Basic stamp, PWM?

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
SkogsTrollet

Basic stamp, PWM?

Inlägg av SkogsTrollet »

Jag undrar om det går att få till en PWM signal med en Basic stamp, fast då alltså i en Stamp PLC. Kan man använda sig av den så kallade "PWM-pal" tillsammans med Stamp PLC enheten? Eller går det utan?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Om du vill att din kontroller ska göra någon annat än att generera PWM, så är det i princip omöjligt att få fram en exkt PWM utan att använda hårdvarustöd (timers). Så vitt jag vet kommer man inte åt timers i Stampen.

Du behöver extern hårdvara för att greja detta.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Den vanliga BS2 jag har(i lådan) fungerar med PWM. Kolla manualen efter Pule Width Modulation.

Dock har jag ingen aning om vad stamp PLC är.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag har kört det på BS1 (eller var det BS2, har båda).

Det finns inbyggt hårdvarustöd i båda, men jag fick problem då PWM 100% inte var mer än ca 80%.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det finns inbyggt hårdvarustöd i båda,

Väldigt tveksamt.
Sannolikt helt fel.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Av vad jag kan se så sitter det en vanlig BS2-modul i Basic PLC (som för övrigt är framtagen av Lawicel Sverige). Alltså har PLCn samma begränsingar när det kommer till PWM som BS2an har. Vad jag vet så finns det inget hårdvarustöd för PWM i PBasic. Det PWM-kommando man använder i PBasic syntetiserar en PWM-signal under en begränsad tid. Utan en kontinuerlig modulering är användningsområdet för PWM väldigt begränsat.
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Två portpinnar för att klocka ut ett 8-16 bitarsvärde och en klassisk räknar < PWM är nog enklaste lösningen. Blir lite extra hårdvara, men inga dyra komponenter
SkogsTrollet

Inlägg av SkogsTrollet »

Tack för svaren!

Det finns en liten "sockel" som man sätter mellan basic stamp och dess sockel, vilket tillför hårdvarustöd för PWM, som jag förstått det. "PWMPAL" heter den. Tänkte ifall denna kan användas i Stamp PLC och därmed ge hårdvarustöd för PWM. Fast har inte stamp plcn optoisolatorer? Det kanske inte fungerar med pwm isåfall? Har ingen aning..

Hur som helst funderar jag nu på att bygga ihop en egen "plc" med en basic stamp och en pwmpal. Verkar som att det inte finns så många plcar som har det jag söker. Och har de det så kostar de skjortan. Det är väl inte mkt som krävs för att få en basic stamp "up and running"?
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Men *VARFÖR* en Basic Stamp över huvud taget ???
Jag vet inte riktigt vad de igentigen kan användas till,
de är så kollosalt begränsade...
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

sodjan:Håller helt med.

SkogsTrollet:Nästan enda "fördelen" är som du skriver ovan att man kommer snabbt up&running. Du kommer dock lika snabbt till en vägg som är oöverstiglig pga BS stora begränsningar.

Man kan programmera tex en PIC i basic också och det är inte mycket svårare än BSs basic dock rekommenderar jag att om man gör något mindre så kör man på ASM för _FULL_ kontroll.

Förresten så kommer man (tycker jag) väldigt snabbt igång med tex PIC med rätt programmerare och programvara. Dock är det inte lika superenkelt som med BS2. Men fördelarna väger mångfalt tyngre.

Enda fördelen som jag ser med BS2 är att den fick upp mitt intresse för µcs.

Vill du köra PWM med din BS så kolla på externa pwm kretsar här (välj i vänsterkanten)
Användarvisningsbild
anlamotte
Kontakt:

Inlägg av anlamotte »

Jag skulle nog strunta helt i Basic stamp.
Finns det någon anledning alls att använda denna extremt begränsade skiten?

Det verkar som det finns separate 'moduler' att köpa för de flesta funktioner som normalt kan lösas i en riktig uC....

Dyrt som f*n blir det i alla fall!
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Dyrt och dyrt 311.61kr med internetrabatt på elfa är väl inte farligt för en PWM Modul :D

Får man ju nästan 3 st värsta PIC18 för. :shock:
Skriv svar