Hej!
Jag hoppas det här är rätt forum för min fråga.. Jag har nyligen köpt en accelerometer monterad på ett litet testkort:
http://www.st.com/stonline/products/lit ... /13112.pdf
Testkortet använder en microcontroller ST72F651 för att läsa/skriva data från/till USB på kortet:
http://www.st.com/stonline/products/lit ... s/7215.pdf
Nu är problemet att jag skulle vilja skapa en trådlös p2p-anslutning via testkortet och en PC, helst via USB-adaptrar eller liknande som inte tar upp för mkt plats. Jag skulle helst vilja använda en högfrekvent WLAN-anslutning, men kan i värsta fall även tänka mig IR. Observera att microcontrollern klarar USB 2.0.
Jag har kollat runt lite på trådlösa USB-lösningar, men inte hittat någon jag tycker passar.. De allra flesta verkar använder ytterligare protokoll (interna drivrutiner anpassade för windoze), och är mer anpassade för att ansluta mot en dator än mot en mer generell drivkrets.
Är det någon som har några tips på hur man kan gå tillväga, helst utan att behöva "uppfinna hjulet på nytt"? Eller vart man kan hitta de adaptrar som behövs?
Trådlös USB p2p - PC vs. microcontroller
Tack för tipset!
Jag beställde ett liknande testkort med analog output samtidigt som detta, men det fanns inte på lager just nu (dröjer till mitten av maj).. Det kanske blir smidigare att använda.
Upptäckte också att denna microkontroller (på usb-kortet) endast har 8-bits a/d, så jag tänkte prova om man får ökad noggrannhet om man använder en "bättre" a/d som mellansteg.
Hursomhelst, trådlösa lösningen får nog bli ngt ihopplock verkar det som, kanske att man helt enkelt får bygga en liten IR-sändare- o mottagare-krets (vill dock helst använda högfrekv. så att d inte blir så ljuskänsligt). Får forska vidare:)
Jag beställde ett liknande testkort med analog output samtidigt som detta, men det fanns inte på lager just nu (dröjer till mitten av maj).. Det kanske blir smidigare att använda.
Upptäckte också att denna microkontroller (på usb-kortet) endast har 8-bits a/d, så jag tänkte prova om man får ökad noggrannhet om man använder en "bättre" a/d som mellansteg.
Hursomhelst, trådlösa lösningen får nog bli ngt ihopplock verkar det som, kanske att man helt enkelt får bygga en liten IR-sändare- o mottagare-krets (vill dock helst använda högfrekv. så att d inte blir så ljuskänsligt). Får forska vidare:)