Hallå!
Jag har några displayer som har en plast ledare som sitter klistrad på ett kretskort. Problemet är att detta klistret verkar ha släppt på några av ledarna så att alla segmenten inte blir svarta.
Går detta att fixa på nått sätt?
Jag har även en gudomligt vacker och fin grafisk LCD som jag lyckat med konststycket att knäcka plastledaren precis vid infästningen på LCDn. Den är av COG (chip on glass) typ, så plastledaren är klistad på en glasbit med osynliga ledare på.
Skulle detta kunna gå att fixa på nått sätt? funderar på om man klipper av ledaren, skrapa fram ledarna i plastledaren och därefter klistra tillbaka den på glaset. Men vad änvänder de för lim? och vad är ledarna på glaset gjorda av så att jag ev kan måla dit nya ledare om de försvinner när jag rycker bort den befintliga ledaren?
alla förslag är varmt välkomna, för jag misstänker att jag kommer få begrava samtliga displayer pga sitt handikap.
// Daniel
Fixa klisterledare till LCD display
- 13th.Marine
- EF Sponsor
..och vad är ledarna på glaset gjorda av..
Det är en speciell genomskinlig metallförening som man inte kan sätta dit själv utan det kräver speciell apparatur som arbetar i högvakuum som förångar metallen på ytan så att det på så sätt blir en ledande yta.
Att limma det så får du förstås vara mycket noggrann så att limmet inte fastnar på kontaktytorna. Du kan inte annars sätta något på baksidan som trycker på kontakterna så att det blir kontakt på så vis?
Det är en speciell genomskinlig metallförening som man inte kan sätta dit själv utan det kräver speciell apparatur som arbetar i högvakuum som förångar metallen på ytan så att det på så sätt blir en ledande yta.
Att limma det så får du förstås vara mycket noggrann så att limmet inte fastnar på kontaktytorna. Du kan inte annars sätta något på baksidan som trycker på kontakterna så att det blir kontakt på så vis?
jag får testa löda lite under helgen och se om det löser sig.
Tänkte på den där metallföreningen på glaset. Vet du om den kan lossna lätt (ung som att ledarna på ett kretskort kan följa med om man rycker allt för hårt i en lödning) eller om det är nån reaktion med själva glaset som gör att det är svårt att ev skrapa bort det?
Tänkte på den där metallföreningen på glaset. Vet du om den kan lossna lätt (ung som att ledarna på ett kretskort kan följa med om man rycker allt för hårt i en lödning) eller om det är nån reaktion med själva glaset som gör att det är svårt att ev skrapa bort det?
Om dessa ledningar är tillverkade efter konstens alla regler (vilket jag starkt gissar på att dom är) så skall ledningarna på glaset sitta så hårt fast att tom en bit av glaset kan följa med. Är det gjort på rätt sätt så går detta material tom gå in en liten bit in i glaset (nm) där sedan resten byggs upp ovanför så att säga. Detta gör att ledningarna är en del av glaset i sig och sitter således mycket hårt fast. Att skrapa bort det tror jag inte är så lätt då det är mycket hårt men för att få bort det så måste du i så fall samtidigt skrapar bort glaset som det sitter fast på för att även få bort det som sitter i själv glaset för då går det.
Men så vitt jag vet så löds däremot ingenting på sådana ledningar och jag tror inte heller att denna metallförening är vätbar då jag har för mig att det är någon slags metalloxid. Istället så läggs dom ledande koppar kontakterna direkt an mot dessa ytor och hålls sedan på plats med noggrant placerat starkt lim i exakt rätt mängd eller så skapas kontakten med hjälp av speciellt tillverkat ledande gummi. Tex vanliga 16 X 2 displayer använder principen med ledande gummi som trycker på dom ledande ytorna på själva displayen i sig och då kan skapa en kontakt med kretskortets kontakter undertill.
Men så vitt jag vet så löds däremot ingenting på sådana ledningar och jag tror inte heller att denna metallförening är vätbar då jag har för mig att det är någon slags metalloxid. Istället så läggs dom ledande koppar kontakterna direkt an mot dessa ytor och hålls sedan på plats med noggrant placerat starkt lim i exakt rätt mängd eller så skapas kontakten med hjälp av speciellt tillverkat ledande gummi. Tex vanliga 16 X 2 displayer använder principen med ledande gummi som trycker på dom ledande ytorna på själva displayen i sig och då kan skapa en kontakt med kretskortets kontakter undertill.