kan mycket väl tänka mig att man har adderat det på senare tid.

Man kör ju trots allt processorer på 0.8V idag istället för +12,+5och -5 som i tidernas begynnelse.
:lol:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är nog så att en signal som dämpats till +/-3V ska kunna detekteras. Det är nog med i den gammla standarden. Men det är möjligt att det ska sändas som +/-12. Det vet jag inte.

Men signaler från +/-15V till +/-3 ska funka.
Skriv svar