LCD till Nokia6610

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

LCD till Nokia6610

Inlägg av Chribbe76 »

Jag försöker koppla den till en PIC men den är helt död.
Backlight:en funkar men den har ju inget med kontollerchipet att göra.

Eftersom LCD:n vill ha 3.3V så innebär det att signal pinnarna inte får överstiga 3.3V likaså.
PIC:en ska ju ha 5V, alltså har vi ett problem.
Min lösning:
Jag har gjort en pullup från 3.3V på 10Kohm till ingångarna på LCD:n och kopplat utgångarna på PIC:en till ingångarna på LCD:n.
När man ska skicka en 0:a så gör man utgång låg.
När man ska skicka en 1:a så ändrar man till ingång (hög impedans)
Då slipper jag att PIC:en tycker in 5V in i LCD:n
Tycker ni att det är en bra lösning :?:

När jag började koppla så hade jag ingen pullup på 3.3V utan matade ingångarna på LCD:n direkt från PIC:en med utgångarna höga dvs 5V, då märkte jag att labbagregatet som ger 3.3V gick upp till 4.1V så strömmen måste ha gått bakvägen.
Vad tror ni, kan det vara så att jag har bränt LCD:n på det viset :?:

Annars så är problemet att det bara inte fungerar.
Har någon här lyckats få den att fungera :?:

http://www.jelu.se/shop/product_info.ph ... ucts_id=55
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

1) PIC kan gå på allt från 2.0V, fast inte på full fart. Det står i databladet hur snabbt man kan klocka på olika spänningar, på 3.3V kan man säkert köra på minst halva maxhastigheten (alltså 10MHz för en 20MHz PIC).

2) En del 3.3V-ingångar är 5V-toleranta, men jag vet inte om den här displayen är det (verkar inte så på din beskrivning).

3) Din lösning bör väl fungera bra, alternativt kan man ha en zenerdiod som klipper spänningen (och ett motstånd i serie på utgången).

4) Det är väl möjligt att du hade sönder displayen, men baserat på egen erfarenhet så brukar prylar överleva sådan misshandel - iaf tillfälligt. :)
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Ja, visst brukar komponenter tåla en hel del skit men bara för att jag betalade över 400kr för LCD:n så är den säkert trasig.

Jag kan inte hitta något fel i varken elektroniken eller programmet nu så jag kommer inte längre.

Jag vill inte köpa en ny förrän jag är säker på att den är trasig.
Vad jag behöver är ett program-exempel som garanterat fungerar för jag kan ju ha missuppfattat något i spec:en.
Om någon har ett program som funkar så skulle jag bli glad (vilket språk och vilken kontroller spelar ingen roll).

Det står på jelu.se att den har 256 färger men vad jag kan få fram av databladet så kan man konfigurera den för 256 färger, 4096 färger eller 65536 färger(dittrat).
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Du kanske redan har sett denna, men här är en lång tråd på tyska, med exempel source i C och diverse inkopplinsgtips. Vad jag förstått så är det samma LCD i både 6100 och 6610.

http://www.mikrocontroller.net/forum/read-4-71176.html

Översatt till engelska via babelfish. http://world.altavista.com/babelfish/tr ... l&lp=de_en
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Tyska:
Die Versorgungsspannung sollte auf keinen Fall 3,3V übersteigen. Ich habe bereits ein Display auf Grund einer zuhohen Versorgungsspannung kaputt gemacht.

Översatt till engelska:
Supply voltage should in no case 3,3V?rsteigen. I made already a display broken due to a zuhohen supply voltage.

Vad får vi ut av detta?!
Jo, jag ska nog beställa en ny display.

Tack matseng, du är som vanligt bäst på att söka!
Michel

Inlägg av Michel »

Om du ska köra din PIC med 5V och vill använda metoden med pulluper till 3V bör du även lägga in seriemotstånd, spänningsdelare eller en diod mellan PIC & pullup + LCD.
Om inte så kommer din PIC att driva pinnen (d.v.a om den inte är en open collector utgång) till 5V och då flyter det en ström till 3V genom din pullup.

---
Själv så skulle jag hellre sätta in en buffer (typ 74LV244 / 245 eller något) och mata den med 3V eller få PIC'en att gå på 3V.

Angående det där med färgerna - så tror jag (om jag har fattat det rätt) att det är 4096 färger. I 256-färgsläget drar den mindre ström. 65k är väl precis som du påpekade 'dithered'. Såg något om en palett ochså - så man ska väl inte anta att alla färger är tillgängliga samtidigt.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

I lösningen med pullupen så används ju PIC-pinnarna som open collector (0/Z istället för 0/1), så det ska väl inte vara någon risk så länge man inte skriver fel i koden.

Köra allt på 3.3V måste ju vara den klart enklaste lösningen dock.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Är inte det enklase sättet att kolla displayen att leta upp en kompis med en mobil som har den displayen?

Displayen skadar inte mobilen.
Frågan är ju bara hur stort förstroende du har hos dom :)
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Det är som du säger cyr att det ska funka bra om jag inte skriver fel i programmet men det är nog lite för farligt vid närmare eftertanke.

Om jag bara kompleterar med en diod som Michel säger så gör det inget om den råkar bli hög, bra lösning.
Jag får se om jag gör så eller om jag använder en buffer (då är man säker på att det funkar även när LCD:n ska skicka data till PIC:en)

Av det jag har läst hittils så verkar det som att den funkar bäst på 2.8V. Kör jag PIC:en på det så måste det bli c:a 16Mhz, jag ska köra på 40Mhz så det går inte.

Jag har läst lite mer om de olika färg lägena och minnes-kartan är lika oavsett vilket mode man använder dvs 12bit/pixel.
Så jag tror att man kan ändra mode utan att radera minnet.
Vid 256 färger så går 8bit genom en palett och blir 12bit som lagras i minnet.
När man använder 16bit så dittras det till 12bit som lagras i minnet.

Den enda fördelen med att använda 256 färger är nog att bilderna tar mindre minne i tex PIC:en men det sabbar kvaliten väldigt mycket.
4096=12bit: RRRRGGGGBBBB
256=8bit: RRRGGGBB
Paletten för 256 färger innebär att man kan ändra på ljusnivån på varge färgkomponents alla ljusnivåer, 8 för röd, 8 för grön och 4 för blå(om ni inte förstår så betyder det bara att jag är dålig på att förklara).

Jag gjorde en 256-färgers pallett i photoshop som motsvarar den i LCD:n och testade att konvertera bilder till det formatet men det såg skitdåligt ut. 12bit blir mycket bättre tror jag.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Hedis skrev:Är inte det enklase sättet att kolla displayen att leta upp en kompis med en mobil som har den displayen?
Jo det var ju en ganska bra ide' och jag har inte sabbat kontakten (jag har lött på kabeln istället).
Men jag har inga kompisar..............med en sådan mobil.

Så det är bara att bita i det sura äpplet och beställa en ny.:evil:
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Chribbe76 skrev:256=8bit: RRRGGGBB
Paletten för 256 färger innebär att man kan ändra på ljusnivån på varge färgkomponents alla ljusnivåer, 8 för röd, 8 för grön och 4 för blå(om ni inte förstår så betyder det bara att jag är dålig på att förklara).
Varför finns det bara två bits upplösning för blå färg? Om svaret är så enkelt att det ska bli 8 bit totalt, varför just blå? :humf:
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Om jag inte minns helt fel så är ögat minst känsligt för blått (och mest känsligt för grönt, vilket gör att man använder en bit mer för grönt i 16bits läge).
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Hör med dom som du köpte den utav om dom orkar testa den.
Om det visar sig att den är kass så kan du ju be dom skicka en ny.

På så sätt så slipper du ju chansa o betala massa i onödan.
Användarvisningsbild
Chribbe76
EF Sponsor

Inlägg av Chribbe76 »

Jag tar och beställer en ny.
Om det nu visar sig mot all förmodan att den inte är trasig så kan jag ju sälja den......till dig kanske Hedis, du verkar behöva en display i färg :D
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Hehe, inte i dagsläget. Men vem vet? :D
Skriv svar